پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

امروز هم بازار نزولی است

9 سال پیش ( 1393/11/29 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

آخرین سه‌شنبه بهمن‌ماه، دستاوردی جز کاستن 182 واحد از شاخص کل برای بازار نداشت. شکنندگی بازار در جلسه معاملاتی گذشته به اوج خود رسید؛ به نحوی که طی نیم‌ساعت نخست بازار، شاخص کل بیش از 70 واحد رشد را تجربه کرد و پس از آن در روند نزولی قرار گرفت و با کاهشی بیش از 250 واحد همراه بود. عبور شاخص کل از مقاومت 65هزار واحد و ورود آن به محدوده مقاومتی سنگین پس از این رقم بازار را به مسابقه فروش تبدیل کرد. افزایش عرضه در بازار به‌گونه‌ای بود که حتی از سطح تقاضای موجود در بازار نیز کاسته و عرضه کاملا بر تقاضا چیره شد.

روند نزولی به وجود آمده ابتدا با سرعتی کم و با گذشت زمان با ضرب آهنگی سریع‌تر شاخص کل را به پایین هدایت کرد تا در پایان معاملات روز گذشته رقم 64811 واحد به‌عنوان پایین‌ترین رقم شاخص در روز و آخرین رقم شاخص معرفی شود. این کاهش 0.28 درصدی، شاخص کل را دقیقا روی سطحی حمایتی قرار داد که عمر چندانی ندارد. ارزش کل معاملات بازار بورس اوراق بهادار تهران نیز مطلوب به نظر می‌رسید.

ارزش کل معاملات روز گذشته بازار، با 20درصد کاهش نسبت به روز قبل خود، 142‌میلیارد تومان بود که برای چنین روزی با این شرایط معقول و منطقی به نظر می‌رسد. بازار فرابورس نیز وضعیت چندان بهتری نداشت. کاهش 5.2 واحدی از شاخص کل فرابورس آن را به رقم 737.3 واحد رساند تا این بازار نیز در مسیر نزولی خود قرار گیرد.

نکته قابل توجه در مورد تاثیر‌گیری فرابورس از بورس در روز گذشته این است که شاخص کل بازار بورس تنها 0.28درصد از ارتفاع خود را از دست داد و این در حالی بود که شاخص کل فرابورس 0.7درصد از ارتفاع خود را تسلیم شرایط کرد. ارزش کل معاملات فرابورس ایران بیش از 165 میلیارد تومان بود که در مقایسه با روز گذشته خود 150درصد رشد را تجربه کرده بود و 16درصد از ارزش معاملات بازار بورس اوراق بهادار تهران بیشتر بود.

شکنندگی‌ای که طی چند روز اخیر در بازار مد شده بود (شکنندگی: روند صعودی در ابتدای بازار و کاهش تقاضا و شاخص در ادامه همان جلسه معاملاتی)، بالاخره بازار را گزید و شاخص کل را در روند نزولی قرار داد. شاخص کل بیشترین تاثیر خود را در روز گذشته از نماد «فارس» گرفت. حضور پر‌رنگ سهامداران «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» در صف فروش این نماد و خرید تقریبا سه میلیون برگه سهم توسط حقوقی‌های این سهم، 87.79 واحد تاثیر منفی در شاخص کل اعمال کرد.

گروه «محصولات شیمیایی» نیز با 128.7 واحد تاثیر منفی در شاخص کل نیز تاثیر‌گذارترین گروه بودند و پس از آن گروه «فلزات اساسی» با 45 واحد تاثیر منفی و گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با 37 واحد تاثیر منفی در مقام‌های دوم و سوم ایستادند. گروه «خودرو و ساخت قطعات» که تقریبا یک چهارم معاملات بازار را به خود اختصاص داد، با 18.5 واحد تاثیر مثبت، بیشترین تاثیر مثبت را در بازار اعمال کرد. این گروه مانند سایر گروه‌هایی که توانستند اندکی تاثیر مثبت در شاخص کل اعمال کنند رفته‌رفته به رنگ قرمز گرویدند و این اتفاق باعث می‌شود بازار در روز جاری به‌شدت رنگ و بوی نزولی داشته باشد.

بازار در روز جاری می‌تواند به راحتی مسیر نزولی خود را دنبال کند و برای این اتفاق بهانه کافی را دارد. قرار گرفتن شاخص کل روی سطح حمایتی عمر چندانی ندارد، شکسته شدن این حمایت را به آسانی امکان‌پذیر می‌کند. روند نزولی به وجود آمده در روز گذشته به‌آسانی قابل چشم‌پوشی نبوده و می‌تواند به‌راحتی نیمه نخست امروز را در برگیرد و حتی تا پایان بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد. از طرف دیگر، امیدهای به وجود آمده در مورد مذاکرات هسته‌ای کشورمان، بار دیگر با فروکش کردن تب جلسه‌های بین‌المللی به تهدید تبدیل شده و همین امر تاثیر منفی بسزایی در ذهن معامله‌گران گذاشته است.

با پراکنده شدن رنگ قرمز مانند ویروسی واگیردار در بین نمادها، خیلی عجیب نخواهد بود اگر امروز بازار یک دست قرمز بپوشد و شاخص کل کاهش چشمگیری را تجربه کند. به نظر می‌رسد شاخص کل با گشایش بازار کاهش به نسبت زیادی را تجربه کند. این اتفاق در ساعت نخست بازار پایان می‌یابد و بازار تا نیمه‌وقت معاملاتی به بازسازی خود خواهد پرداخت. پس از آن و بنا به نوع عملکرد بازار در نیمه نخست، می‌توان از شاخص کل انتظار ریزش بیشتر و حتی شکست رقم 64500 واحد را به پایین داشت.

* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/JWxDtmU6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه