شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

اقتصاد مولد و اقتصاد دولتی

9 سال پیش ( 1393/8/10 )
پدیدآورنده : شهربانو امانی  

از ملزومات توسعه اقتصادی، توسعه اقتصاد غیر‌دولتی است که بروز آن شامل کاهش دخالت دولت در بخش اقتصاد و افزایش اختیارات بخش خصوصی است.

توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی لازم و ملزوم همدیگر هستند. طبیعتا اگر توسعه اقتصادی داشته باشیم، طبقه متوسط به‌عنوان طبقه مسئول و منتقد توسعه خواهد یافت. طبقه متوسط همواره خواستار پیشرفت به سمت تغییرات همه‌جانبه است.

اما تعریف ما از توسعه اقتصادی چیست؟ در واقع اقتصادی را که از رانت پرهیز کند و انحصارطلبی را نفی کند، می‌توان اقتصاد توسعه‌یافته نامید. در چنین اقتصادی مولفه‌های اقتصادی را بازار تعریف می‌کند. در اقتصادی که عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‌کند، ثبات به وجود خواهد آمد. اگر در جامعه‌ای از لحاظ اقتصادی ثبات وجود داشته باشد طبیعتا مردم آن جامعه می‌توانند برای خود برنامه‌ریزی داشته باشند.

در این جامعه قانون حاکم خواهد بود، بازار سرمایه و نرخ بهره با دست جابه‌جا نخواهد شد و حاشیه امن برای اقتصاد رانتی وجود نخواهد داشت. در نتیجه بهبود شاخص‌های اجتماعی امید به زندگی در این جامعه افزایش خواهد یافت. امید به زندگی نه به معنای یک عدد که سن مرگ را در جامعه‌ای نشان دهد، بلکه به‌عنوان علاقه و خواست فردی برای بهتر زندگی کردن و یک زندگی با کیفیت‌تر ساختن تعریف می‌شود.

در این جامعه آستانه تحمل بالا می‌رود و به تبع آن میزان خشونت کاهش خواهد یافت. جامعه ما در حال حاضر از این نظر وضعیت خوبی ندارد. خشونت رواج بسیاری در میان افراد جامعه ما دارد. در جامعه‌ای که ثبات اقتصادی داشته باشد با کاهش ضریب جینی شاهد کاهش فاصله طبقاتی خواهیم بود. در نتیجه مردم احساس بی‌عدالتی کمتری می‌کنند، اوضاع کسب‌و‌کار بهبود می‌یابد و از لحاظ درآمد به سطحی پایدار خواهد رسید.

اقتصاد توسعه‌یافته مستلزم ایجاد بسترهای آرام اجتماعی است. در وضعیتی که جامعه از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در ثبات به سر ببرد، مشخص خواهد بود که بازار سرمایه به کدام سمت حرکت می‌کند، تورم نیز قابل پیش‌بینی خواهد بود. در چنین وضعیتی طبیعتا رباخواری جایی نخواهد داشت.

خشونت‌های اجتماعی از بین خواهد رفت. حتی می‌توان گفت رفتار سیاسی نیز در چنین جامعه‌ای قابل پیش‌بینی است. اقتصاد توسعه‌یافته یک اقتصاد مولد است. در این اقتصاد کارآفرینی افزایش و بیکاری کاهش می‌یابد. اقتصاد تک محصولی، دولتی و متکی بر نفت جای خود را به اقتصاد سازنده خواهد داد و صادرات ما بر واردات ما فزونی خواهد داشت.

جامعه مالیات خواهد داد و می‌داند در ازای مالیاتی که پرداخت می‌کند چه خدماتی دریافت خواهد کرد. بودجه‌های عمرانی وضعیت بهتری نسبت به گذشته خواهد داشت. در اقتصاد توسعه‌یافته، بانک‌ها به جای آنکه وظیفه حسابداری را ایفا کنند، نقش تامین‌کننده سرمایه برای ایجاد بازار کار را به عهده می‌گیرند. به نظر من در حال حاضر و با شرایط موجود فاصله بسیار زیادی تا دستیابی به اقتصاد توسعه‌یافته داریم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rVdhj0yv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه