به قول خیلی ها، استارتاپ AirBnb کاسبی و بازار هتل های بزرگ و معروف و حتی لوکس را هم تخته کرده است. این شرکت در حقیت وب سایتی است به مرکزیت کالیفرنیا که مکان های اقامتی را در آن برای استفاده مسافران و گردشگران کرایه می دهد.
از سال تاسیس این وب سایت (2008) تاکنون در آن بیش از 800 هزار محل اقامت در 192 کشور مختلف دنیا قرار داده شده است. وب سایت Airbnb اخیرا به مبلغ 25/5 میلیارد دلار ارزش گذاری شده است.
مطالعه یک مرکز تحقیقاتی به نام Euromonitor International در لندن، شرکت AirBnb را دومین شرکت در صنعت هتلداری دنیا تا سال 2020 پیش بینی کرده است. این شرکت لندنی در مطالعه خود پیش بینی کرده است که AirBnb تا پایان سال 2020، هر سال گردش مالی برابر با 40میلیارد دلار داشته باشد.
وب سایت Airbnb یک بازار آنلاین است که به مردم اجازه می دهد خانه ها یا اتاق های اضافی خود را به مهمانان اجاره دهند. Airbnb برای هر رزرو از میزبان ها ۳درصد و از مهمان ها بین ۶ تا ۱۲درصد کمیسیون می گیرد. گردشگران و مسافران در این وب سایت، گزینه های متنوعی در اختیار دارند. از یک اتاق مشترک تا یک خانه کامل، می توانند از استخر یا ماشین لباسشویی و هرچه فکر می کنند در طول اقامت خود استفاده کنند. همچنین می توانند عکس های خانه، مهمان یا میزبان و نقشه را مشاهده کنند.
یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت این سایت و فراگیری آن، صرفه جویی در امور مالی است. مسافران و گردشگران یک طیف بسیار گسترده از قیمت ها را در اختیار دارند و در مقایسه با پولی که می پردازند، از امکانات بسیار خوبی برخوردار می شوند. آنها می توانند تنها با پرداخت شبی چند پوند تا چند صد پوند اقامتگاه مورد نظر خود را در مکانی ایده آل اجاره کنند؛ مکان هایی که اجاره هتل در آنها قیمتی بیش از چند برابر خواهد داشت.
میزبان ها نیز می توانند از اتاق های خالی خانه پول در بیاورند. در واقع طبق اظهار نظر اقتصاددان، دکتر مارگارت ثسایرا، اگر یک نفر خانه خود را از طریق Airbnb برای هفت روز در هر ماه اجاره دهد، می تواند مبلغی حدود ۵۶۰۰ پوند به درآمد سالانه خود اضافه کند؛ مبلغی که معادل ۱۵درصدِ درآمد میانگین هر خانوار در انگلستان است.
البته عوامل مختلفی ممکن است کسب و کار آینده این شرکت نوآور در صنعت هتلداری و گردشگری را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال با وقوع شرایطی خاص این شرکت موفق در زمینه هتلداری می تواند به پیش بینی شرکت EuromonitorInternational جامه عمل بپوشاند. یکی از شروطی که آینده مشارکتی صنعت هتلداری را نگران می کند، تامین امنیت میزبان و مسافر است. وضع قوانین در حوزه امنیت مالی و جانی یکی از مسائل مورد بحث هتل ها و سایت های اقامتی است و طرف آنها قوانین کشور ها هستند.
گزارش اخیر موسسه بین المللی Euromonitor نشان می دهد که AirBnb چطور از ظرفیت شهر ها و کشور ها در چارچوب قانونمند اجاره و رهن اقامتگاه استفاده می کند تا صنعت هتلداری را بهبود بخشد.
در این گزارش آمده است که AirBnb از قالب یک استارتاپی که با تکنولوژی فعالیت می کند، خارج شده و به پلتفرمی برای دفاع از حق و حقوق صاحبان اقامتگاه ها در کشور های مختلف تبدیل شده است. همچنین این گزارش نشان می دهد که شرکت نوآور AirBnb، بیشتر از هتل های غیر مستقل می تواند گردشگران و مسافران را جذب کند.
بنابراین، بدیهی است که درآمد هتل های بزرگ و لوکس تحت تاثیر این گونه وب سایت ها که حس ماجراجویی را نیز در مسافران و گردشگران ترغیب می کند، کاهش می یابد و آنها هم به دنبال احراز هویت از دست رفته شان بحث مالیات را پیش می کشند.