وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقیسازی راهآهن مشهد-تهران و افتتاح همزمان پروژههای ریلی هوشمندسازی قطارها و توسعه ایستگاه راهآهن مشهد گفت: برقی کردن قطار مشهد- تهران سبب میشود آمار مسافران ریلی مشهد- تهران از ۱۳میلیون نفر به ۳۵میلیون نفر در سال برسد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی شنبه ۱۷ بهمنماه با یادآوری اینکه ارتقای سرعت و افزایش فناوری حملونقل ریلی یکی از مهمترین محورهای وزارت راه و شهرسازی بود که این کار با آغاز عملیات سریعالسیر کردن مسیر تهران-قم-اصفهان آغاز شد، افزود: اقدام بعدی ما برقیکردن مسیر تهران-مشهد است که سرعت سیر قطار به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت میرسد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰هزار کیلومتر خط آهن در سطح کشور در دست بهرهبرداری و ۵هزار کیلومتر در حال ساخت است که از این میزان هزار و ۵۰۰ کیلومتر آماده ریلگذاری است، گفت: برقی کردن قطار مشهد- تهران سبب میشود آمار مسافران ریلی مشهد- تهران از ۱۳میلیون نفر به ۳۵میلیون نفر در سال برسد. آخوندی تاکید کرد: با اجرای این برنامهها از سیستم دیزلی به سیستم برقی شیفت خواهیم کرد و این اتفاق بزرگی است که در حوزه حملونقل ریلی رخ خواهد داد. وی اظهار کرد: اقدامات دیگری نیز در جهت توسعه قطارهای سریعالسیر در دستور کار داریم که این برنامهها را در مذاکرات تامین مالی که با شرکتهای خارجی داریم مطرح میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی از دیگر اقدامات مهم در دست پیگیری را حملونقل حومهای خواند و افزود: این مفهوم در تهران در حال پیادهسازی است و سعی میشود که تردد روزانه ۴۵۰هزار خودرو به تهران و بالعکس را که با مصرف سوخت بالا انجام میشود به روی ریل منتقل کند و یک حملونقل حومهای مستقل از حملونقل برونشهری ایجاد شود. وی از سیر و تردد ۱۹ قطار حومهای فعال در تهران خبر داد و گفت: طرحهای بزرگی را برای توسعه حملونقل حومهای در دست انجام داریم که گزارشی نیز از اتصال شهر مشهد به شهرهای حومهای چناران، فریمان، تربت و گلبهار ارائه خواهیم کرد.
آخوندی موضوع دیگر مورد پیگیری را شهرسازی ریلپایه خواند و گفت: با این نظام شهرسازی ارتباط معناداری بین حملونقل بین شهری، درونشهری و حومهای ایجاد میشود و اتصال بین این سه مود حملونقلی ایجاد میشود. وی افزود: مفهوم دیگری که در حملونقل مطرح میشود بحث یکپارچگی در حملونقل است تا از این طریق ارتباط درستی بین مودهای مختلف حملونقل هوایی، ریلی، زمینی و دریایی ایجاد شود و برای نخستینبار مردم میتوانند از ترمینال هوایی مستقیما وارد مترو شوند. همچنین متروی مشهد نیز به ایستگاه راهآهن این شهر متصل میشود که در این صورت مفهوم حملونقل «درتادر» در ایران عینیت پیدا میکند.