پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از احتمال افزایش رشد اقتصادی چین قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی افزایش یافت. امیدواری به رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ دنیا در حالی پررنگ شده است که پیش‌تر اخبار منفی و ناامید‌کننده‌ای از وضعیت رشد اقتصادی چین گزارش شده بود. تورم سالانه مصرف‌کنندگان در چین و در ماه مه ‌2/1 درصد بوده است که این میزان موجب افزایش نگرانی‌ها در زمینه فشار تورمی و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی این کشور شد. همچنین قیمت‌های تولید‌کنندگان در این کشور برای سی و هشتمین ماه متوالی کاهش یافته است. در همین راستا یو یافانگ، استراتژیست مؤسسه Huachuang Securities در پکن معتقد است: «اطلاعات اقتصادی منتشر شده نشان‌دهنده کاهش تقاضا در بازار است و دولت باید با کمک به کاهش هزینه‌های فاینانس (تامین مالی) زمینه را برای افزایش رشد اقتصادی کشور مهیا کند.»

قیمت نفت‌خام آمریکا در ابتدای ماه جاری میلادی 41 سنت افزایش یافت و به قیمت 58 دلار و 55 سنت در هر بشکه به فروش رسید. این افزایش درحالی اتفاق می‌افتد که نفت‌خام ایالات متحده پیش‌تر کاهشی 99 سنتی را تجربه کرده بود. قیمت شاخص نفتی برنت نیز برای تحویل در ماه جولای با 45 سنت افزایش به 63 دلار و 14 سنت در هر بشکه رسید، این در حالی است که قیمت برنت نیز پیش از این 62 سنت در هر بشکه کاهش یافته بود. واردات نفت چین که پس از کاهش شدید قیمت نفت در بازار اقدام به واردات و ذخیره نفت‌خام کرده بود 11 درصد در ماه مه ‌سال‌جاری میلادی کاهش یافت که این بیشترین میزان کاهش واردات نفت این کشور از سال 2013 میلادی تاکنون به شمار می‌رود. در این رابطه گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند اعلام کرد: کاهش شدید واردات نفت در نتیجه افزایش تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها در ماه مه ‌بوده است. بنابراین افزایش واردات نفت درحالی‌که پالایشگاه‌ها در دست تعمیر هستند به انبارها و تجهیزات ذخیره نفت در بنادر چین فشار بسیار زیادی وارد خواهد کرد. این در حالی است که انتظار می‌رود با تکمیل شدن پروژه مربوط به ساخت انبارهای ذخیره نفت در سال‌جاری از شدت این فشار بر انبارهای ذخیره نفت کاسته شود.

تولید نفت ایران و عراق

سرمایه‌گذاران و فعالان بازار نفت اخیراً و به دلیل تصمیم اوپک مبنی بر حفظ سهمیه روزانه خود و همچنین احتمال افزایش تولید نفت ایران و عراق روی تولید نفت در بازار تمرکز کرده‌اند. یک کارشناس گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند در همین رابطه می‌گوید: چنانچه تحریم‌های اعمال شده بر ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور در ماه جاری میلادی لغو شود به احتمال بسیار موجب افزایش تولید نفت‌خام توسط تهران و سرازیر شدن آن به بازار خواهد شد. در عراق و براساس گزارش منتشر شده توسط پنتاگون نیروهای ارتش با حمایت نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا توانسته‌اند با برقراری خطوط تدارکاتی به سمت شهر بیجی و پالایشگاه این شهر در نبرد شانه به شانه خود با گروه تروریستی داعش به پیشرفت‌هایی دست یابند.

عراق که مدت‌هاست درگیر جنگ داخلی و اخیرا نبرد با داعش است به دنبال افزایش تولید نفت‌خام خود است که این موضوع با توجه به بحران‌های موجود در این کشور بسیار بعید به نظر می‌رسد. یکی از مقامات رسمی در ایران به‌عنوان پنجمین کشور تولید‌کننده نفت در اوپک در روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که هشت شرکت غربی از تمایل خود به سرمایه‌گذاری در پروژه 2 میلیارد و 800 میلیون دلاری ساخت پالایشگاه در بندر سیراف خبر داده‌اند. گفتنی است ساخت این پالایشگاه موجب افزایش ظرفیت تولید محصولات پالایشگاهی در ایران و کاهش وابستگی این کشور به واردات خواهد شد. در همین حال و براساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره کل انرژی آمریکا، تولید نفت‌خام شِیل در آمریکا کاهش یافت و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود که کاهش تولید نفت شِیل در آمریکا برای سومین ماه متوالی ادامه داشته باشد. سهام‌های آسیایی روز گذشته به دلیل وجود حدس و گمان در زمینه افزایش ارزش بورس آمریکا در اوایل ماه سپتامبر کاهش یافتند. این در حالی است که شایعات در مورد بورس ایالات متحده موجب تضعیف بازارهای نوظهور شد اما درنهایت نتوانست موجبات تقویت دلار را فراهم آورد.

منبع : رویترز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Lq20du6Z
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه