پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

این روزها صحبت از برابری برداشت گاز از پارس جنوبی با کشور قطر به وفور از زبان مسئولان شنیده میشود.

بدون شک با افزایش تولید گاز، مشکل تامین خوراک پتروشیمی نیز باید حل و فصل شود. مهمترین تاثیر این افزایش تولید گاز را باید در افزایش ظرفیت کاری واحدهای پتروشیمی دید؛ واحدهایی که در سالهای گذشته به دلیل کمبود خوراک باحداقل ظرفیت فعالیت میکردند.

با توجه به بهبود شرایط کشور در تامین خوراک اولیه پتروشیمیها در دو بخش خوراک مایع و گاز، انتظار میرود که وضعیت تولید واحدهای پتروشیمی رشد صعودی داشته باشد، از این رو با علی محمد بساقزاده، عضو اصلی هیاتمدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیر کنترل تولید این شرکت برای اطلاع از این شرایط به گفتوگو نشستیم.

 در حال حاضر وضعیت تامین تولید پتروشیمی به چه صورت است و با توجه به افزایش مصرف خوراک خانگی، آیا مجتمعها با کمبود خوراک برای تولید مواجه نشدهاند؟

امسال با افزایش خوراک، وضعیت تولید نسبت به قبل بهتر شده است، همچنین با افزایش برداشت نفت خام برای صادرات، گازهای همراه نفت که خوراک برخی از پتروشیمیها از جمله بندر امام و مارون است نیز با افزایش مواجه شده. در شرایط کنونی میزان تولید مجتمعهایی که خوراک مایع استفاده میکنند، حداقل بین 7 تا 10درصد افزایش یافته است.

برای نمونه پتروشیمی تبریز بالای 100 درصد کار میکند و پتروشیمی اصفهان در مقایسه با سال گذشته، 15درصد تولید بیشتر دارد. خوشبختانه خوراک گاز متان با راهاندازی فازهای جدید همچون نصب سکوی فاز 18 در هفته گذشته، نصب سکوی فاز 20 در هفته آینده، پایداری فازهای 15 و 16 و اتمام تعمیرات اساسی فازها 4، 5، 9 و 10، 1 و 2 و 3 وضعیت مناسبتری دارند. در بخش اتان نیز درمقایسه با سال گذشته وضعیت مناسبتر است.

صحبت از بهبود وضعیت خوراک اتان شد. بسیاری از مجتمعها با این خوراک با حداقل ظرفیت کار میکنند. آیا این بهبود وضعیت به معنای بالا رفتن ظرفیت تولید این مجتمع هاست؟

در حال حاضر پتروشیمی آریاساسول با 100درصد ظرفیت کار میکند، همچنین الفین پتروشیمی جم نسبت به قبل رکورد زده و پتروشیمی مروارید با ظرفیت بالای 80درصد فعال است و وضعیت کاویان یک و دو با ظرفیت 60تا 70 درصد است.

با توجه به افزایش خوراک اتان، مشکلی برای افزایش تولید برای واحدهای اتان وجود ندارد؟

برای تامین کامل اتان باید فازهای 20 و 21 در سرویس قرار گیرند که هفته گذشته فازهای 20 و 21 به خط سراسری اتان عسلویه نصب شده است. با فعالیت فازها، اواسط سال آینده ظرفیت مورد نیاز واحدهای عسلویه به خوراک اتان تامین میشود.

وضعیت خط اتیلن غرب با افزایش خوراک چگونه است؟ آیا ظرفیت تولید پتروشیمیهایی که از این خط تزریق میکنند، بهبود یافته است؟

در سه ماه گذشته تزریق اتیلن به خط اتیلن لوله غرب رکورد زده است، بهطوری که روزانه 200تن در ساعت تزریق به خط داریم. خوشبختانه در سه ماه گذشته فشار خط اتیلن غرب که پایینتر از حد نرمال بود از یک و نیم ماه افزایش یافته است و بالاترین رکود نسبت به قبل از خط لوله اتیلن غرب به واحدهای پتروشیمی داریم.

در حال حاضر پتروشیمیهای اروند، امیرکبیر، غدیر و بندرامام به راحتی تامین خوراک میشود و مجتمع لرستان برای نخستین بار با 90 درصد ظرفیت کار میکندش و مجتمع ایلام در دو ماه گذشته نزدیک به 90 درصد ظرفیت تولید دارد، همچنین پتروشیمی مهاباد شرایط پایداری دارد و ظرفیت تولیدش 60 درصد است.

انتظارداریم در دوماه آینده پتروشیمی کردستان که پیش راهاندازی شده، راهاندازی شود و به تولید برسد. برای بهینه کردن خط اتیلن غرب، ایستگاه کمپرسور اهواز در دو هفته آینده به سرویس میآید تا شرایط خوبی برای انتقال اتیلن در قسمت بالای این خط داشته باشیم و ایستگاه سنندج نیز در یک ماه و نیم آینده در سرویس قرار میگیرد.

با احتساب این شرایط در حال حاضر وضعیت تولید چگونه است. آیا میتوان از افزایش تولید سخن گفت؟

در فضای کنونی با در نظر گرفتن تامین خوراک، 15 تا20درصد افزایش تولید داریم و شرایط برای تامین نیاز داخلی مناسب است و توان برای صادرات مازاد نیز وجود دارد.

ظرفیت تولید برای افزایش صادرات چه میزان است؟ این افزایش در ظرفیت اسمی چه شرایطی دارد؟

با توجه به افزایش تولید در نیمه اول و تعمیرات اساسی  حدود 10 تا 15 درصد افزایش صادرات و 5 تا 10درصد افزایش مصرف داخلی داشتیم. امسال ظرفیت اسمی مجتمعها نیز به 84درصد رسیدکه در مقایسه با سال گذشته حدود چهار درصد ظرفیت اسمی بیشتر شده است.

ارتباط با نویسنده: ebrahimi1941@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7SE9L8Rz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه