اهداف، چشماندازها و ارزشهای سازمانتان را شفاف کنید
یکی از ملاکهای گزینش شرکتهای برتر این است که باید تمام اعضای سازمان در هر رده و هر مسئولیتی بتوانند اهداف، چشماندازها و ارزشهای سازمان را بازگو کنند. چطور ممکن است مسافری که نمیداند کشتی به کدامین مقصد در حال طی طریق است، از سفر خود لذت ببرد و برای زودتر رسیدن تلاش کند.
شاید تاکنون دست به چنین کاری نزدهاید یا هنوز اهداف و چشماندازها و ارزشهای سازمانتان را از ذهن به کاغذ منتقل نکردهاید یا به آن اندازه به اهمیت موضوع پی نبردهاید. اما هرگز برای انجام آن کاری که باید انجام شود دیر نیست. بپذیرید نیروهای برندی که نمیدانند این برند اصلا برای چه وجود دارد، نمیتوانند برای بقای آن کاری کنند.
به اندازه کافی صادق باشید
مدیران دروغگو، احترام میبینند، اما دوست داشته شدن را هرگز تجربه نمیکنند. صداقت در سازمان به معنی بازگو کردن تمام حقایق نیست. چرا که عنوان کردن برخی از واقعیتها بهویژه در حوزههای مالی، ممکن است بیشتر به ضرر مجموعه تمام شود. صداقت در سازمان به معنی بیان همان اندک حقیقتهایی است که قابل بیان هستند. شما نماینده برندتان در ذهن کارکنانتان هستید. اگر به نیروهایتان دروغ بگویید، آنها نیز به مشتریان دروغ خواهند گفت و اینگونه است که برندی دروغگو خواهید داشت.
خود را تافته جدا بافته ندانید
گر در جستوجوی احترام توأم با دوست داشته شدن هستید، فراموش نکنید که سرمایه یا مدرک تحصیلی شما، برتری نسبی شماست نه برتری مطلق. پس در مواجهه با نیروهایتان تا میتوانید درختی باشید که میوههای بیشتری دارد. بدرفتاری نیروها با مشتریانتان، بیاهمیتی آنها به کیفیت، فرار از زیر بار مسئولیتهای مهم و... همه و همه ترجمان بدرفتاری شما با کارکنانتان است. برندتان با چنین مدیریتی چندان زنده نخواهد ماند.
فرصت تجربه کالا و خدماتتان را به همه نیروهایتان بدهید
اگر شما فروشنده تورهای مسافرتی هستید، چگونه انتظار دارید نیروهایی که حتی پایشان را از شهر محل اقامتشان بیرون نگذاشتهاند در متقاعد کردن مشتریان به برتری خدماتتان موفق عمل کنند؟ فراموش نکنید نیروهایی که برند را بهعنوان یک مشتری تجربه کنند، همان برند را بیشتر دوست خواهند داشت و بیشتر آن را مورد حمایت خود قرار خواهند داد. این فرصت را با انواع شیوههایی که خودتان بهتر خواهید یافت برای کارکنانتان فراهم کنید و آنها را به مشتریانی وفادار تبدیل سازید.
تنش را از محیط دور کنید
همه از محیطهای پر تنش فراری هستند. اگر تا به امروز بنا به هردلیلی نتوانستهاید آرامش را به محیط کار همکاران همتیمی خود هدیه کنید، میتوانید تمنای فرار از آن محیط و رهایی از آن شرایط را در چشمان تکتکشان ببینید. نیروهایی که امکان رهایی از شرایط را داشته باشند میروند و هزینه سنگین و البته نامشهود تربیت و آموزش خود را بر دوشتان میگذارند و آنانی که میمانند نیز به نیروهایی غیرکیفی تبدیل میشوند که اصلیترین لطمهها را به برندتان وارد میآورند.
به شادابی بصری اهمیت دهید
شما که با نصب یک تابلو، با یک رنگآمیزی کمهزینه و با یک جابهجایی سریع در اشیا میتوانید محیط کار را برای یک نیرو به نام انسان لذت بخشتر کنید، فراموش نکنید که با این تصمیم میتوانید به تقویت برندتان کمک کنید. اذیتی که نیروها از کارکردن در یک محیط نامطلوب تجربه خواهند کرد، هرگز نمیتواند ظرف قدرتطلبی مدیران ناآگاه را پر کند بلکه آبی است که به ظرف نارضایتی نیروها ریخته میشود و کاردی است که خودتان آهسته آهسته در قلب برندتان فرو میکنید.
جلسات همفکری را فراموش نکنید
شما بیشتر از همه نمیدانید پس از همه بپرسید هر آنچه را که ممکن است ندانید. جلسات منظم هماندیشی در سازمان، ضمن نزدیکتر کردن دیدگاهها بین نیروها، برای شما عالیترین خوراک را برای تصمیمسازی فراهم میآورد. اجازه دهید انسانها نه بهعنوان یک ژست مدیریتی که به واقع خود را در سرنوشتشان دخیل بدانند. اگر مدیر ارشد سازمانی بزرگ هستید، مدیران میانی و سایر مدیران را نیز به برگزاری جلسات هماندیشی در حوزه کاری خود تشویق کنید.
* مشاور برندینگ و سخنران حرفه ای حوزه کسب و کار