پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو درباره رتبه 132 ایران از بین 133 کشور در زمینه مدیریت منابع آب گفت: رتبه اعلام شده توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) در گزارش سال 2015، فقط محدود به چند شاخص اصلی است که آمار ارائه شده در یکی از این شاخص‌ها اشتباه بوده‌است. به گفته هدایت فهمی، جمعیت زیرپوشش آب سالم و بهداشتی در شهرها و روستاها و همچنین جمعیت زیرپوشش دفع فاضلاب به‌عنوان برخی زیرشاخص‌های این شاخص جهانی مطرح هستند. وی افزود: طبق آمار اعلام شده توسط وزارت نیرو، ضریب نفوذ آب شرب شهری در کشور 99.1درصد و ضریب نفوذ آب شرب روستایی 74.4درصد است که همین آمار در شاخص یاد شده نیز وجود دارد. 

484537357437345735835345383535358385

این مقام مسئول ادامه داد: آنچه رتبه 132 ایران را در مدیریت منابع آب رقم زده، اعلام اشتباه جمعیت زیرپوشش فاضلاب کشور است.  وی ادامه داد: هم اینک مطابق آمار وزارت نیرو، جمعیت زیرپوشش دفع بهداشتی فاضلاب (که شامل چاه‌های جذبی و سبتیک هم می‌شود و در بیشتر نقاط کشور به همین شیوه فاضلاب‌ها جمع‌آوری می‌شود) 95درصد بوده و در مناطق روستایی حدود 90درصد است، در حالی که جمعیت زیر پوشش فاضلاب مدرن در ایران در ارزیابی برای رتبه‌بندی، به درستی اعلام شده است.

فهمی اضافه کرد: مطابق آمار اعلام شده جمعیت زیرپوشش شبکه مدرن جمع‌آوری فاضلاب شهری و روستایی به ترتیب 41.6درصد و 0.36 درصد اعلام شده که بسیار ناچیز است و در جهان چنین مواردی را مبنا قرار نمی‌دهند. وی تصریح کرد: به طور یقین وزارت نیرو هیچ‌گاه چنین رقمی را اعلام نمی‌کند؛ رقمی که ایران را از نظر جمع‌آوری و دفع فاضلاب بهداشتی حتی از عقب‌مانده‌ترین کشورهای آفریقایی پایین‌تر نشان داده است.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو خاطرنشان کرد: مدل به کار رفته در ارزیابی سازمان ملل، شامل شاخص‌های دیگری همچون حقابه تالاب‌ها، آلودگی هوا، میزان مصرف آب تجدیدشونده و برداشت از ذخیره استاتیک آب‌های زیرزمینی نیز می‌شود که در این زمینه‌ها با ضعف‌های اساسی مواجهیم. وی گفت: شاخص میزان مصرف آب‌های تجدیدشونده کشور0.85 است که به‌عنوان شرایط فوق بحرانی ارزیابی می‌شود و همین موضوع نیز در ارزیابی ذکر شده و رتبه ایران تاثیرگذار بوده است. این مقام مسئول افزود: سالانه به‌طور متوسط 6 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کشور انجام می‌شود که جزو ذخایر استراتژیک محسوب می‌شوند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/GbuELOMU
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه