دامنه رسوایی دستکاری شرکت سازنده خودروهای آلمانی «فولکس واگن» در موتورهای دیزلی خود بیشتر از قبل گسترش پیدا کرد. در گزارش این شرکت وجود مغایرتها و تناقصهایی در گواهینامههای صدور انتشار گازهای CO2 در 800هزار خودروی دیگر نیز شناسایی شده است. به گزارش «فولکس واگن»، در یک بیانیه، در زمینه آزمایش موتورهای دیزلی مورد اتهام قرار گرفته توسط مقامات محیطزیست ایالات متحده آمریکا –که روی انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOx) متمرکز شده بودند- بینظمیهایی نیز در دادههای انتشار گازهای CO2 موتورهای نمونه ارائه شده برای بررسی، تشخیص داده شده است.
بدون نام بردن از مدل این اتومبیلها، شرکت معتقد است که در این مورد بیش از 800 هزار خودرو نیز میتواند تحت تأثیر قرار گرفته باشد و افزود: «برآورد این خطر اقتصادی در ارزیابیهای اولیه برابر 2 هزار میلیون یورو بوده است.» بعد از آشکار شدن رسوایی «فولکس واگن» در ماه سپتامبر در پی استفاده کردن از ترفند مؤثر روی سوخت دیزل در 9.5 میلیون وسیله نقلیه، این شرکت اعلام کرد که حاضر به پرداخت 6.700 میلیون یورو است.
«فولکس واگن» که باید هفته گذشته از مرحله اطلاعاتی ایالات متحده و مسائل مرتبط با پورشه ورزشی خارج میشد، توضیح داد: اکنون «سریعا» با مقامات مسئول مورد تأیید برای انتقال اطلاعات آنها تماس خواهد گرفت. این خود باعث خواهد شد که درک قابلاطمینانتری از «عواقب حقوقی و اقتصادی اتفاقهای روشن نشده داشته باشد. رئیس هیأت مدیره گروه آقای «مولر»، یادآور شد که از ابتدای رسوایی تمام جوانب موضوع بهطور کامل و واضع روشن شده است و تضمین داد که در این موضوع هیچ چیز و هیچکس پنهان نخواهد ماند. او گفت: «این یک فرآیند دردناک است، اما هیچ جایگزینی نیز برای ما وجود ندارد. برای ما حقیقت ارزشمند است.»
هدف این بزرگترین تولیدکننده وسایل نقلیه در اروپا تشکیل جلسهای کوتاهمدت برای بحث در مورد کارهای صورت گرفته در مورد تأیید و تحت تأثیر قرار گرفتن مدلهای تولید شده بالا و پایین VW «فولکس واگن»، «آئودی» و «پورشه» در دو سال اخیر است. شرکتهای «آئودی» و «پورشه» تأثیر رسوایی بر فروش بیشتر وسایل نقلیه تولید شده تا امروز را در مقابل رسانههای آلمان رد کردند.
سخنگوی شرکت «آئودی» زیر سوال رفتن موتورهای کنونی به دلیل وجود نرمافزارهای تشخیص زمان تحت آزمایش بودن در خودروها برای تطبیق دادن خود با محدودیتهای انتشار گازهای گلخانهای را تکذیب کرد. با این حال، در زمان مطالعه تخصصی آژانس حافظت محیطزیست آمریکا (EPA)، به وجود نقص در یکی از قسمتهای نرمافزار که وجود آن تأیید شده، اعتراف کرده است. سخنگوی شرکت «پورشه» نیز گفت: «ما به همکاری بیقید و شرط خود با آژانس حفاظت محیطزیست ایالات متحده آمریکا تا روشن شدن موضوع ادامه خواهیم داد.»
روزنامه اقتصادی آلمان عنوان کرد که شرکت «فولکس واگن» نیز در بازسازیهای اخیر، برای این هفته قصد دارد برای مطالعه اتهامهای جدید گرد هم آیند که در پایان آقای «مولر» مدیرعامل شرکت در مورد آن صحبت خواهد کرد.
* منبع: telemadrid.es