جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی رفع موانع تجارت با روسیه با حضور معاون وزیر صنعت در اتاق ایران

اعتراض صادرکنندگان به دولت بالا گرفت

8 سال پیش ( 1394/10/22 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در نشست حل موانع تجارت با روسیه در کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با صادرکنندگان از آخرین اقدامات دولت خبر داد. جلسه‌ای که نایب رئیس اتاق ایران، مدیرعامل بانک توسعه صادرات، رئیس سازمان دامپزشکی، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه و رئیس کنفدراسیون صادرات ایران را گرد هم آورد تا فرصت صادرات به روسیه را که فرصت مناسب، اما کوتاه‌مدتی است از دست ندهند. فرصت امکان افزایش حجم تجاری که اختلاف ترکیه با روسیه پیش پای ایران گذاشت و به دلیل روندی که در پیش دارد مورد انتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی است. 

صادرکنندگان به این کشور و برخی از اعضای اتاق‌های مختلف در سراسر کشور که در این حوزه فعال هستند نه‌تنها به این روند گلایه داشتند بلکه معترض بودند که با همه جلساتی که در این خصوص برگزار شده و با همه وعده‌های که داده شد، هنوز قدمی پیش نرفته‌اند. 

4684573476436373589468357423734357835

رئیس سازمان توسعه تجارت مسئله‌های طرح شده در گزارش اتاق مشترک را مهم‌ترین مشکلات این حوزه دانست و افزایش تجارت با روسیه را از برنامه مهم دولت در تجارت خارجی عنوان کرد. ولی‌الله افخمی‌راد با بیان اینکه از 35 میلیارد دلاری که روسیه برای تأمین مواد‌غذایی خود صرف می‌کند تنها یک درصد آن به ایران اختصاص دارد، از برگزاری نمایشگاه ویژه ایران در اردیبهشت ماه سال آینده در روسیه خبر داد.

افخمی‌راد گفت: ایجاد خط هوایی جیرفت به روسیه توسط فعالان این حوزه به ما پیشنهاد داده شد و دولت این امکان را در اختیار سازمان توسعه تجارت داده است که بتوانیم خط هوایی از جنوب به روسیه برقرار کنیم. همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برگزاری نمایشگاهی در روسیه در اردیبهشت آینده خبر داد. وی گفت: دولت به شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه یارانه خواهد داد و تمام تلاش‌مان این است که بیشترین هزینه‌ها را دولت متحمل شود و صادرکننده هزینه بسیار اندکی خواهد پرداخت. افخمی‌راد از فعالان و صادرکنندگان به روسیه خواهش کرد که در این نمایشگاه شرکت کنند چون فرصت خوبی برای معرفی محصولات و کالاهای ایرانی خواهد بود. 

تبیین تجارت ترجیحی میان دو کشور موضوع دیگر رئیس سازمان توسعه تجارت بود. به گفته وی، در این زمینه چگونگی طی مراحل همکاری با اتحادیه اوراسیا طراحی شده است. افخمی‌راد شروع مطالعات مشترک امکان‌سنجی انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی و همچنین پیگیری حذف تعرفه‌های ورودی برخی کالاهای کشاورزی و محصولات غذایی را دو گام پیش روی این حوزه برشمرد.

به گفته وی، از آنجا که در ضوابط و مقررات اتحادیه اوراسیا آمده است آنها به محض دریافت پیشنهاد ایران در خصوص تعرفه تا زمان طی مراحل مطالعات و موافقتنامه‌ها، امکان کاهش آن را خواهند داشت. رئیس سازمان توسعه تجارت ماه جاری را زمان برداشتن نخستین گام‌ها دانست و ادامه داد: رژیم تجاری در اجرای نخستین گام تهیه و به وزیر ارائه شد و به احتمال قوی اوایل هفته آینده به اتحادیه اوراسیا تقدیم خواهد شد. به گفته وی، بحث و گفت‌وگو و مذاکرات پس از این انجام خواهد شد و دو طرف از این رژیم به تفاهم نهایی خواهند رسید. این موضوع می‌تواند شروعی برای انعقاد موافقتنامه‌های موقت بوده و پس از آن به موافقتنامه‌های آزاد بینجامد. 

افخمی‌راد به صادرکنندگان به روسیه توصیه کرد مشکلات و موانع کار را موردی ببینند تا گفت‌وگو و بحث‌ها به راهکاری مخصوص همان مشکلات بینجامد. به گفته وی، این امکان وجود دارد که براساس تفاهمنامه‌ای که بین بانک توسعه صادرات و وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شده بخشی از نرخ کارمزد را دولت متقبل شود تا امکان صدور کالاهایی با ارزش افزوده و با فناوری بالا به روسیه فراهم شود.

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران میزبان این نشست، صادرات به روسیه را با توجه به فرصت ایجاد شده، موضوعی مهم و قابل توجه دانست و تأکید کرد: طی چند روز گذشته مشکلی در صادرات میوه و تره‌بار ایران به روسیه به وجود آمده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته، حل شد. البته به نظر می‌رسد که چالش‌های ایران با روسیه در امر صادرات، به این مسئله ختم نمی‌شود. بخش‌خصوصی باید با همکاری تشکل‌های مربوطه، تعامل بیشتر و قوی‌تری با بازار روسیه برقرار کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در این نشست از اختصاص یک خط اعتباری 20 میلیون یورویی توسط این بانک برای صادرات به روسیه خبر داد؛ رقمی که به دلیل اعتبار بالایی که ایران برای این کشور قائل است، می‌توان آن را به 300 میلیون یورو افزایش داد. علی‌ صالح‌آبادی در خصوص نتایج رایزنی‌های ایران و روسیه برای پیمان‌های پولی دوجانبه گفت: در فاز اول دولت روسیه بانکی را مشخص کرده که با ما کار کند و چند جلسه هم با این بانک برگزار کرده‌ایم تا برای واردات از ایران ال‌سی باز کند و روش‌های تسویه‌حساب را هم تعریف کرده‌ایم که کد رمز بین ما و آنها ردوبدل هم شده است.

رئیس دامپزشکی کشور در این نشست از صادرات مرغ و تخم مرغ گفت که به نظر می‌رسد تا اواخر ماه آینده عملی خواهد شد. مهدی خلج گفت: همه اطلاعات مربوط به گوشت مرغ و تخم‌مرغ برای روس‌ها ارسال شده و تا ۱۵ فوریه نظر نهایی خود را برای مجوز صادرات به این کشور اعلام خواهند کرد. به گفته وی، براساس توافقی که با روس‌ها انجام شده است، 19 مرکز فرآوری شیلات می‌توانند محصولات خود را به فدراسیون روسیه صادر کنند. رئیس سازمان دامپزشکی کشور 20 ژانویه را آغاز صادرات محصولات لبنی به روسیه عنوان کرد.

به گزارش «فرصت امروز»، از آنجا که اختلاف ترکیه و روسیه فرصتی جدید را پیش روی صادرات ایران گذاشته است و سازمان‌های متولی و تصمیم گیرنده در این حوزه در حال انجام اقداماتی برای افزایش حجم صادرات با روسیه هستند، بر همین اساس روز گذشته کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، دومین نشست تخصصی تجارت ایران و روسیه را برگزار کرد. این نشست‌ها در هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/C5mUGMo2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه