بانك HSBC در سال ۱۸۶۵ میلادی در هنگكنگ تاسیس شد و با متحول ساختن شركت سهامی بانكداری هنگكنگ و شانگهای در قرن 19 آغاز به كار كرد...
کمپانی HSBC، از طریق به وجود آوردن و خریدن شركتهای تابعه، خود را با بازار جهانی تطبیق داد. این استراتژی كه در دهه 1950 شكل گرفت، با یكی از بزرگترین موارد ادغام بانكها در تاریخ یعنی خرید بانك میدلند انگلیس در سال 1992، به اوج خود رسید. HSBC به سرعت تعداد دیگری از موسسات مالی از جمله Credit Comercial de france و شركت The Republic New York Corporation را به فهرست تمام نشدنی خریدهای خود اضافه كرد و در سال 1997 نیز چندین بانك برزیلی و آرژانتینی را با مبالغ میلیارد دلاری خریداری كرد و نام خود را در آن كشورها نیز بر سر زبانها انداخت. پس از مهاجرت آرام و طولانی شركتهای محلی به سمت اخذ كامل هویتHSBC، در نهایت در سال 1999 شركت به شكل یك نام تجاری كاملا همسان و یكشكل درآمد.
حروف نوشته آن، رنگهای اصلی و لوگوی شش ضلعی آن در طول این دوران و در مراحل مختلف كمكم شكل گرفت تا زمانی كه HSBC به تنهایی یك نام تجاری مستقل شد. در آن زمان، مشتریان برای پذیرفتن انگاره جدید دیگر كاملا آماده شده بودند. در سال 2003، اقدام جنجالی شركت در خرید گروه مالی نهچندان موفق HouseHold International به مبلغ 14میلیارد دلار، استراتژی خرید شركت را یك پله بزرگ بالاتر برد و در عین حال نشان داد شركت، به حضور یك شركت تابعه امریكا در راستای اهداف و انگیزههای جهانی شدن نیاز دارد و نیز نشان داد در درجه اول، تمایل دارد بهعنوان شركتی دیده شود كه مصرفكننده عام را محور خود قرار داده است. «سر جان باند»، مدیرعامل HSBC در مقاله «اقدامات كوبنده HSBC» در مورد اقدام اخیر شركت، چنین عنوان كرد: «دو سوم هر اقتصادی در دنیا بر پایه مخارج و صرف پول مصرفكنندگان است و هر قدر بتوانید شركت خود را بیشتر به آن جهت متمایل كنید، برای تجارت شما بهتر است.»
بانك HSBC از سیستم هوشمند تبلیغاتی، مشابه سیستم بلواسمارت در شعبههای خود استفاده میكند. به گفته سخنگوی بانك، این سیستم كه به «بلوباكس» معروف است، در دو شعبه از بانكهای شهر لندن در كشور انگلیس راهاندازی شده است و در صورت استقبال مردم و كاركرد موفقیتآمیز، در تمام شعب این بانك در سراسر دنیا نصب و راهاندازی خواهد شد. اكنون نام و هویت دیداری شركت در تمام دنیا همسان شده است و قدرت خود را به بانكهای خود در هر بازار محلی نیز منتقل میكند. حسن شهرت و پیشینه مثبت، احساس آشنا و قابل اعتمادی میآفریند كه آن هم به اعتبار شركت میافزاید. هر قدر یك بانك در خارج از وطنش بیشتر شناخته شده باشد، در كشور خود اعتماد بیشتری را بر میانگیزد. این پارادوكسی است كه در شعار تبلیغاتی شركت یعنی «بانك محلی جهان» هم نمود یافته است. تا جایی كه در سال 2010 مجله فوربس این بانك را بهعنوان بزرگترین موسسه مالی و بانكداری و هشتمین شركت بزرگ در دنیا معرفی كرد. در حال حاضر HSBC یكی از بزرگترین موسسات مالی و بانكداری دنیا و نیز موفقترین شركت بریتانیاست. شعبه مركزی بانك در شهر لندن قرار دارد و بیش از 300 هزار نفر در سراسر دنیا برای این بانك كار میكنند. درآمد این بانك در سال گذشته میلادی بالغ بر 103 میلیارد دلار بود كه سود خالصی معادل 6 میلیارد دلار را نصیب شركت كرد.