طنین صدای سیم کارت اعتباری که در سال 1383 توسط شرکت گسترش ارتباطات تالیا برای نخستین بار در کشور نواخته شد، از یک سو باعث شد تا نفوذ تلفن همراه در کشور به یکباره رشد قابل توجهی نشان دهد و از سوی دیگر با توجه به ارزان بودن آن نیاز ارتباطی بسیاری از مردم بهویژه جوانان و دانشجویان را برطرف کرد. اما با وجود مزایای عدیده اعتباریها، این سیمکارتها افزایش چشمگیر مزاحمتهای تلفنی را نیز با خود به همراه داشت و به علت واگذاری فلهای آنها توسط اپراتورها، مشترکان هیچ ردی از خود برای پیگیری مراجع قضایی باقی نمیگذاشتند. نارضایتیها و شکایات مردم طی سالهای گذشته باعث شد تدابیری برای این معضل اجتماعی اندیشیده شود و طبق گفتههای مدیرعامل اپراتور دوم، اگر ثبتنام سیمکارتهای ایرانسلی که فعال میشوند تا ۲۴ ساعت تکمیل نشود، سیمکارت آنها بعد از گذشت این مدت غیرفعال خواهد شد.
علیرضا قلمبر دزفولی درباره مزاحمتهای تلفنی و اجرای آییننامه مزاحمتهای تلفنی از طریق سیمکارتهای این اپراتور گفته بود: این آییننامه از سوی ایرانسل اجرا میشود و فرم آن نیز از طریق پست در اختیار توزیعکنندگان قرار میگیرد. به گفته وی، افزایش میزان مزاحمتهای تلفنی ناشی از سیمکارتهای ایرانسل نیست و این کار از زمان ورود تلفنهای همراه وجود داشته و به فرهنگسازی نیاز دارد. بعد از گذشت چند سال از اجرای این طرح همچنان از تعداد مزاحمان تلفنی که با سیمکارتهای بینام یا جعلی شب و روز را برای مشترکان به تنگ میآورند کاسته نشده و افراد سودجو به راحتی میتوانند یکی از این سیمکارتها را از بازار تهیه کنند، بدون آنکه شناسایی و دستگیر شوند.
اما چند روز گذشته معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرد: لازم است تا بهمن ماه تمام مشترکان کدهای ملی خود را به اطلاع اپراتور برسانند، چرا که در غیراین صورت سیمکارتهای آنها قطع خواهد شد. غلامرضا داداشزاده افزود: گرچه پدیدهای به نام سیمکارت بینام و نشان وجود ندارد اما برخی مشترکان، سیمکارتهایی در اختیار دارند که در موارد متعدد ممکن است مالکیت آنها به نام فرد دیگری ثبت شده باشد. به عبارت دیگر، ما در سطح کشور با پدیدهای به نام سیمکارتهای جعلی و ناقص مواجهیم که در حال حاضر اراده حاکمیت بر آن است که به سرعت وضعیت این سیمکارتها مشخص شود.
وی درباره نحوه اطلاعرسانی اپراتورها مبنی بر تکمیل ثبتنام مشترکان خود گفت: طی دو ماه گذشته اپراتورها بین دو تا هشت بار از طریق شیوههای مختلف از جمله پیامک به مشترکان خود اطلاع دادهاند که لازم است مشخصات خود را به شیوههایی که به آنها اعلام شده تکمیل کنند. اکنون بر همین اساس حدود 15 تا 20 درصد افراد اطلاعات خود را اعلام کردهاند، اما همچنان بخشی از مشترکان به این موضوع توجه نکردهاند که در صورت استمرار این بیتوجهی سیمکارت آنها از بهمن ماه قطع خواهد شد.
به گفته داداشزاده، تمام مشترکانی که تا 15 بهمن ماه کد ملی آنها در سیستم اپراتور درج نشده باشد ارتباطشان قطع خواهد شد. طبق گفته مسئولان، اکنون اپراتورهای مختلف کشور به طور آفلاین و با تاخیر 24 ساعته به سامانه ثبتاحوال کشور وصل شدهاند و بر همین اساس اگر فردی سیمکارتی را با هویت یک فرد فوت شده خریداری کند، پس از 24 ساعت سیم کارت او بلافاصله قطع خواهد شد.
لازم به ذکر است که در چند روز گذشته برای مشترکانی که از سیمکارتهای بدون هویت استفاده کردهاند پیامکی ارسال شده است که از مشترک میخواهد کد ملی خود را به سامانه مورد نظر ارسال کنند و آن دسته از مشترکانی که هویت آنها در سیستم اپراتور مشخص نیست و هنوز پیامکی با محتوای ارسال کد ملی دریافت نکردهاند این پیامک ظرف چند روز آینده به آنها ارسال خواهد شد. این پیامک که برای مشترکان اپراتور اول با عنوان «همراه اول» ارسال میشود از آنان درخواست دارد تا کد ملی خود را به شماره 8980 ارسال کنند. مشترکان اپراتور دوم نیز پیامکی با عنوان «ایرانسل» دریافت میکنند که براساس آن باید کد ملی خود را به شماره 272 ارسال کنند.