كوكاكولا و Visa نسبت به نقض حقوقبشر در قطر اعتراض كردند. در این كشور صدها كارگر در طول فرآیند ساخت مكانهای مورد نیاز برای برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 مردهاند. كوكاكولا در كنار هفت اسپانسر دیگر فیفا، برای صحبت كردن درباره شرایط كاری نامناسب كارگران در قطر و لابی با دولت این كشور برای خطاب قرار دادن مسائل مربوط به نقض حقوق بشر در این سرزمین عربی تحت فشار است.
به گفته یك سخنگوی این شركت، كوكاكولا چشم روی هرگونه نقض حقوق بشر در سرتاسر جهان نمیبندد. این شركت میداند كه فیفا در حال حاضر به كار با مقامات قطری برای هدف قرار دادن مسائل مربوط به نقض حقوق بشر و قوانین كار مشغول است. كوكاكولا از فیفا انتظار دارد كه به بررسی جدی این مسائل ادامه دهد و به سمت حل این مشكلات پیش رود.
كوكاكولا از گفتوگوی سازنده درباره مسائل مرتبط با حقوق بشر استقبال میكند. این شركت به كار با بسیاری از افراد، سازمانهای فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر، گروههای ورزشی، مقامات دولتی و دیگران به منظور توسعه یكسری راهحلهای مختلف و تكریم بیشتر حقوق بشر در ورزش و سایر حوزهها ادامه خواهد داد. Visa نیز با صدور بیانیهای مشابه، فیفا را به سرعت عمل بیشتر تشویق میكند. به گفته یك سخنگو، این شركت همچنان از دریافت یكسری گزارشها از قطر در ارتباط با جامجهانی و شرایط كاری و زندگی كارگران مهاجر در این كشور ناراحت است. Visa نگرانی عمیق خود را نسبت به بروز چنین مسائلی به فیفا اظهار كرده و آنها را به انجام همه اقدامات لازم برای كار با مقامات و سازمانهای مربوط، حل مشكل فوق و تضمین سلامتی و امنیت نیروهای انسانی مختلف وا داشته است.
این توضیحات پس از آن ارائه شدند كه یك گروه از اتحادیههای حقوق كارگران كمپینی را به منظور اعمال فشار روی هشت اسپانسر مسابقات جام جهانی فوتبال 2022 برای اخذ یك موضع خاص راه انداختند. اسپانسرهای باقی مانده شامل مكدونالد، آدیداس، كیا، هیوندای، Gazprom و Visa میشوند. حدود 1.4 میلیون نفر كارگر مهاجر احتمالا در قطر برای كمك به احداث استادیومها به منظور برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 در این كشور در حالی كار میكنند كه محیط زندگی بسیاری از آنها كثیف و نامطبوع است. در حالی كه برگزاركنندگان این كمپین در تماس با اسپانسرها خواستار بررسی مجدد حمایت خود از این تورنمنت شدهاند، احتمال انصراف آنها از این اسپانسری تقریبا صفر درصد خواهد بود.
یكی از دلایلی كه احتمالا برندها را از انجام واكنش شدید نسبت به این موضوع باز میدارد، فقط سود حاصل از تبدیلشدن به یك اسپانسر مسابقات جامجهانی فوتبال است. تعدای از آنها نیز برای مدتی طولانی اسپانسری این بازیها را بر عهده داشتهاند كه از آن جمله كوكاكولا از سال 1974 میلادی تاكنون با فیفا همكاری كرده است. كوكاكولا سال گذشته خود را بهعنوان شناختهشدهترین برند اسپانسر این تورنمنت معرفی كرد. كوكاكولا تمایلی به از دست دادن این افتخار ندارد. شركت آلمانی آدیداس كه در این اثنا با افتخار از افزایش درآمد حاصل از فروش محصولات فوتبالی خود پس از برگزاری جام جهانی فوتبال سخن میگفت، قهرمانی تیم ملی فوتبال این كشور در دور اخیر مسابقات را علت اصلی موفقیتش بیان كرد. نام این برند بیش از پیش در رسانههای اجتماعی مطرح شد كه البته این مورد یك نوع غلبه قابلتوجه بر رقیب خود، نایك، به شمار میرود.
www.marketingmagazine.co.uk