یکی از اساسیترین ارکان مدیریت، تصمیمگیری است به طوری که تصمیمگیری صحیح و بجا سبب موفقیت در مدیریت میشود. تردید داشتن و بیتصمیمی، تاخیر و عدم قاطعیت در تصمیمگیری یا تصمیمگیری نابجا و بیموقع میتواند موفقترین مدیران را شکست دهد. اگر دامنه مدیریتتان به قدری گسترده است که همه جوانب کار را نمیتوانید همزمان با هم بررسی کنید لازم است از مسئولان و سرپرستان زیردست خود، اطلاعات لازم را بگیرید و با آنها مشورت کنید. اگر تصمیمگیریهایتان صرفا معطوف به گزارشهای رسیده است باز هم احتمال دارد اشتباه کنید و برخی موارد از قلم افتاده را در تصمیم خود لحاظ نکنید.
همانطور که مدیران موفق را از تصمیمهای قاطع و به موقعشان میتوان شناخت، مدیران تازهکار را از تعلل در تصمیمگیری و دودل بودن میتوان تشخیص داد. گاهی برخی مدیران تازهکار تصمیمگیری را در حد یک کار عجیب و به اصطلاح شقالقمر میدانند تا جایی که حتی گزارشها و مستندات سرپرستان زیردست خود را نیز نادیده میگیرند و تلاش دارند شخصا و بیاعتنا به گزارشهای رسیده تصمیم بگیرند. برخی مدیران نیز به هر حال سرانجام دیر یا زود تصمیم میگیرند، اما به هر دلیلی بلافاصله تصمیم خود را تغییر میدهند. اگر شما هم جزو این دسته از مدیران هستید باید بدانید همین تغییر دادنهای مکرر در تصمیمات تان سبب میشود وجهه خود را بهعنوان یک مدیر قاطع و کاردان در دید بالادستان خود، کارمندان و حتی ارباب رجوع تضعیف و تخریب کنید. حتی این امر میتواند تداوم و ثبات در مقام فعلیتان را دچار اشکال کند و نتوانید در جایگاه فعلیتان دوام بیاورید.
بهعنوان یک مدیر تازهکار اگر میخواهید بدانید تا چه حد در تصمیمگیریهایتان قاطع یا مردد هستید پیشنهاد میکنم میان تصمیمهای اساسی و عادی خود تفاوت قائل شوید. اگر برای تصمیمگیری درباره مسائل عادی به اندازه مسائل مهم و اساسی وقت صرف میکنید و با سرپرستان پایین دستی خود مکاتبه و مشاوره میکنید بدانید که شما هم در تصمیمگیریهای خود دچار تردید و دودلی شدهاید و بهتر است تا گرفتار وسواس و سستی نشدهاید درصدد معالجه خود برآیید.
برای اجتناب از این اشتباه چه باید کرد؟
همچنان که اشاره شد ابتدا باید مسائل عادی و مهم و تصمیمگیری درباره آنها را از هم تفکیک کنید. در مورد مسائل عادی سعی کنید قبل از تصمیمگیری، شرایط را تجزیه و تحلیل کنید و به تناسب شرایط، همین امروز تصمیم بگیرید و به قول معروف کار امروز را به فردا نیندازید چرا که در اکثر مواقع اگر تصمیم امروز به فردا موکول شود هیچ تضمینی وجود ندارد که فردا شرایط تغییر نکند تا جایی که گرفتن آن تصمیم بیتاثیر یا حتی زیان بار میشود. اما در مورد تصمیمات اساسی، همواره از سرپرستان پاییندستی خود بخواهید گزارشهای دقیق، مفصل و با جزییات ارائه دهند و حتی نظرات موافق و مخالف خود را درباره موضوع مورد تصمیمگیری بیان کنند.
نیز از آنان بخواهید هر چند وقت یک بار گزارشی از مشکلات عمده که در محدوده کاریشان با آن روبهرو هستند تهیه کنند تا پیش از آنکه مجبور به تصمیمگیری سریع شوید فرصت کافی داشته باشید با فراغ بال به مسئله پیش آمده رسیدگی کنید و قبل از آنکه آن مسئله به مشکل بحرانی بدل شود و باعث ایجاد اختلال در کار شود مورد بررسی قرار گیرد و درباره آن تصمیمگیری کنید.