بسیار دیده شده است افرادی که به مدیریت میرسند معمولاً در راستای اهداف شرکت سعی میکنند شرکت را طبق سلیقه خود تغییر دهند؛ از روال کار گرفته تا لباس کار کارمندان و حتی دربان و آبدارچی. البته طبیعی است که یک مدیر بخواهد به هنگام تصدی یک پست سازمانی تغییراتی ایجاد و ایدههای خود را اجرا کند و حتی تیم کاری و همفکر خود را بیاورد و شرکت را برای رسیدن به اهداف نهایی آن با روش خود مدیریت و راهبری کند اما برخی مدیران تازهکار به نحوی ناشیانه و واضح سعی میکنند در بدو ورود خود به اداره، دکور و تزئینات آنجا را به سلیقه خود تعویض و با چیدمان جدیدی بچینند. این مدیران ابتدا پردهها، مبلمان و میز کار خود را مطابق سلیقه دلخواه خود تعویض میکنند.
سپس نردهها، راهروها و راهپلهها را با رنگ مورد علاقه خود رنگآمیزی میکنند. بعد از آن نوبت به گلهای باغچه و گلدانهای تزئینی داخل ساختمان میرسد که آنها را نیز به سلیقه خود تغییر میدهند و بسته به بودجه در نظر گرفته شده حتی گاها کفپوش راهروها را نیز عوض میکنند و وقتی درباره این همه تغییرات عمرانی و زیباسازی مورد سوال قرار میگیرد ساعتها درباره فلسفه روانشناسانه و تأثیر مثبت این کار سخن میگویند و اینکه شرکتی که ظاهر آبرومند دارد و تا این حد به فکر آراستگی ظاهری باشد قطعاً در رسیدگی به کار ارباب رجوع با وسواس و دقت بیشتری کار میکند و از این دست توجیهات، غافل از اینکه در واقع این کیفیت کار، نحوه برخورد با ارباب رجوع و حل مشکلاتشان است که در ذهن مشتری میماند و به او ذهنیت میدهد و اساساً تکریم مشتری یعنی همین رسیدگی راحت و بدون کاغذبازی به کار او.
اگرچه ظاهر آراسته کارمندان، پردههایی با رنگ چشمنواز و مبلمان راحت و شیک احساس خوبی به ارباب رجوع میدهد اما اولویت اول نیستند، چرا که اگر پیچ و خمهای اداری سختی بر سر راه مشتری قرار دهید و از همه بدتر پس از صرف وقت بسیار باز هم کارش به نتیجه نرسد، به خاطر ظاهر زیبای ادارهتان، ذهنیت خوبی از اداره شما پیدا نمیکند بلکه یادش میماند که کارش انجام نشد و این ذهنیت با هیچ چیزی قابل برطرف شدن نیست.
اگرچه منکر تأثیر ظاهر آراسته و زیبای محیط اداره بر روحیه کارمندان و ارباب رجوع نیستم اما اولویت دادن و توجه بیش از حد به ظواهر و تشریفات علاوه بر هدر دادن سرمایه مادی سازمان، تمرکزتان را از روی مسائل مهم شرکت منحرف میکند و از طرفی ممکن است به از دست دادن سرمایه معنوی سازمان – که همان اعتماد ارباب رجوع به شماست- بینجامد.
برای اجتناب از این اشتباه چه باید کرد؟
بهعنوان یک مدیر جدید قطعاً ایدههای کاری تازه بسیاری برای کار دارید. ایدههای خود را به دو بخش تغییرات ساختاری و تغییرات روبنایی و ظاهری دستهبندی و اولویتبندی و سعی کنید ضمن در نظر گرفتن اولویتها، هر دو را متناسب با هم پیش ببرید. مبادا مدیری تشریفاتی و گرفتار در دام تشریفات شوید که در این صورت مصداق بارز ضربالمثل «آفتابه لگن هفت دست ولی شام و ناهار هیچی!» میشوید. همچنان که ظاهر کار برایتان مهم است باید سعی کنید تغییرات مثبت نیز در دل سازمان ایجاد کنید بهطوری که علاوه بر آراستگی ظاهری محیط و کارمندان، تکریم ارباب رجوع نیز جزو فرهنگ سازمانی ادارهتان شود.