واژه «اسپانسرشیب»، بهعنوان یکی از راههای بازاریابی، برای همه ما آشناست. با این حال هنوز بسیاری معنی درست این واژه را نمیدانند و اسپانسرشیب را با تبلیغات اشتباه میگیرند، با اینکه این دو، دو مقوله متفاوت هستند. اسپانسرشیب به معنی حمایت مادی از یک رویداد، فعالیت یا سازمان توسط عضوی نامرتبط است. از فواید این حمایت میتوان به بالابردن آگاهی عمومی از نام برند حامی اشاره کرد که منجر به شناخته شدن بیشتر برند، افزایش اعتبار آن و جذب مصرفکننده میشود. برای اینکه یک برند بهصورت گسترده شناخته شود، چندین ماه و حتی چندین سال زمان لازم است اما اسپانسرینگ موفق میتواند کمک کند یک شرکت در مدتی کوتاه اعتبار لازم را به دست آورد و به اهداف بازاریابی خود برسد.
اسپانسرشیب ارتباطی عمیق و قویتر از یک تبلیغ ساده است که ممکن است برای مدتی کوتاه در شبکههای تلویزیونی یا روزنامهها و مجلات دیده شود. برخلاف تبلیغات، اسپانسرشیب از کانالهای دیجیتال فراتر رفته و ریشه در کل اکوسیستم بازاریابی دارد. این روش بازاریابی، از نصب لوگو و بنر تا برگزاری رویدادهای بزرگی چون مسابقات ورزشی یا کنسرتهای موسیقی را در بر میگیرد.
اسپانسرینگ به سرعت در حال رشد و گسترش است، آمارها نشان میدهد که بازاریابی از طریق اسپانسرینگ در سالهای اخیر در برخی از کشورها به ویژه ایالات متحده آمریکا بیشترین رشد را در مقایسه با سایر فرمهای بازاریابی داشته است. از جمله دلایل این افزایش نگرانی شرکتها از کارآمد بودن روشهای بازاریابی قدیمی است. با بالارفتن حجم تبلیغات تلویزیونی یا حتی رادیویی، شرکتها به دنبال راههای جدیدتر و کارآمدتر برای معرفی فعالیت خود و افزایش مشتری هستند.
شرکتها میتوانند از طریق حمایت از یک رویداد مهم توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند، از جمله سیاستگذاران اقتصادی، مقامات دولتی و البته مردم عادی. حمایت از رویدادهای بینالمللی این امکان را به اسپانسرها میدهد تا از موانع جغرافیایی و فرهنگی عبور کرده و توجه افراد مختلف دنیا را به خود جلب کنند. رویدادهای ورزشی و خیریه، از رویدادهایی هستند که بیشترین اسپانسرها را به خود جلب میکنند و بهترین استراتژیهای بازاریابی هستند. اسپانسرها با حمایت از این رویدادها احساس خوبی در مخاطبان ایجاد کرده و آنها را متقاعد میکنند که به غیر از هدف مالی، اهداف انسان دوستانه نیز دارند.
اهداف اسپانسرینگ
از جمله دلایلی که شرکتها و برندهای مختلف تصمیم به اسپانسر شدن میگیرند، میتوان به نکات زیر اشاره کرد:
- تسریع شناخت برند و افزایش آگاهی از سازمان
حمایت از یک رویداد مهم یا یک مسابقه ورزشی که تعداد زیادی مخاطب داشته و نظر افراد بیشماری را به خود جلب میکند، سبب میشود تا اسپانسرها یک شبه ره صد ساله طی کنند و در مدت کمی از سوی افراد و سازمانهای زیادی شناخته شوند.
- افزایش فروش
وقتی از یک طرح فرهنگی، یک باشگاه یا یک تیم ورزشی حمایت میشود، طرفداران آن فعالیت و مجموعه بهصورت ناخودآگاه و بعضا خودآگاه از اسپانسر حمایت میکنند تا به این طریق از آنچه دوستش دارند حمایت کنند و این منجر به افزایش فروش چشمگیر میشود. شرکتهای موادغذایی و تولیدکنندگان نوشیدنیهای مختلف اغلب حامی رویدادهای مهم میشوند تا بتوانند با استفاده از این فرصت، نمونه محصولات خود را در اختیار عموم قرار دهند و فروش خود را بالاتر ببرند.
- توجه عموم مردم
علاوه بر افزایش فروش، اسپانسرینگ سبب میشود تا توجه عمومی نسبت به اسپانسرها افزایش یابد. به طور کلی مردم حس خوبی نسبت به اسپانسر تیم یا فعالیت مورد علاقهشان پیدا میکنند و این یعنی آنچه که شاید تبلیغات چندین ساله برای شرکتها به وجود نیاورد، یک اسپانسرینگ به آنها هدیه میکند. در حقیقت اسپانسرینگ مانند یک روابط عمومی قوی است که توجه افراد را به اسپانسرها جلب کرده و آگاهیهای لازم را به آنها میدهد.
نکته مهم آن است که شرکتها یا سازمانها قبل از حمایت از یک رویداد، باید مطمئن باشند که آن رویداد موفق خواهد بود و توجه افراد زیادی را به خود جلب خواهد کرد. علاوه بر این، با حمایت از یک رویداد، اسپانسرها نوعی ارتباط با سازمانها یا رویدادها برقرار میکنند و باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که رویدادی که از آن حمایت میکنند، باید با اهدافشان همخوانی داشته باشد و آنها را به مقصد مورد نظرشان نزدیک کند. برای مثال اسپانسرها باید رویدادهایی را برای حمایت کردن انتخاب کنند که مورد علاقه مشتریان بالقوه و بالفعلشان بوده و آنها را به خود جلب کنند. تنها این گونه است که اسپانسرها میتوانند از اسپانسرشیب بهعنوان یک روش بازاریابی موفق بهره ببرند.