مطالعات جدید روی هشتگهای استفاده شده در رسانههای اجتماعی مانند selfharmmm# (آسیب رساندن به خود) نشان میدهد که فناوری به کمک نوجوانان آمده است تا رفتارهای خطرناک خود را بسیار آسانتر از گذشته به اشتراک بگذارند. هنگامی که نوجوانان قصد آسیب رساندن به خود را دارند اما نه در حد خودکشی، از رسانههای اجتماعی برای خلق هشتگهای ماهرانه و به اشتراک گذاشتن آسیبهایی که به خود میرسانند مثل بریدن، سوزاندن یا خراش دادن بدنشان استفادهمیکنند.آنها با استفاده از این راه میتوانند هویتشان را مخفی نگه دارند، نظارت خانوادههایشان را بر زندگی مجازیشان سختتر کنند و از دریافت اخطارهای رسانههای اجتماعی به دلیل محتوای پستهایشان در امان باشند.
دکتر مگان مورنو، متخصص طب نوجوانان در دانشگاه واشنگتن میگوید: «گروههای آنلاینی که در حول این هشتگها تشکیل شدهاند نوجوانان را جذب خود میکند و به آنها حس تعلق و حمایتی میدهد که بر محور رفتارهای غیرسالم متمرکز شدهاند. وجود این گروهها بهبود جوانان و دوری کردن آنها را از رفتارهایغیر سالم سختتر میکند.»مورنو و همکارانش در مطالعاتشان در رسانههای اجتماعی با هشتگهای دیگری چون Deb# برای Depression یا همان افسردگی، Annie برای Anxiety یا اضطراب و تشویش و Olive# برای اختلال وسواس مواجه شدند.
تعداد هشتگهای مربوط به آسیب رساندن به خود بسیار بالا بوده و همچنان در طول زمان افزایش یافتهاست. برای مثال هشتگ cat# که برای cut یا بریدن استفاده میشود بیش از 44 میلیون بار در رسانههای اجتماعی در سال 2014 مورد استفادهداشته و این میزان در سال 2015 به بیش از 56 میلیون رسیدهاست.
مورنو میگوید: نتایج آزمایشها و مطالعات انجام شده نشان میدهد، والدین نمیتوانند به رسانههای اجتماعی بهعنوان محیطی امن برای فرزندانشان اعتماد کنند و به همین دلیل آنها باید بهصورت فعال در مورد فعالیتها و تجربیات آنلاین فرزندانشان با آنها صحبت کنند.