پس از میتسوبیشی، این بار نوبت شرکت خودروسازی سوزوکی است تا به استفاده از روشهای نامناسب و غیراستاندارد برای انجام آزمایشهای لازم روی خودروهای کم مصرف خود اعتراف کند. افشای این خبر و تایید آن از سوی سوزوکی ضمن کاهش ارزش سهام این شرکت، بحران استفاده از آزمایشهای غیراستاندارد در صنعت خودروسازی ژاپن را گستردهتر کرده است.
در رابطه با این خبر، سخنگوی شرکت خودروسازی سوزوکی ژاپن اعلام کرد که «اوسامو سوزوکی» مدیرعامل این خودروساز بهزودی گزارش خود را به وزارت حملونقل ژاپن ارائه خواهد کرد. گفتنی است مشکل اخیر در حالی برای سوزوکی ایجاد شده که این خودروساز در حوزه طراحی و تولید ماشینهای کوچک و کم مصرف تخصص داشته و به دلیل استفاده از پیشرانههایی به حجم 660 سی سی، از شرایط و معافیتهای مالیاتی خاصی در ژاپن بهرهمند میشود. لازم به ذکر است که سوزوکی در حال حاضر یک سوم از بازار خودروهای کوچک و کم مصرف ژاپن را در اختیار دارد.
پس از اعلام خبر استفاده از روشهای غیراستاندارد برای سنجش و آزمایش خودروهای تولید شده در شرکت سوزوکی، ارزش سهام این شرکت بهعنوان چهارمین خودروساز ژاپن به لحاظ میزان فروش، 11 درصد کاهش یافت. این در حالی است که کاهش مذکور در برخی مواقع حتی رقم 15 درصد را نیز تجربه کرد که این بیشترین میزان افت ارزش سهام سوزوکی از سال 2003 میلادی به این سو محسوب میشود.
در این راستا «کوجی اندو» از تحلیلگران و محققان حوزه صنعت خودرو در توکیو معتقد است: «بازار در حال حاضر از چشمانداز مناسبی برخوردار نیست و مشتریان به دلیل جنجال ایجاد شده به واسطه تخلف اخیر میتسوبیشی بسیار عصبانی هستند.»
این کارشناس ژاپنی ادامه داد: «حتی ارائه داوطلبانه مدارک این تخلف از سوی خودروسازان متخلف نیز نتوانسته از میزان نارضایتی مردم بکاهد.» نظارتها و حساسیت نهادهای نظارتی زمانی افزایش یافت که شرکت خودروسازی میتسوبیشی ژاپن اعلام کرد که این شرکت در فرآیند آزمایش چهار مدل از خودروهای کوچک خود از روشهای غیراستاندارد استفاده کرده و در میزان مصرف سوخت خودروهای تولیدی خود از آمارهای غیرواقعی استفاده کرده است. این در حالی است که این خودروساز ژاپنی پیش از این و در سال 1991 میلادی نیز به دلایل مشابه مورد بازرسی نهادهای نظارتی ژاپن قرار گرفته بود.
در این رابطه و پس از تخلف رخ داده در شرکت میتسوبیشی، وزارت حملونقل ژاپن از خودروسازان این کشور درخواست کرد تا معیارها و استانداردهای مورد استفاده خود در فرآیند تست خودروهای کممصرف تولیدیشان را بررسی کرده و نتایج آن را به این وزارتخانه ارسال کنند. پس از فراخوان مذکور شرکتهای تویوتا، نیسان، مزدا، هوندا، دایهاتسو و سوبارو اعلام کردند که هیچ مشکلی در ارتباط با روشهای مورد استفاده این خودروسازان در فرآیند تست خودروهای آنها وجود ندارد.
ارائه اطلاعات مورد نظر وزارت حملونقل ژاپن از سوی خودروسازان این کشور در حالی صورت میگیرد که شرکت میتسوبیشی پس از افشای تخلف این شرکت و مخدوش شدن وجهه برند آن، تصمیم گرفت 34 درصد از سهام خود به ارزش 2.2 میلیارد دلار را به نیسان واگذار کند. با این حال میتسوبیشی روز گذشته آمار مربوط به تعداد خودروهای تولید شده در این شرکت را که از اطلاعات غیرواقعی در رابطه با میزان مصرف سوخت در آنها استفاده شده است منتشر کرد.
مطابق اطلاعات موجود، 22 درصد از کل خودروهای تولید شده توسط شرکت سوزوکی در بازار خودروی ژاپن به فروش رسیده است. این در حالی است که این خودروساز به دنبال گسترش بازارهای جهانی خود بوده و در این راستا حضور فعالی در بازار خودروی هند دارد.
براساس گزارش منتشر شده توسط بورس توکیو «Nikkei» اگرچه به منبع این خبر اشارهای نشده اما جنجال اخیر در صنعت خودروسازی ژاپن سبب شد تا «تتسورو آیکاوا» مدیرعامل 75 ساله میتسوبیشی از سمت خود استعفا کند. از سوی دیگر «اوسامو سوزوکی» مدیرعامل 86 ساله سوزوکی نیز در ماه ژوئن گذشته سمت مدیریت این خودروساز ژاپنی را به فرزند 57 ساله خود واگذار کرده است.