با نزدیک شدن تعطیلات نوروز بسیاری از ما به دنبال یافتن مقصد جدیدی برای گذراندن این تعطیلات در اقصی نقاط کشور یا حتی خارج از مرزهای ایران هستیم اما یک نکته بسیاری از ما را در این زمینه به خود مشغول کرده که در واقع به نوعی یکی از اصول اساسی سفر در همه نقاط کره زمین است. بله درست حدس زدهاید دسترسی به محل مناسب اقامتی یکی از دغدغههای اصلی اکثر مسافران است که این مهم در کشورمان به نوعی بیشتر از موارد دیگر در ذهن اکثر مسافران خودنمایی میکند، چون نه تنها تعداد اتاقها به تناسب میزان تقاضای سفر نیست بلکه به گفته برخی از متقاضیان اقامت کرایه اتاق در ایران بسیار بالاتر از دیگر کشورهاست.
این درحالی است که همین دغدغه یا نگرانیها شاید به نوعی ذهن صاحبان سرمایه داخلی یا خارجی را به خود معطوف کرده باشد که از خود میپرسند اگر واقعا مشکلات اقامتی در ایران به صورتی است که هیچگاه تراز عرضه و تقاضا با یکدیگر همراستا نشده چرا نباید وارد این صنعت شد و در آن سرمایهگذاری کرد؟ این سوالی است که «فرصت امروز» برای یافتن پاسخش سراغ کارشناسان و مسئولان صنفی رفته تا برای علاقهمندان از کم و کیف سرمایهگذاری در این صنعت بگوید.
پراکندگی اصولی در ایران رعایت نشده است
جمشید حمزهزاده، رئیس جامعه هتلداران ایران با اشاره به 1300 هتل فعال در کشورمان به خبرنگار ما گفت: بهطور کلی ظرفیت هتلهای فعال ایران امروز نزدیک به 200 هزار تخت است که با توجه به شرایط و جاذبههای گردشگری به هیچ عنوان متناسب نیست و در نگاه اول به این نتیجه میرسیم که اصلا نیازی به ساخت یا سرمایهگذاری در صنعت هتلداری نبوده، اما واقعیت امر این است که به دلیل ناهماهنگی در پراکندگی هتلها امروز در برخی استانها اتاق اضافه داریم و در برخی استانها با کمبود شدید مواجه هستیم.
حمزهزاده در ادامه تاکید کرد: مسئولان و سیاستگذاران سازمان میراث فرهنگی در این زمینه باید برنامهریزی دقیقی داشته باشند زیرا یکی از مناسبترین سرمایهگذاریها البته بهصورت اصولی و هدفمند در بخش هتلداری است. رئیس جامعه هتلداران ایران درباره میزان سودآوری این سرمایهگذاری در ایران تصریح کرد: براساس آمارها صنعت هتلداری یکی از مهمترین و سودآورترین سرمایهگذاریها در اقصی نقاط دهکده جهانی است اما در کشورمان ایران از آنجا که مالیاتها و عوارض مختلفی در این سرمایهگذاری تعیینکننده است، میبینیم تقریبا 30 درصد از سود حاصل از این سرمایهگذاری در بخش مالیاتها و عوارض مختلف هزینه میشود که این موضوع نگرانکننده است.
به گفته این مقام صنفی با درنظر گرفتن این سهم از هزینههای هتلداری در ایران اکنون حاشیه سود هتلداران کشورمان کمی بیشتر از 5 درصد خواهد بود که باعث نگرانی است و باید برای آن برنامهای مدون و دقیق داشته باشیم چون هتلداری میتواند سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال داشته باشد، به صورتی که برای یک هتل 5 ستاره بهصورت استاندارد حداقل 200 پرسنل ثابت نیاز داریم.
رونق هتلداری؛ رونق زیرشاخههاست
جمشید حمزهزاده، درباره ارزش افزوده و اهمیت سرمایهگذاری در این زمینه افزود: نباید فراموش کرد، سرمایهگذاری در هتلداری فقط به محدوده ساختمان هتل نیست بلکه این سرمایهگذاری درواقع جادهای هموار برای دیگر صنایع وابسته خواهد بود. به این ترتیب که بسیاری از تجهیزات و خدمات هتلداری وابسته به حضور فعالان اقتصادی دیگری در بخشهای مختلف مثل مبلمان، نساجی، بهداشتی و خدماتی است.
به گفته وی امروزه بسیاری از کارگاهها صرفا برای خدماترسانی به هتلها افتتاح میشوند که میتوان به کارگاههای تولید دمپاییهای یکبارمصرف، حوله، ملحفه، مواد بهداشتی (شامپو، صابون، ضد عفونی کننده) و. . . در این زمینه اشاره کرد. بنابراین اگر روند سرمایهگذاری در این زمینه افزایش یابد ناخودآگاه صنایع وابسته را رونق دادهایم و زمینه افزایش سرمایهگذاری در آنها را نیز فراهم کردهایم.
لزوم سرمایهگذاری هوشمندانه
در همین حال، اصغر ژیان دربندی، پیشکسوت، طراح و کارشناس ارشد مدیریت هتلداری در این زمینه به خبرنگار ما گفت: شاید بسیاری از سرمایهگذاران درباره حضور در صنعت هتلداری براین باور هستند که سرمایهگذاری در این زمینه امری کاملا ساده و بدون ریسک بالاست، درحالی که با وجود تصور این افراد سرمایهگذاری در هتل میتواند یکی از پرمخاطرهترین نوع سرمایهگذاریها باشد چون شما خدمات میفروشید و اگر در این زمینه نقصی وجود داشته باشد بدون تردید کل سرمایهگذاری شما از بین خواهد رفت، بنابراین باید هوشمندانه سرمایهگذاری صورت پذیرد تا حاشیه ریسک به حداقل خود کاهش یابد.
دربندی در ادامه افزود: امروز همه میدانیم یکی از مشکلات اصلی هتلداران ایران میزان بالای پرت انرژی و هزینهبالای آن است، درحالی که اگر به دقت دنبال ریشه معضل باشیم میبینیم یکی از ابتداییترین نیازهای سرمایهگذاری یعنی استفاده از طراحان خبره در این زمینه رعایت نشده است. به صورتی که امروز اگر شخصی مهندس طراحی ساختمان باشد برای طراحی هتل بهعنوان مشاور قرار میگیرد که این نخستین اشتباه سرمایهگذاران است چون طراحی هتل یکی از اساسیترین کارهاست که میتواند هزینههای نگهداری هتل را به حداقل برساند.
بهعنوان مثال بسیاری از هتلهای ما امروز. آشپزخانه را در طبقات زیرین هتل طراحی کردهاند، درحالی که معمولا رستوران در طبقات فوقانی طراحی شده است، خب آیا حساب کردهاید هزینه انتقال غذا از رستوران به سالن غذاخوری چقدر است؟
منوی رستوران تضمینی برای سرمایهگذار
دربندی در ادامه تاکید کرد: امروز صنعت هتلداری و سرمایهگذاری در هتل کاملا متفاوت شده و حتی برای ظروف، نوع خوراک و خدمات ارائه شده روشهای دیگری به غیراز آنچه در کشورمان وجود دارد مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین باید آموزش را جدی گرفته و در این زمینه بیش از پیش سرمایهگذاری کرده یا از تجربیات دیگران استفاده کنیم.
در این زمینه میتوان به منوی رستوران هتل اشاره کرد که نوشتن منوی رستوران میتواند میزان سودآوری هتل را کاملا تغییر دهد چون بسیاری از خوراکها میتوانند خودشان پایه پخت و تهیه خوراکی دیگر در منوی رستوران باشد. بهعنوان مثال، اگر مرغ پخته میشود، سس و سوپ از مشتقات آن است و میتوان از هزینههای دیگر خوراکها کاست.
فقط به هتل مجلل نیاز نداریم
وی درباره نوع سرمایهگذاری در صنعت هتلداری ایران گفت: از هر سرمایهگذار که میپرسیم در چه هتلی قصد سرمایهگذاری دارد اول میگوید هتل 5 ستاره، درحالی که هیچ اطلاعاتی از میزان سودآوری آن ندارد، درحالی که اگر واقعا هوشمندانه بخواهیم با موضوع برخورد کنیم ممکن است سرمایهگذاری در یک «هاستل» بسیار سودآورتر باشد.
بنابراین امروز اگر مشاوران اقتصادی و سرمایهگذاری در این صنف قصد ارائه مشورت به سرمایهگذاران دارند باید این نکته را کاملا برای سرمایهگذاران روشن کنند که سرمایهگذاری در هتل فقط در ستارههای بالا سودآور نیست بلکه بدون ستارهها بعضا حاشیه سود بسیار بالاتری برای صاحبان سرمایه به ارمغان میآورند.