سازمان ها می توانند یکی از مهم ترین و تاثیرگذاران افکار و نگرش و فرهنگ مردم در جامعه باشند و این فرآیند را می توانند با تعاملی که با مخاطبان در قالب طرح ها و رخداد های متنوعی که طرح ریزی می کنند به جامعه منتقل کنند.
حال اینکه سازمانی منفعل و به دور از جامعه یا به اصطلاح سر در لاک خود مشغول فعالیت است در دنیای رقابتی امروز موفقیت چندانی به دست نخواهد آورد، چرا که بقای سازمان ها در گرو میزان تعاملات آنها با مخاطبان است و در همین راستا باید سازمان ها رفتار زنده و دارای حیاتی از خود نشان دهند تا مورد استقبال و پذیرش جامعه خود قرار گیرند.
یکی از این نوع تعاملات برای هر سازمانی مبحث رونمایی از محصولات خود است چرا که مطمئنا محصولی که رونمایی نمی شود ممکن است سهمی از فروش بازار را کسب کند ولی قطعا به جایگاه مطلوب و مورد انتظار خود نخواهد رسید. در این مطلب به یکی از استراتژی های بسیار گرانقیمت و پر تاثیر خواهیم پرداخت.
14- تک جایزه
ارائه یک تجربه مفید و تکرار نشدنی در طول عمر که نمی توان در مقابل آن مقاومت کرد یا به عبارت دیگر به نحوی از این استراتژی باید بهره برد که مخاطب شگفت زده و مشعوف این رخداد بی تکرار شود به این صورت که می توان از ترکیب المان های مختلف برای معرفی و عرضه استفاده کرد و حس خاص بودن و نخستین و آخرین بار را برای مخاطبان خلق کرد؛ حسی که ممکن است در طول زندگی شان فقط بتوانند یکبار آن را امتحان کنند و این راهبرد یعنی تمایز فاحش در ارتباط با مخاطبان.
ولی اینکه چه سازمان هایی برای تحقق اهداف از این استراتژی استفاده می کنند یا اینکه چه زمانی باید از این سیاست و راهبرد بهره برد می توان به زمانی اشاره کرد که یک سازمان در سطح گسترده ای به دنبال خلق تجربه مشارکتی با مخاطبان خود است یا اینکه سازمانی بخواهد از کمپین خود رونمایی کند که شامل ابعاد مختلف و گسترده است.
باید گفت بیشتر از این استراتژی برای اهداف و رخداد های بزرگ و مهم استفاده می شود و با توجه به این موضوع دو فاکتور مهم می تواند تاثیر بسزایی در اثربخشی و تاثیرگذاری حداکثری این استراتژی برای یک سازمان داشته باشد؛ اول اینکه استفاده از شبکه ویروسی و انتقال دهان به دهان که جزییات اجرا و محتوای رخداد تشریح می شود و گمانه زنی های متعددی از جانب مخاطبان اتفاق می افتد که خود نقش پر رنگی در گسترش تاثیر این استراتژی دارد و دوم اینکه تولید محتوای ارزشمند می تواند کمک موثر و شایانی در راستای ارائه هرچه بهتر این استراتژی در استفاده شود.
در مقابل فاکتور های اشاره شده باید بیان کرد که عوامل تاثیر گذار منفی نیز به همراه دارد که از مهم ترین آنها جذب معترضان و منتقدان به این اتفاق و فرآیند است چراکه ممکن است مجموعه پیشنهادی ارائه شده برای همگان ارزشمند نباشد و هزینه اجرای بسیار گران و سنگینی را به سازمان تصمیم گیرنده برای اجرای این استراتژی تحمیل می کند که برای افزایش سرعت انتقال و ارسال پیام های هدف دارد نیازمند تکرار در هزینه است که این عوامل به گونه ای نقش بازدارنده ای برای استفاده خیلی از سازمان ها در استفاده از این استراتژی موثر و مفید دارند.
به عنوان مثال رونمایی از مرکز سفر های فضایی که به طور نرمال می توانند هرانسانی را آن هم با شرایط خاص یکبار به ماه یا سیارات دیگر ارسال کنند که می توان آن را به عنوان هیجان انگیز ترین رخداد زندگی قلمداد کرد یا در مقیاس کوچک تر تور های تفریحی – گردشی هزار نقطه دنیا یا ایران را که باید قبل ازمرگ دید می توان بر شمرد.
مدرس و مشاور توسعه کسب و کار