بازار رقابتی امروز نیازمند خلاقیت هایی در تولید، معرفی و عرضه محصولات است و باید گفت عصر تولید و ورود بی سروصدای محصول به بازار به سر آمده و شرکت ها و سازمان ها تلاش می کنند تا بتوانند از لحظه تولید و آماده سازی برای عرضه به مخاطبان اقدامات موثری انجام دهند تا حس برتری و جایگاه ذهنی مخاطب را تسخیر کنند.
یکی از اقدامات مهمی که در کشور ما کمتر به آن توجه شده یا بعضا به دید پز بازاریابی به آن نگاه شده، بحث مراسم رونمایی از محصول جدید است. اینکه سازمانی برای معرفی محصول خود اقدام به برگزاری مراسمی یا فعالیتی کند تا در دوره معرفی محصول از چرخه عمر آن جایگاه ذهنی مناسبی را برای مخاطبان خلق کند، امری تست بدیهی و اجتناب ناپذیر.
بارها موارد مختلفی در گروه محصولات و صنایع مختلف بدون رونمایی از محصول وارد بازار شده اند و با توجه به عدم جلب توجه اذهان عمومی با شکست روبه رو شده اند یا استقبال درخوری مشاهده نشده است.
در این سلسله مطالب قصد داریم تا پرکاربرد ترین استراتژی های رونمایی محصول را معرفی و مخاطبان را با باید ها و نبایدها و همچنین مثال های ایرانی و جهانی آشنا کنیم.
1- استراتژی چکه شیر آب
این استراتژی همان نمایش کنترل شده گذشت زمان است که یک رخداد رونمایی زمانبری محسوب می شود و در طول گذشت زمان طی مراحل مختلفی اطلاعاتی از محصول نهایی برای مخاطبان ارائه می کند.
زمانی باید از این استراتژی بهره برد که آن حوزه یا صنعت یا سازمان مخاطبان علاقه مند فراوانی داشته و با سیلی از علاقه مندان در ارتباط باشد و همچنین دارای پایگاه یا کلوپ طرفداران مشتاق باشد. این نوع استراتژی برای محصولات پیچیده از قبیل خودرو، فناوری اطلاعات، بازی و سرگرمی مناسب است یا زمانی که تمامی بخش های رونمایی به صورت کامل در دسترس نیست و باید با این استراتژی زمان را به نفع سازمان یا صنعت ذخیره کرد.
حفظ همهمه، پچ پچ و حرف های مکرر و به اصطلاح تبلیغ دهان به دهان و همچنین خبر سازی و داستان سرایی توسط خبرنگاران و صاحبان رسانه های مجازی و فیزیکی و تقویت و ایجاد انگیزش توسط کلوپ طرفداران مشتاق می تواند به قوت بخشیدن و بالابردن تاثیر این استراتژی کمک بسزایی کند ولی در عوض سختگیری ها، استاندارد ها و تعاریف سنتی یا به اصطلاح نگرش سنتی و قدیمی در این نوع استراتژی پاسخ مناسبی نخواهد داشت و بازدهی خوبی به همراه ندارد.
به عنوان مثال فرآیند رونمایی از یک فیلم که طی مراحل مختلفی با انتشار تریلر، تیزر، پوستر و از این دست آگاهی بخش ها رونمایی می شود و اطلاعات را در گذشت زمان به صورت ذره ذره به مخاطب انتقال می دهد.
2- استراتژی قرنطینه
اتخاذ سختگیری های شدید تا زمان نهایی رونمایی و محافظت از نشر هرگونه اطلاعات تا موعد مقرر از مهم ترین ویژگی های این استراتژی است و باید از این استراتژی زمانی بهره برد که در میان مخاطبان، علاقه مندان فراوانی وجود دارند و این مخاطبان وفادار و مشتاق هستند و همچنین اعتماد بالا به محصول در سازمان وجود دارد و سازمان به باور پرچم دار بودن این محصول در سازمان رسیده است.
علاوه بر این موارد دو دلیل عمده و کاربردی دیگر برای استفاده و به کارگیری این استراتژی وجود دارد و آن هم غلبه بر محصول رقیب و مواقعی که امکان توضیح بیشتری در خصوص محصول وجود ندارد. عوامل اثربخش این استراتژی تقویت و حفظ حدس و گمان هاست که باید مدام به آنها دامن زد و مهم تر اینکه جلب رقابت خاموش مدافعان را در دستور کار قرار دهیم و از این عوامل به عنوان نقاط قوت این استراتژی یاد کنیم، عواملی مثل بدون هزینه بودن و عدم سرمایه گذاری سنگین در این استراتژی. ولی در مقابل نقاط ضعف و تهدید های این استراتژی شامل اجرای سخت و دشوار و عدم مدیریت و مهار صحیح می تواند از نقاط بحرانی این استراتژی باشد. باید افزود نباید این استراتژی را برای محصول کم ارزش انتخاب کنیم و باید محصول درخور و شایسته باشد.
باید دقت داشت که مهم ترین عاملی که این استراتژی را تهدید می کند بی موقع یا مصادف بودن با اتفاقات احساسی عاطفی جامعه است که ممکن است این استراتژی کارآمد تبدیل به یک تجربه بد سازمانی برای مخاطبان شود. به عنوان مثال روز خاص برای رونمایی از آلبوم جدید موسیقی از یک خواننده پرطرفدار که باید تا آخرین لحظه از محتوایات رونمایی محافظت و صیانت شود.
مدرس و مشاور توسعه کسب و کار