یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

استراتژی مصاحبه استخدامی

9 سال پیش ( 1393/8/26 )
 

قبل از اینکه بخواهید با شخصی برای استخدام گفت‌وگو کنید، تصمیم‌گیری در مورد شیوه و سبک برگزاری مصاحبه بسیار ضروری و مهم است. هدفتان این است که بخواهید به حقایقی در مورد مصاحبه شونده پی ببرید یا قصد دارید متقاضی را تحت فشار قرار دهید یا اینکه می‌خواهید مصاحبه با روال عادی و طبیعی خودش پیش برود؟ قطعا پاسخ این پرسش به شغلی باز‌می‌گردد که قصد دارید متقاضی را برای آن استخدام کنید. 

استراتژی‌های مصاحبه از این قرارند: 

1-‌ استراتژی حقیقت‌یاب: هدف اصلی آن است که اطلاعات واقعی و درست بیابیم؛ بیش از همه در مورد شخصیت وگذشته فرد. بنا‌بر‌این سوالات عمومی و تخصصی تهیه کنید و بیشتر روی گذشته و شخصیت فرد متمرکز شوید. 

2-‌‌ استراتژی موقعیت‌محوری: هدفتان پی بردن به این است که کاندیدا به چه صورت می‌خواهد مسئولیت‌های کلیدی شغل مورد نظرتان را به سرانجام برساند. حال باید یکسری سوالات بپرسید تا فرد را در موقعیت‌هایی قرار دهید که در آن شغل احتمالا پیش خواهد آمد تا سناریو‌های ذهنی‌اش را برایتان بیان کند. 

3-‌ استراتژی تهاجمی: هدف این است که بدانیم اگر مصاحبه شونده تحت فشار و استرس قرار بگیرد چه عکس‌العملی از خود نشان خواهد داد. برای دستیابی به این منظور با یک برنامه از پیش تعیین شده پیش بروید و سوابق و پیشرفت‌ها و... فرد را زیر سوال ببرید. توجه داشته باشید که این کار شباهت‌هایی به دوربین مخفی دارد و ممکن است با عکس‌العمل‌های غیر‌قابل پیش‌بینی مواجه شوید. این را هم در نظر بگیرید که روند مصاحبه تحت فشار به هیچ عنوان با حمله به شخصیت و خانواده و ارزش‌های فرد همراه نباشد. بیشتر سعی کنید رفتارها و عملکرد متقاضی را بیازمایید، یعنی همان که خودتان انتظار دارید و متقاضی برای آن آمده است. روی کار متمرکز باشید و تهاجمی مصاحبه کنید. 

در این حالت شما به دنبال تشخیص صحت و سقم ادعاهای کاندیدای استخدام در مورد توانایی‌ها و مهارت‌هایش هستید. در این حالت با توجه به شغلی که در آن نیاز به نیروی انسانی دارید، تمرین و آزمونی به او بدهید. مثلا اگر برای فروش آمده بگویید که این روزنامه را که در دستتان است به شما بفروشد و به همین نحو به شکل عملی توانایی‌هایش را بسنجید. 

ابتدا ببینید معیارهای مهم شغل چیست و با آن شغل به چه هدفی می‌خواهید دست یابید. اگر می‌خواهید برای شغلی تصمیم به انتخاب بگیرید که مربوط به مشاغل کارشناسی و تخصصی است، حتما با استراتژی فنی مصاحبه کنید و اگر می‌خواهید برای یک پشتیبان یا خدمت‌دهنده نیرو استخدام کنید، شاید استراتژی تهاجمی بهترین گزینه باشد. اگر بخواهید برای یک بخش ستادی که مشاغل مالی و اداری دارد، نیرو بگیرید شاید بهترین گزینه برای شما استراتژی حقیقت‌یاب باشد. ولی اگر بخواهید یک مدیر یا مسئول انتخاب کنید که مهارت‌های ادراکی و انسانی ویژه‌ای می‌خواهد، شاید گزینه مناسب‌تر بهره‌گیری از چند استراتژی در کنار هم باشد. 

در نهایت این شما هستید که قبل از مصاحبه باید فکر کرده و استراتژی مصاحبه را تعیین کنید و با طرح‌ریزی سوالات مناسب در چارچوب استراتژی از پیش تعیین شده و توجه ویژه به ماهیت و خواسته‌هایتان از شغل، مصاحبه استخدامی را اثربخش‌تر کنید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zyPwXR5d
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه