استاندارد یعنی حداقل امکانات موجود که یک مسافرخانه هم میتواند این استاندارد را داشته باشد. به طور کلی برخی افراد براین باورند که استاندارد یعنی مجلل و لوکس بودن مراکز اقامتی اما استاندارد به این معناست که یک مرکز اقامتی از حداقل امکانات رفاهی ازجمله سرویس بهداشتی برخوردار باشد که متاسفانه درحالحاضر بسیاری از هتلها و مراکز اقامتی کشور از ارائه حداقل امکانات به مسافران و گردشگران هم ناتوان هستند.
اصغر ژیاندربندی، کارشناس و متخصص هتلداری در گفتوگو با «فرصت امروز» با بیان اینکه استانداردی درسیستم هتلداری کشور وجود ندارد، میگوید: نخستین مشکل در سیستم هتلداری این موضوع است که برخی افراد تحت عنوان دکتر، مهندس و کارشناس هتلداری به گمراه کردن مردم اقدام کردهاند، زیرا در کشور رشته دانشگاهی هتلداری به معنای واقعی وجود ندارد. این کارشناس و متخصص هتلداری، اضافه میکند: واحدهای درسی که در دانشگاهها آموزش داده میشود به هیچ عنوان مرتبط با رشته هتلداری نیست؛ بهعنوان مثال دانستن این مطلب که نخستین هتلی که آتش گرفت کدام است، چه سود و منفعتی برای دانشجویان دارد؟ همچنین این اساتید یا مدرسین هیچ تجربهای در مدیریت هتل ندارند، به همین دلیل دانشجویانی که بهعنوان مدیران آینده در رشته هتلداری آموزش میبینند آن طور که باید و شاید نسبت به رشته هتلداری آشنایی ندارند.
درآمدزایی روابط عمومی هتل بیشتر از کافیشاپ
وی ادامه میدهد: متاسفانه اساتید و مدیران هنوز نمیدانند روابط عمومی هتل میتواند از کافیشاپ درآمد بیشتری داشته باشد یا در خصوص موضوع کاست کنترل هنوز نمیتوانند درس کاست کنترل و نقطه سر به سر یا نقطه تساوی را آموزش بدهند، زیرا این افراد هنوز با تکنولوژی بیگانه هستند. ژیاندربندی میافزاید: هنوز بودجهبندی در مدیریت هتل آموزش داده نمیشود و اساتید یا مدرسین با ویژگی تجهیزات هتل آشنایی ندارند درصورتیکه باید آموزش این موضوعات از واحدهای درسی باشد.
بنیانگذار علم هتلداری ایران با تاکید براینکه عدم آموزش صحیح هتلداری به دانشجویان از نقاط ضعف کشور در سیستم هتلداری است، میافزاید: در برخی مراکز آموزشی و دانشگاههای کشور دوره هتلداری از سوی افرادی که یک دوره کوتاهمدت هتلداری سپری کرده و بیکار هستند، تدریس میشود به طوری که این افراد به هیچ عنوان استاد نیستند، زیرا اگر استاد بودند و در هتلداری یا مدیریت بخشی از هتل تخصص داشتند به هیچ عنوان حقوقهای چند میلیون تومانی مدیریت در یک هتل را به تدریس ساعتی در دانشگاه ترجیح نمیدادند.
توریست برای دیدن هتل سفر نمیکند
ژیان دربندی با بیان اینکه هتلهای پرستاره تنها در جلب و جذب توریست موثر نیستند، میگوید: تمام گردشگران از اقشار ثروتمند جامعه محسوب نمیشوند، به همین دلیل کمتر افرادی در هتلهای پنج ستاره اقامت میکنند، به طوری که براساس آمار اکثریت گردشگران، هتلهای دو یا سه ستاره را برای اقامت انتخاب میکنند. این کارشناس و متخصص هتلداری در پاسخ به این مطلب که با توجه به کاهش ارزش پولی کشور، بسیاری از گردشگران خارجی خواهان سفر به ایران و اقامت در هتلهای پنج ستاره هستند، آیا ساخت هتلهای پنج ستاره درکشور ضرورت ندارد؟ میافزاید: کاهش ارزش پولی کشور به هیچ عنوان به ضرورت ساخت هتلهای پنج ستاره درکشور ارتباط ندارد، زیرا یک گردشگر به دنبال بازدید و شناخت آثار تاریخی و فرهنگی کشور مقصد است. بهعنوان مثال برخی گردشگران درکشورهای پاکستان و هند یک گاری را برای اقامت اجاره میکنند.
لزوم تکمیل زیرساختهای توسعه گردشگری
ژیان دربندی با انتقاد از عدم تکمیل زیرساختهای توسعه گردشگری، میافزاید: علاوه بر ضرورت ساخت هتل، امکانات دیگر هم درخصوص جذب توریست در کشور حائز اهمیت است به طوری که اگر توریستی به مدت 10 روز به ایران در زمان تعطیلات سفر کند و خواهان سفر از تهران به دیگر شهرهای کشور باشد برای تهیه بلیت رفت و برگشت هواپیما یا قطار با مشکل مواجه میشود. همچنین تاکنون مرکز خرید مناسبی در شهرها برای خرید سوغات از سوی توریست ایجاد نشده است.
این کارشناس و متخصص هتلداری میگوید: در استان مازندران مسیر جاده بابلسر - چالوس انواعی از فروشگاههای شیک با برندهای مختلف احداث شده است اما اگر مسافری احتیاج به سرویس بهداشتی داشته باشد، تنها پاسخی که از سوی مسئولان فروشگاه با بیش از 30 نفر پرسنل داده میشود، این است که سرویس بهداشتی خراب است یا اینکه سرویس بهداشتی در این مکان وجود ندارد. ژیان دربندی با اشاره به اینکه نبود سرویس بهداشتی مناسب در مسیر جادهای کشور علاوه بر کاهش جذب توریست، باعث تخریب محیطزیست میشود، تصریح میکند: چرا شهردار یا مسئولان منطقه مجوز فعالیت به مراکز یا فروشگاههایی میدهند که سرویس بهداشتی ندارند؟ به همین دلیل باید قانون سختگیرانهای در این خصوص تصویب شود که اگر سرویس بهداشتی یک مکان عمومی خراب شد، آن فروشگاه تا تعمیر سرویس بهداشتی تعطیل شود.
پرداخت جریمه درجهت نبود سرویس بهداشتی
این کارشناس و متخصص هتلداری با بیان اینکه دولت علاوه بر اینکه برخی افراد را به دلیل عدمرعایت بهداشت و گرانفروشی جریمه میکند، باید افرادی را که از ارائه سرویس بهداشتی به مسافران خودداری میکنند هم جریمه کند، میگوید: متاسفانه بسیاری از هتلهای سطح کشور از ارائه حداقل امکانات اجتناب میکنند، به طوری که برخی هتلها مسافر را مجبور به اجاره اتاق برای یک بار استفاده از سرویس بهداشتی میکنند.
وجود هتل بینالمللی درکشور معنا ندارد
ژیان دربندی با بیان اینکه هتل بینالمللی یعنی وجود شعبه در کشورهای دیگر، میگوید: هتل بینالمللی باید در کشورهای دیگر شعبه داشته باشد یا به عبارتی ساخت یک هتل در چند کشور بهصورت زنجیرهای انجام شود اما برخی هتلهای کشور در صورتی نام خود را بینالمللی گذاشتهاند که فقط چند دفتر یا آژانس مسافرتی در کشورهای دیگر از جمله دوبی و ترکیه و... دارند، به همین دلیل وجود هتل بینالمللی در کشور معنا و مفهوم خاصی ندارد.