پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

از کدال چه خبر؟

8 سال پیش ( 1394/9/30 )
پدیدآورنده : محمد پارسا  

پاسا

ایران یاسا تایر و رابر در گزارش حسابرسی شده پیش‌بینی سود سال منتهی به 29/12/94 براساس عملکرد شش ماهه؛ زیان شش ماهه ابتدایی خود را نسبت به گزارش حسابرسی نشده کاهش داد. این شرکت باوجوداینکه محصولاتش با سایر هم‌گروهی‌های خود متفاوت بوده و مهم‌ترین تولیدکننده تایر موتوری در ایران است؛ اما از مشکلات ساختاری بازار تایر همانند سایر هم‌گروهی‌های خود رنج می‌برد. تایرسازان ایرانی در دوره تحریم توانستند عمدتاً تولیدات خود را به سمت تکنولوژی جدید تولید سوق داده و کیفیت محصولات داخلی را نسبت به تایرهای وارداتی از کشورهایی همچون چین افزایش دهند.

در سال 91 و 92، رشد یک‌باره نرخ ارز قیمت تایر وارداتی را به‌شدت افزایش داد و شرکت‌ها را در راه دستیابی به این مهم یاری کرد. همچنین با افزایش واردات موتورسیکلت‌های خارجی به ایران و افزایش مصرف این نوع موتورسیکلت، پاسا در سال گذشته تلاش زیادی در راستای افزایش تنوع تایرهای تولیدی داشت. در این راستا تایرهای متنوعی را برای موتورسیکلت‌های جدید به سبد محصولات خود اضافه کرد.

بااین‌وجود به دلیل کاهش بهای تمام‌شده تولید تایر در دنیا، با افت قیمت نفت و کائوچوی مصنوعی و طبیعی، قیمت کالای وارداتی کمتر شده و تایرهای چینی، بازار را به‌شدت پر کردند.با توجه به همین ریسک عمده صنعت، شاهد کاهش 30 درصدی فروش پاسا در شش ماهه ابتدایی سال هستیم و تا زمانی که مسئولان چاره‌ای برای کاهش واردات تایر ارزان به کشور نداشته باشند، همین روال ادامه خواهد داشت.

بااین‌حال ایران یاسا تایر هنوز هم نتوانسته با این واقعیت تلخ کنار آید!  درنتیجه باوجود کاهش 30 درصدی فروش تایر در شش ماهه ابتدایی سال، این شرکت در یک برآورد خوش‌باورانه، پیش‌بینی رشد 32 درصدی فروش تایر در شش ماهه دوم سال را داشته است. جوان بودن خطوط جدید تولید این شرکت این ضرب‌المثل را به ذهن می‌آورد که  «آرزو بر جوانان عیب نیست»!  رشد 73 درصدی هزینه‌های مالی پاسا در شش ماهه اول سال توانسته هزینه مالی را به مقادیری بیش از کل سود عملیاتی برساند!

وتجارت

بانک تجارت در پیش‌بینی خود از سود سال مالی منتهی به 29/12/1394 براساس عملکرد شش ماهه، سود خالص 194 ریال به ازای هر سهم با سرمایه 45,700 میلیارد ریال شناسایی کرد. براساس این پیش‌بینی که نسبت به گزارش‌های قبل تغییری نداشته، سود خالص بانک در سال مالی جاری با رشد 69 درصدی مواجه خواهد شد. این در حالی است که وزیر محترم اقتصاد و امور دارایی کشور در آخرین اظهارنظر خود اعلام کردند که صنعت بانکداری سودآور نیست. ازاین‌رو سهامداران با دیدن این گزارش، همچون دوره قبل تا حدی تعجب کرده و برآورد رشد این‌ چنینی در سود یک بانک، آن‌ هم در این اوضاع بد صنعت بانکداری را دور از انتظار می‌دانند.

با نگاهی دقیق‌تر به ارقام ریز پیش‌بینی وتجارت مشخص خواهد شد که بخشی از این افزایش سود تا حدی غیرقابل تکرار خواهد بود. برای مثال سود خالص پیش‌بینی‌شده برای سال 1394 نسبت به دوره مشابه سال قبل 3,598 میلیارد ریال افزایش‌یافته است. در مقابل سود حاصل از مبادلات ارزی که بخش زیاد آن مربوط به سود حاصل از تسعیر ارز است، با 3,417 میلیارد ریال افزایش پیش‌بینی شده است!  درنتیجه تهیه‌کنندگان این گزارش با علم به اوضاع بد اقتصادی، برای بالا نشان دادن سود خود، رو به فروش ارز و شناسایی درآمد کرده‌اند؛ اما نکته مهم در این گزارش، رشد 168 درصدی هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول است.

باوجود پوشش 45 درصدی این هزینه در شش ماهه سال قبل درصد پوشش سال‌جاری به 87 درصد رسیده که انتظار می‌رود این هزینه در واقعیت افزایش یابد. علت پایین بودن هزینه پیش‌بینی‌شده برای شش ماهه دوم را می‌توان در ضریب اختصاصی مطالبات مشکوک‌الوصول جست‌وجو کرد. این ضریب که مبنایی برای محاسبه هزینه‌هاست، در سال گذشته 30.5درصد در نظر گرفته شده است. در شش‌ماهه اول سال‌جاری، بانک تجارت، ضریب 33.9درصد را برای محاسبه در نظر گرفت، بااین‌حال در بودجه 94 این ضریب به 28.5درصد کاهش یافته است. بر این اساس می‌توان گفت افزایش سود بانک تا حد زیادی از طریق درآمدهای غیر‌مداوم صورت گرفته و بخش مهمی از هزینه‌ها کمتر از واقع برآورد شده است.

کارشناس بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cnAxwQ8b
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه