بازار اتومبیلها به سمت خودروهای هوشمند به سرعت در حال تغییر است و همین موضوع باعث میشود که در سالهای آینده خودروهایی با بالاترین ضریب ایمنی تولید شوند، اما در این سالهای پیش رو با بهکارگیری تجهیزات ایمنی میتوان هم از امنیت خودروها اطمینانخاطر داشت و هم هزینههای حفاظتی نیروهای انسانی پرسنل نگهبان را کاهش داد و همچنین درصدی از هزینههای امنیتی قضایی را در راستای آمار جنایتهای دزدی پایین آورد و این مشکل را برطرف کرد، در همین راستا دزدگیرها در دهههای اخیر صنعت خودرو توانستهاند نقش بسزایی در امنیت خودروها داشته باشند و البته ناگفته نماند که دزدگیرها در مدلهای مختلف و برندهای متفاوت توانستهاند در بازار سهم خوبی را به خود اختصاص دهند اما با توجه به این موضوع که حمایت از تولیدات داخلی توانسته در به اجرا رساندن ایدهها و اختراعات نقش بسزایی داشته باشد پارکهای علم و فناوری هم با فراهم کردن این بستر تحققی در این حوزه علمی و پژوهشی شرکتهای کوچکی را با هدف رشد و به عمل رساندن طرحها در سالهای اخیر بهوجود آوردهاند.
در این گزارش هم سراغ مسعود تمدن مخترع دزدگیرهای کارتی هوشمند خودرو که با تجربیات و دانش خود در حوزه رشته برق توانسته ایده نخستین دزدگیرهای کارتی رابه ثبت برساند رفتهایم تا با اختراع و ایدهاش آشنا شویم.
علاقه در حوزه طراحی گامی برای به عمل رساندن هدف
آقای تمدن مخترع 27 ساله نخستین دزدگیر کارتی هوشمند خودرو خودش را اینگونه معرفی میکند: با گذراندن تحصیلات فوق لیسانس برق و فعالیتهای کاری که درشرکت پتروشیمی و چندین شرکت دیگر داشتم با تجربیات کسب شده در این مسیر قدم برداشتم و البته با توجه به علاقهای که از کودکی به حوزه برق و الکترونیک داشتم شروع به فعالیت در این حوزه کردم و در سال 91 با دانشی که در حوزه طراحی داشتم در شهرک صنعتی شیراز در دفتر تحقیقات پارک علم و فناوری فارس شرکت دانشبنیان را با همکاری تیمی از همکاران فنی و اجرایی تأسیس کردیم و در حال حاضر هم در خانه مرکز پژوهشی و همچنین چندین کارگاه مختلف در مکانهای دیگر در حال تولید دزدگیرها با علامت استاندارد و تجهیزات دیگر هستیم.
دزدگیرهای کارتی بدون هیچ نقصی وارد بازار شدهاند
این مخترع درباره عملکرد و کارایی این سیستم توضیح میدهد: این دزدگیر در دو حالت کارتی و فلشی به ثبت رسیده است، در حالت فلشی در صورت باز بودن در ماشین با خارج کردن فلش سیستم ماشین را قفل میکند و در صورت دنده گذاشتن ماشین آژیر به صدا درمیآید. این طراحی بسیار امنیت بالایی را بهوجود آورده است.
وی در ادامه از نمونههای کارتی این دزدگیر میگوید: در نمونههای کارتی هم که طراحی شده خودرو با کارت قفل میشود و نیاز به سوییچ ندارد و با قرارگیری چیپی که داخل آن قرار گرفته با نزدیک کردن کارت ماشین به صورت خودکار و بدون نیاز به استارت مجدد روشن میشود.
مزیتی که این دزدگیر نسبت به دزدگیرهای دیگر موجود در بازار دارد این است که امنیت بسیار بالاتری دارد و با پایین آمدن استهلاک سوییچ و همچنین با هزینه پایینی که دارد توانسته در بازار خودرو توجههای زیادی را به خود جلب کند و بدون هیچ مشکلی در طراحی این سیستم پس از استفاده، مشتری توانسته رضایتمندی خوبی را کسب کند.
از سانحه تصادف تا به ایده رسیدن
این مخترع که با بستن کمربند ایمنی در سالهای پیش، از سانحه تصادفی که برایش رخ داده جان سالم به در برده از چگونگی شکل گرفتن ایده برای اختراع در ذهنش میگوید: این ایده از آنجا شکل گرفت که چند سال پیش در خودروی پدرم تصادف کردیم و بستن کمربند ایمنی موجب نجات جان ما شد، از این رو ایده ایمن کردن خودرو را در ذهنم پرورش دادم و چندی بعد با توجه به اهمیت بستن کمربند در خودرو حین رانندگی، نوعی از کمربندهای هوشمند را طراحی کردم که سنسورهایی برای تشخیص دمای بدن انسان دارد و تا سرنشین کمربند را نبندد خودرو روشن نمیشود.این اختراع نیز ثبت شده و افتخاراتی را در برخی نمایشگاهها برای من به ارمغان آورد، از این رو پس از آن به فعالیتهای دیگری پرداختم که آنها هم رضایتبخش بوده است.
در رابطه با این فعالیتها هم این مخترع ادامه میدهد: ما توانستیم سیستمهای راهنمای هوشمند، سیستم قطع و وصل استارت، تقویت استارت، تنظیمکننده ولتاژ و دزدگیرها که در حال تولید هستند را هم به اجرا برسانیم و نمایندگیهایی را هم در شهرهای مختلف تهران، قم و چندین شهر دیگر بگیریم، البته رادیو، روزنامهها و صفحات مجازی در شبکهها هم تبلیغات خوبی برای معرفی محصول ما انجام دادهاند.
تامین سرمایه اولیه همواره مشکل پیش رو
معمولاً هنگامی که میخواهیم ایده و خلاقیت خود را به اجرا برسانیم به دنبال تأمین سرمایه مالی هستیم از این جهت همیشه یا از طریق وام یا سرمایهگذار یا البته به صورت شخصی سرمایه اولیه را تامین میکنیم. در این رابطه هم این مخترع از تأمین سرمایه اولیه میگوید: ابتدا فقط با گرفتن وام سرمایه اولیه را تهیه و با اجاره کردن کارگاهی و مستقر شدن در آنجا شروع به فعالیت کردیم که البته همچنان هم از بازدهی شرکت در حال پرداخت قسط این وامها و سود آن هستیم.
وی در خصوص توسعه محصول خود و آینده بازار میگوید: توجه به پیشرفتها و سرعت توسعه تکنولوژی در کار ما از واجبات است، امروزه تکنولوژی و هوشمندسازی به جزئی جدانشدنی در زندگی بشر تبدیل شده است و تکنولوژیهای مربوط به هوشمندسازی خودرو هم که جای خود دارند. ما همواره تلاش میکنیم تا محصولمان نیاز مشتری را با نیازهای روز دنیا تطابق داده و پاسخگو باشد.
دانشبنیان شدن معرفی و حمایت محصول
تمدن هدف از دانشبنیان شدن شرکتش را بیان میکند: حضور در پارک علم و فناوری فارس کمکهای زیادی به بحث R&D ما کرد، همچنین در پارکها بهعنوان یک مکان علمی تحقیقاتی، ایدهمحوری و توجیه فنی و اقتصادی محصولات بررسی میشود و در کنار بحثهای علمی که در این فضا به وجود میآید شرکتها میتوانند بخش تحقیقاتی و مدیریتی خود را به خوبی در این فضا انجام دهند، به علاوه پارک با حمایتهای مالی و اعتباربخشی که به محصولات میدهد کمک میکند تا محصول در نمایشگاههای مختلف معرفی شده و اثربخش شود.
از تولید عددی تا هشت هزارتایی
در رابطه با نیازسنجی بازار هم این مخترع تحقیقاتی را از قبل انجام داده که در این باره میافزاید: امروزه امنیت خودروها مخصولا خودروهای ایرانی پایین است و این مسئله بر کسی پوشیده نیست که وجود دزدگیر در سیستم خودرو الزامی است، اغلب ماشینهای مدل بالا خود دارای دزدگیر یا سیستم فلش یا کارتی هستند اما خودروهای متوسط و ارزانقیمت این ویژگی را ندارند، از این رو فرد صاحب خودرو مجاب به تأمین دزدگیر برای ماشین خواهد بود.
ابتدا من با نظرسنجی از مشتریهای این حوزه و تحقیقات بازار به این نتیجه رسیدم که تولید این محصول با توجه به توجیه فنی و هزینه پایینی که دارد (حدود یک سوم دزدگیرهای معمولی در بازار) میتواند پاسخگوی خوبی برای این نیاز بازار باشد پس از آن حدود 2هزار نمونه آزمایشی تولید کرده و در سطح نمایندگیها توزیع کردم تا به فروش برسانند و وقتی استقبال مشتریان را دیدیم شروع به تولید 8هزار نمونه در ماه کردیم.
تمدن در رابطه با اینکه آیا باید حتماً این دزدگیر در خط تولید برای به کار بردن قرار گیرد اینگونه پاسخ میدهد: صرفاً به این شکل نیست و مشتریان ما هم میتوانند صاحبان خودرو باشند و هم شرکتهای تولیدکننده خودروسازی، چرا که این سیستم به شکل کاملاً مجزا و مستقل در خودرو میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
مدیر این مجموعه در پاسخ به اینکه چرا از بازار بزرگ صاحبان خودروسازی برای فروش بیشتر محصولات خود استفاده نمیکند تا از سر خط تولید این نوع دزدگیرها را روی خودرو سوار کنند، میگوید: متأسفانه به دلیل عدم پرداخت به موقع طلبها نمیتوان در این شرکتها سرمایهگذاری کرد و ما چندبار با مشکل وصول مطالبات خود مواجه شدهایم از این رو فعلاً روی بازار آزاد و مشتریهای خرد تمرکز کردهایم.
صادرات به کشورهای همسایه بستری برای تجارت
با توجه به شرایط خاص تحریمها که در چند سال اخیر حجم مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای دیگر را پایین آورده، صادرات تولیدات کشورمان به بازار کشورهای همسایه بستر خوبی را برای تجارت درراستای منافع ملی و کسب مزیتهای اقتصادی میتواند فراهم کند.
این مخترع در پایان در رابطه با صادرات میگوید: فروش سیستم تقویت استارت حدود 40درصد از بازارهای خارجی خودرو در کشورهای همسایه عراق و کویت را به خود اختصاص داده وهمچنین برای مالزی و چندین کشور دیگر هم صادرات داریم.
ارتباط با نویسنده: mirzaeefaezeh@yahoo.com