یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

از نور به اینترنت

8 سال پیش ( 1394/9/4 )
 

لای‌فای، كه یك جایگزین بسیار سریع برای وای‌فای است، سرانجام از مرحله تحقیقاتی به مرحله تجاری وارد شد و به نظر می‌رسد خیلی زود سراسر دنیا را فتح خواهد كرد. یك شركت استارتاپ استونیایی برای نخستین بار از این فناوری جدید در مقیاس تجاری استفاده كرده است. این استارتاپ كه ولمینی نام دارد و اخیرا یكی از فینالیست‌های 100 استارتاپ برتر در مسابقه‌ای در هلسینكی بوده، گفته است كه از این فناوری برای ارائه اینترنت به اداره‌ها و مجتمع‌های صنعتی در تالین استفاده كرده است.فناوری لای‌فای كه توسط ولمینی استفاده شده، قادر است دیتا را با سرعتی برابر یك گیگابایت بر ثانیه ارسال كند كه 100 بار سریع‌تر از سرعت فناوری‌های وای‌فای است.

در این سرعت، یك فیلم كامل اچ‌دی، در تنها چند ثانیه دانلود خواهد شد. لای‌فای یك سیستم بدون سیم مشابه با وای‌فای است كه اجازه می‌دهد دیتا در سرعت‌های بالا از طریق ارتباطات مرئی نوری (وی‌ال‌سی) به اصطلاح ترنسفر شود. این فناوری كه توسط پروفسور هارالد هاس در دانشگاه ادینبورگ اختراع شده، ‌مزیت‌های زیادی نسبت به فناوری قدیمی‌تر و مرسوم‌تر وای‌فای دارد. لای‌فای به خاطر ماهیت سیستم ارتباطی‌اش امنیت بیشتری دارد. از آنجا كه نور از دیوارها رد نمی‌شود، امنیت این سیستم بالاتر می‌رود.

همچنین چنین سیستمی كمتر باعث می‌شود كه بین دستگاه‌ها اختلال ایجاد شود. احتمالا مهم‌ترین مزیتی كه این سیستم نسبت به وای‌فای دارد، سرعت خیره‌كننده آن است. محققان در شرایط آزمایشگاهی توانسته‌‌اند به سرعت خیره‌كننده 224 گیگابیت در ثانیه برسند. دیپاك سولانسكی، رئیس هیات‌مدیره ولمینی در این باره به آی‌بی‌تامیز انگلیس گفته است: «ما در حال انجام چند پروژه پایه در صنایع مختلف هستیم تا بتوانیم فناوری وی‌ال‌سی را در همه محیط‌ها امكان‌پذیر كنیم. در حال حاضر، یك راه‌حل هوشمندانه برای استفاده در محیط‌های صنعتی پیدا كرده‌ایم.

در این محیط‌‌ها انتقال داده‌ها از طریق نور انجام می‌شود. ما همچنین یك طرح پایه را برای یك مشتری خصوصی پیاده كرده‌ایم تا بتوانیم از طریق شبكه لای‌فای در محیط یك اداره به كاربران اینترنت بدهیم.»هر چند به نظر نمی‌رسد كه لای‌فای بتواند كاملا جای وای‌فای را بگیرد اما در آینده می‌تواند به‌عنوان فناوری‌های موازی به كار گرفته شود تا اینترنت موثر به كاربران داده شود. سولانسكی گفته است كه موفقیت این طرح‌های پایه می‌تواند در سه یا چهار سال آینده راه را برای ارائه وسیع این فناوری به كاربران باز كند. او گفته است كه مردم می‌توانند در صورت همگانی شدن این فناوری، از چراغ‌های حبابی برای دستیابی به اینترنت در خانه‌شان استفاده كنند.

قبل از اینكه این فناوری همگانی شود، ‌باید تكنیك‌هایی پیدا شود تا در دستگاه‌های فعلی كه به اینترنت وصل می‌شوند تغییراتی ایجاد كند تا بتوانند از لای‌فای استفاده كنند. سولانسکی می‌گوید: «ساختن زیرساخت‌های جدید برای این سیستم جدید كار بسیار سختی است بنابراین ما باید به طریقی بتوانیم سیستم خود را با سیستم‌های موجود فعلی سازگار كنیم.»پروفسور هارالد هاس مخترع این سیستم از دانشگاه ادینبورگ قبلا گفته بود كه در آینده چراغ‌های حبابی موجود در تمامی صفحات ال‌ای‌دی به تنهایی می‌تواند یك منبع سرعت بالا برای جایگزینی سیستم‌های وای فای باشند.

او در یك مراسم كه برای توصیف این اختراع برگزار شده بود، گفته بود كه زیرساخت‌های فعلی برای استفاده از لافای مناسب هستند. «تنها كاری كه باید بكنیم این است كه یك میكروچیپ را به هر دستگاه روشنایی كه در دسترس است اضافه كنیم. با این كار دو كاركرد بنیادی با هم تركیب می‌شوند: روشنایی و انتقال بی‌سیم اطلاعات. در آینده ما نه تنها 14‌میلیارد چراغ حبابی خواهیم داشت كه 14‌میلیارد لای‌‌فای در سراسر جهان خواهیم برای داشتن یك آینده پاك‌تر، سبزتر و حتی درخشان‌تر خواهیم داشت.»

برچسب ها : فرصت آزاد کیوسک
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/miVaHkhR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه