دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
مرور هفتگی اخبار حوزه زنان

از مرخصی زایمان تا زنان نماینده

8 سال پیش ( 1394/5/14 )
 

طی هفته‌ای که گذشت اخبار مختلفی که گاه امیدبخش هم بوده‌اند در حوزه زنان روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که در این‌جا به بعضی‌های‌شان اشاره می‌شود. ارائه پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از کارآفرینان زن در برنامه ششم توسعه جزو اخبار خوب این هفته به شمار می‌رود. سهیلا جلودارزاده، مشاور امور بانوان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته که ما خواهان مشارکت 30درصدی زنان هستیم و به این منظور برنامه‌ریزی می‌کنیم و باید صندوق‌ها را فعال کنیم. در این جهت پیشنهاد گنجاندن موضوع صندوق حمایت از کارآفرینان زن را در برنامه ششم توسعه داده‌ایم.

وی همچنین به دو مشکل قدیمی اشاره می‌کند و می‌گوید: ما دومشکل قدیمی داریم؛ یکی فقدان سرمایه و دیگری فقدان قدرت برای لابی قدرتمند به منظور تاثیرگذاری در سیاست‌ها و حضور اندک در حاکمیت. این دو عامل برای حذف زنان از صحنه کافی است. این در حالی است که نمی‌توانیم در دهکده جهانی زنان و دختران را از فعالیت محروم کنیم. وی اظهار کرد: با توجه به این شرایط تلاش کردیم در اتاق بازرگانی و تشکل‌ها شرایط را از زیرزمینی به روی‌زمینی تغییر دهیم. از سوی دیگر به منظور افزایش مشارکت زنان در حاکمیت باید تعداد آنان در قانونگذاری، سیاستگذاری و اجرا افزایش یابد. وی گفته برای دستیابی به این هدف نیازمند همبستگی زنان هستیم و تاکید کرده که‌ لازم است قوه قضاییه برای آزاد کردن فرصت‌های شغلی مذکور کمک کند.

خبر دیگر را ناطق‌ نوری اعلام کرده که در دیدار برخی از مدیران سایت‌های خبر گفته: در مجلس کنونی نظرات ضدزنان از سوی نمایندگان زن مطرح می‌شود. خب! همین یک جمله به اندازه کافی می‌تواند خبرساز باشد. تازه بحث را به همین‌جا ختم نکرده کمی بیشتر چوب در لانه زنبورها کرده و یک سوال اساسی پرسیده که سوال هر زن ایرانی هم می‌تواند باشد: چند درصد از زنانی که امروز در مجلس حضور پیدا کرده‌اند در جهت احقاق حقوق زنان تلاش کرده‌اند؟ کاش یکی پیدا شود و به این سوال جواب دهد!

ناطق نوری اشاره‌های دیگری هم دارد. مثلا گفته که خانم‌ها خودشان قدر خودشان را نمی‌دانند، زنان هیچ تشکل رسمی ندارند. یک تشکل جامعه زینب در جریان اصولگرایی و یک مجمع زنان در جریان اصلاح‌طلبی وجود دارد که اینها فعال نیستند. متاسفانه زنان تشکل جدی راه نینداخته‌اند. خوب است بدانید خانم‌هایی که بعد از انقلاب به مجلس آمدند خیلی بیشتر بودند ولی در همین مجلس کنونی طرح یا نظرات ضدبانوان از سوی زنان نماینده مطرح می‌شود، این را بدانید که ما در قانون اساسی هیچ محدودیتی برای خانم‌ها نداریم از این رو اگر زنان خود فعال شوند می‌توانند انتظارات را برآورده کنند.

خبر دیگر که نرم‌تر و لطیف‌تر است مربوط است به برگزاری نمایشگاه که باز هم خانم جلودارزاده عنوان کرده است. این خبر مربوط است به برگزاری دومین نمایشگاه زنان و توسعه پایدار در شهریور ماه و موضوعش هم نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار «کارآفرینی و اشتغال» است که 24 تا 27شهریورماه برگزار می‌شود و قرار است به کارآفرینی فردی، سازمانی و اجتماعی و اشتغالزایی فردی، تعاونی و بخش‌خصوصی بپردازد. همچنین قرار شده که در این همایش 28بانوی کارآفرین انتخاب شوند، از میان آنها نیز یکی از بانوان به‌عنوان کارآفرین سال برگزیده می‌شود که از رییس‌جمهور جایزه می‌گیرد. البته دولت از 28بانوی کارآفرین حمایت می‌کند تا به کارآفرینی خود ادامه دهند و به الگویی برای زنان جامعه تبدیل شوند و بتوانند در ایجاد شغل مشارکت کنند.

خبر بسیار بدی که طی هفته گذشته شنیدیم مربوط است به اخراج 47‌هزار زن پس از مرخصی زایمان. طرحی که قرار بوده خدمتی به زنان باشد حالا شده است وبال گردن‌شان و آن دسته از زنان خوش‌باوری که فکر کرده بودند قانونی برای رفا‌ه‌شان تصویب شده است حالا به عینه می‌بینند که واقعیت چیست. داستان از این قرار است که 47‌هزار زن از 145هزار زنی که در کشور در یک بازه زمانی 18ماهه از مرخصی شش ماهه زایمان استفاده کردند، در بازگشت به کار اخراج شدند، چراکه در حال حاضر به علت شرایط بازار کار، افراد زیادی با تحصیلات عالی حاضر هستند با دستمزد کم مشغول به کار شوند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ما در زمینه اجرای قانون مرخصی زایمان مکاتبات زیادی با دولت انجام دادیم، گفته که برای امسال حدود 320میلیارد تومان منابع مالی برای اجرای مرخصی زایمان نیاز است. اگر دولت امروز این مبلغ را برای ما واریز کند از فردا می‌توانیم مرخصی زایمان را 9ماهه اعلام کنیم اما تاکنون حتی یک ریال اعتبار برای افزایش مرخصی زایمان به سازمان تخصیص نیافته است.

محمدحسن‌زدا افزود: علاقه زیادی داریم که مرخصی زایمان اجرا شود ولی براساس ماده 29 قانون برنامه پنجم توسعه، سازمان تامین اجتماعی اجازه ندارد طرحی را بدون آنکه از قبل منابع مالی آن تامین شده باشد، اجرا کند. براساس این ماده ابتدا باید منابع مالی در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرد سپس این سازمان طرحی را اجرا کند. وی تصریح کرده که حدود 160هزار نفر می‌توانند سالانه از مرخصی زایمان 9ماهه بهره‌مند شوند ولی به شرط آنکه منابع مالی به تامین اجتماعی تخصیص داده شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/PY7NrZWe
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه