پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص کل بورس رشد 69 واحدی همراه با احتیاط داشت. شاخص کل بورس تحت تاثیر خبر منتشر شده درخصوص نامه چهار وزیر دولت یازدهم که در آن از رئیس‌جمهور درخواست شده برای نجات بازار سهام تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی اعلام کند، رشد محتاطانه 69 واحد را به خود دید و در کانال 61‌هزار و 233 واحد قرار گرفت. بازار سهام در حالی با تحرک نوسان‌گیران برای شناسایی بازده قیمتی در کانال نزولی نماگرهای بورس روبه‌رو بود که انتظار می‌رفت با توجه به انتشار نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهور و عزم جدی وزارت اقتصاد برای تدوین بسته خروج از رکود و احتمال کاهش نرخ سود بانکی، با تقویت حجم و ارزش معاملات روزانه همراه شود، اما به نظر می‌رسد با توجه به اوضاع وخیم کسب‌و‌کار این موضوع آرزویی برباد‌رفته برای بازار سهام است.

36464553464623462346246351356236246

این وضعیت در شرایطی بر بازار سهام حاکم شده است که در روزهای اخیر شاهد سیر منفی در بازار سهام بودیم و این روند مثبت زمانی می‌تواند اعتماد از دست رفته سهامداران را باز‌گرداند که ادامه‌دار بوده و با حمایت مسئولان و دولت همراه باشد. در غیر‌این صورت این‌گونه رشدهای ناچیز شاخص کل، مشکلات بازار سهام را رفع نخواهد کرد.

نگرانی 4 وزیر از کاهش شدید ارزش بازار سهام

کاهش شدید ارزش بازار سهام و در کنار آن افت ارزش بازار شرکت‌های بورسی به دلیل تعمیق رکود حاکم در بورس به قدری نگران‌کننده شده است که در نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهور نیز مورد اشاره قرار گرفته و نسبت به آن هشدار داده شده است. در شرایطی که اقتصاد دچار رکود شده و همه منتظر فاز اجرایی توافق و رفع تحریم‌ها هستند تا با این اتفاق معجزه‌ای در اقتصاد کشور رخ دهد. نگرانی از وضعیت کنونی موجب شدت یافتن ریسک‌‌گریزی معامله‎گران در بورس شده که ریزش دسته‌جمعی سهام در گروه‌های مختلف بازار سهام در ماه‌های گذشته را به دنبال داشته است. مسئله‌ای که در نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهور نیز انعکاس یافته و به کاهش 42‌درصدی ارزش بازار سهام در 19 ماه گذشته و همچنین افت شدید ارزش بازار سهام و صنایع مطرح بورسی اشاره شده است. بررسی ارزش بازار شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که وضعیت صنایع مطرح نامطلوب بوده و این صنایع با رکود دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، وضعیتی که به گفته چهار وزیر صنعت، اقتصاد، دفاع و کار، باعث ایجاد بحران می‌شود.

افت چشمگیر ارزش بازار صنایع مطرح بورسی

طبق آمار منتشر شده بررسی وضعیت ارزش بازار صنایع بورسی نشان می‌دهد که از ابتدای سال تاکنون ارزش بازار 24 صنعت با افت‌های چشمگیری مواجه شده به‌طوری‌که صنعت استخراج نفت و گاز با دارا بودن تک شرکت حفاری شمال با بیشترین کاهش ارزش بازار نسبت به ابتدای سال مواجه شده و با افت 38‌درصدی درصدر سایر صنایع قرار گرفته است. دومین صنعتی که با بیشترین ارزش بازار نسبت به ابتدای سال مواجه شده صنعت لاستیک و پلاستیک است که ارزش بازار این شرکت افت 36‌درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

استخراج کانه‌های فلزی از دیگر صنایع مطرح بورسی است که با افت 30.5‌درصدی ارزش بازار نسبت به ابتدای سال در مقام سوم جدول قرار گرفته است؛ ارزش بازار این صنعت که شرکت‌های مهم سنگ‌آهنی و معدنی همچون چادرملو و گل‌گهر را در اختیار دارد و به دلیل اخذ بهره مالکانه معادن با افت شدید قیمت مواجه شده است. فلزات اساسی از دیگر صنایع مطرح بورس است که بیشتر از افت قیمت‌های جهانی تاثیر پذیرفته و با ریزش 30.1‌درصدی ارزش بازار مواجه شده است. صنعت سیمان افتی معادل 22‌درصدی را تجربه کرده است.

شرکت‌های چند‌رشته‌ای صنعتی که اغلب شرکت‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار دارد نیز با افت 21‌درصدی ارزش بازار نسبت به ابتدای سال رو‌به‌رو شده است. صنعت خودرو نیز که از ابتدای سال تاکنون فراز و فرود زیادی تجربه کرده و با ابهامی همچون تعرفه خودرو و کمپین نخریدن خودرو مواجه شده است، افت 20‌درصدی ارزش بازار را مشاهده کرده است. در این میان صنعت فرآورده‌های نفتی که شرکت‌های مهم پالایشگاهی را در اختیار دارد نیز به دلیل ابهامات این شرکت‌ها با پالایش و پخش ریزش 12.6‌درصدی، ارزش بازار خود را مشاهده کرده است.

صنایع مثبت در روزهای منفی بازار سهام

در مقابل افت شدید ارزش بازار صنایع مطرح بورسی، برخی صنایع کوچک در غیاب سایر صنایع با رشد مواجه شدند و در شرایط رکودی مورد اقبال اهالی تالار شیشه‌ای قرار گرفتند؛ در این میان صنعت ساخت رادیاتور با رشد 62‌درصدی ارزش بازار بیشترین رشد ارزش بازار صنایع بورسی را به خود اختصاص داده و در صدر جدول این گروه ایستاده است. صنعت حمل‌و‌نقل به دلیل رفع تحریم‌های این گروه با دارا بودن پنج شرکت رشد 49‌درصدی ارزش بازار را تجربه کرده و در رتبه دوم قرار گرفته است؛ صنعت منسوجات با رشد 44‌درصدی و صنعت رایانه با رشد 24‌درصدی از دیگر صنایعی هستند که با افزایش ارزش بازار مواجه شده‌اند.

همچنین صنعت قند و شکر به دلیل احتمال افزایش نرخ شکر مورد توجه اهالی بازار قرار گرفته و رشد 19.4‌درصدی ارزش بازار را تجربه کرده است. وسایل اندازه‌گیری با 19‌درصد، انتشار و چاپ با 9 درصد، محصولات شیمیایی با 8‌درصد، ماشین‌آلات دستگاه‌های برقی با 7‌درصد، دباغی با 6‌درصد و محصولات دارویی و خدمات فنی و مهندسی هر کدام با 5‌درصد افزایش در ارزش بازار سهام مواجه شده‌اند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/OM9F70Nv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه