یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به طرح ادغام شرکتهای خودروساز کوچک توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ادغام شرکتهای خودروساز کوچک نتیجه منطقی و مورد قبولی را به دنبال نخواهد داشت. مرزبان با تاکید بر اینکه پیش ازهرگونه اقدام در این زمینه باید هدف از ادغام شرکتهای خودروساز مشخص شود، اظهار داشت: گاهی هدف از ادغام ایجاد خط تولید مشترک یا کاهش هزینههای سربار و بالاسری در جریان تولید خودرو است که باید این موضوع مشخص شود. وی در ادامه افزود: در صورتی که هدف کاهش هزینههای سربار و غیرتولیدی باشد، طبعا با ادغام تا حدودی این مسئله محقق شده و هزینههای بالاسری به میزان مناسبی کاهش خواهد یافت.
مرزبان تصریح کرد: اما چنانچه هدف ایجاد خط تولید مشترک باشد با ادغام این هدف محقق نخواهد شد، چراکه برای هر خودروی جدیدی لزوما باید خط جدیدی ایجاد شود که قطعا با ایجاد خط جدید هزینههای قالبسازی افزایش می یابد و تقریبا ۹۰ درصد هزینهها در این بخش صورت خواهد گرفت، بنابراین ادغام شرکتهای خودروساز کوچک در این راستا پاسخگو نخواهد بود. وی اظهار داشت: در صورتی که با هدف کاهش هزینه تولید و اقتصادی شدن تیراژ تولید ادغام شرکتها صورت گیرد باید به جای تولید محصولات جدید صرفا روی تولید یک خودرو با تیراژ حداقل سه برابر سرمایهگذاری شود تا این هدف حاصل شود.