پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

اگرچه پس از توافقنامه مینسک در 12 فوریه 2015 در اجلاس سران گروه چهار شامل روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین که در پایتخت بلاروس امضا شد، انتظارات حل مسئله اوکراین افزایش یافت اما آمریکا و اتحادیه اروپا که تاکنون چند بسته تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه روسیه اعمال کرده‌‌اند، بارها اعلام داشته‌اند که امکان اعمال تحریم‌های جدید در مورد روسیه را بررسی کرده و تا زمانی که توافقنامه مینسک به‌طور کامل اجرا نشود، اعمال تحریم‌ها در مورد روسیه ادامه خواهد داشت. مقامات آمریکایی مدعی‌اند پیش‌نویس طرح مربوط به قطع دسترسی روسیه به منابع اعتباری و مالی غرب را تنظیم کرده‌ و درصورتی‌که روسیه به تعهدات خود در توافقنامه مینسک عمل نکند، تحریم‌های جدید اعمال خواهد شد. نخست‌وزیر روسیه با هشدار به غرب برای عواقب اعمال تحریم‌های جدید اعلام کرد روسیه حق پاسخ متقابل به تحریم‌های غرب را برای خود محفوظ می‌دارد.

وزیر کشاورزی روسیه در اقدامی تلافی‌جویانه پیشنهاد کرده است کالاهایی که مشمول تحریم‌های روسیه می‌شوند درمبادی ورودی مرزی و مراکز گمرکی این کشور نابود شوند؛ پیشنهادی که با استقبال پوتین و نخست‌وزیر روسیه همراه شد. پوتین کابینه دولت را موظف کرد مجموعه تدابیری را در مورد نابودی کالاهای تحریمی خارجی تنظیم و پیشنهاد کند. به‌رغم تحریم کالاهای غربی از سوی روسیه، رسانه‌های این کشور هر از چندی از توقیف محموله‌های محصولات تولیدی کشورهای مشمول تحریم‌های روسیه در مراکز گمرکی روسیه خبر می‌دهند که تلاش دارند به‌طور قاچاق به روسیه حمل شود. با توجه به ادامه بحران اوکراین که بهانه غرب برای تحریم روسیه بوده و مسکو هم به این محدودیت‌ها پاسخ داده است، جنگ تحریم‌ها میان دو طرف ادامه خواهد داشت.

مسکو در ششم ماه اوت سال 2014 در پاسخ به تحریم‌های غرب، ورود محصولات کشاورزی و تعدادی از اقلام موادغذایی به استثنای مواد‌غذایی ویژه کودکان و مکمل‌های غذایی ورزشی و بذر برخی محصولات همچون پیاز، سیب زمینی و چغندر قند را از آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا و نروژ منع کرد. پوتین 24 ژوئن گذشته با امضای حکمی، تحریم کشورهای غربی را برای یک سال دیگر تمدید کرد. قدرت‌های غربی در ماه ژوئن امسال تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه را به مدت شش ماه دیگر تمدید کردند.

بی‌شک اعمال تحریم‌ها علیه روسیه تأثیرات منفی بر اقتصاد این کشور داشته است. کارشناسان مرکز مطالعات اقتصاد کلان بانک پس‌انداز روسیه در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که افت قیمت‌های نفت بر اثر ورود نفت ایران به بازار و کاهش تقاضا از سوی چین و دیگر خطرات خارجی زمینه را برای بروز شوک جدید ارزی تا پایان سال‌جاری مهیا می‌کند و روند خروج روسیه از رکود اقتصادی به طول خواهد انجامید. طبق گزارش کارشناسان اقتصادی مرکز تحقیقات اقتصادی کلان آلفا بانک برای سال‌های 2015 -2016، اقتصاد روسیه به پایین‌ترین سطح رسیده و امکان دارد احیای تولید ناخالص ملی در سال 2016 کندتر از آن باشد که انتظار می‌رود. اما وزارت صنایع و تجارت روسیه مدعی است طی یک سالی که از زمان اعمال تحریم واردات مواد خوراکی گذشته است، قیمت‌های مواد خوراکی در روسیه تثبیت شده و حتی رو به کاهش گذاشته است.

* کارشناس مسائل اروپا

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wfnHQMcI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه