سه شنبه, ۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

سهامداران صنعت سنگ‌آهن بیست و یکم تیرماه در نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی از وی خواسته بودند تا پاسخگوی زیان 60درصدی آنها باشد و از دخالت‌های مکرر وزارت صنعت، معدن و تجارت در کسب‌و‌کار شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن به‌ویژه قیمت‌گذاری گندله آهن جلوگیری کند. پس از انتشار این نامه مدیرعامل بورس تهران هم معترض رخدادهای گذشته بر صنعت سنگ‌آهن شد و از مسئولان دولتی خواست اجازه دهند تا این صنعت در فضای رقابتی به کار خود ادامه دهد و رییس فراکسیون معدن مجلس هم وعده داد که در این فراکسیون ویژه اعتراضات سهامداران سنگ‌آهنی بررسی می‌شود.

احتمال شکایت سهامداران سنگ‌آهنی به مراجع قضایی

محمد قیومی، نماینده سهامداران حقیقی زیان‌دیده سنگ‌آهنی از احتمال شکایت سهامداران سنگ‌آهنی به مراجع قضایی از جمله دیوان عدالت اداری خبر داد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در روزهای آینده در کمیسیون صنایع و معادن پاسخگوی ماجرای قیمت‌گذاری دولتی سنگ‌آهن و زیان 60درصدی سهامداران خواهد بود. وی افزود: در صورت به نتیجه نرسیدن اعتراضات، سهامداران شکایت خود را در کمیسیون اصل 90 مجلس پیگیری خواهند کرد. قیومی در برابر این پرسش که دلیل اعتراضات پی‌در‌پی سهامداران سنگ‌آهن چیست، گفت: دلیل آن مشخص است. دولت دائما از صنعت فولاد حمایت می‌کند اما از شرکت‌های سنگ‌آهنی نه‌تنها حمایت نمی‌کند، بلکه به طرق مختلف سبب زیان آنها و سهامداران‌شان می‌شود.

دستکاری در کسب‌و‌کار شرکت‌های واگذار شده دولتی

نماینده سهامداران حقیقی معترض ادامه داد: دولت سهام شرکت‌های چادرملو و گل گهر را در سال‌های 81 و 82 با وجود مخالفت ایمیدرو و درحالی‌که پروانه بهره‌برداری داشتند و به‌جز حقوق دولتی هیچ وجه دیگری پرداخت نمی‌کردند، از طریق بورس به مردم و بازنشستگان صنعت فولاد و مشمولان سهام عدالت واگذار کرد اما بعد از پنج‌سال ایمیدرو به فکر جبران مافات افتاد و پروانه بهره‌برداری معادن را به بهانه تمدید از آنان اخذ و سپس ابطال و به‌نام خود صادر کرد و متعاقبا از آنها مبلغی را بابت حق مالکانه پروانه غصبی خود مطالبه کرد.

وی افزود: این برداشت ابتدا زیاد نبود اما در سال‌های بعد 15برابر شد. همچنین پس از این همه دستکاری در کسب‌و‌کار شرکت‌هایی که توسط دولت به بخش‌خصوصی واگذار شده و متعلق به هزاران سرمایه‌گذار بورسی و حدود 170 هزار بازنشسته فولاد و میلیون‌ها نفر مشمولان سهام عدالت است، موضوع بهره مالکانه را در بودجه سالانه دولت بردند که هر سال بتوانند افزایش دهند و سال گذشته شرکت چادرملو 1400میلیارد تومان سود داشته و 800میلیارد تومان بهره مالکانه پرداخت کرده است.

دلایل توقف نماد شرکت‌های سنگ‌آهنی

وی افزود: بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید که قیمت گندله سنگ‌آهن از 23درصد شمش فولاد خوزستان باید به 20درصد قیمت شمش پایین بیاید. این مداخله سبب توقف نماد شرکت‌های سنگ‌آهنی در بورس شده است. الان یک ماه است که نماد این شرکت‌ها در بورس مسدود شده چون این بخشنامه دوباره 30درصد از سود شرکت‌های سنگ‌آهنی را می‌بلعد و قطعا موجب ریزش مجدد قیمت سهام و ضرر بیشتر سهامداران می‌شود، اما پرسش ما این است که اساسا چه دلیلی دارد که وزیر صنعت در کسب‌و‌کار شرکت‌هایی که مالک آن مردم هستند دخالت کند.

قیومی اذعان داشت: اتفاق دیگری که درخصوص این صنعت رخ داده این است که مشارکت فولادسازان در پرداخت بهره مالکانه قطع شده است. تولید‌کنندگان فولاد که در ایران به سنگ‌آهن ارزان‌تری دسترسی دارند بعد از اجباری شدن پرداخت بهره مالکانه متعهد شده بودند که 40درصد بهره مالکانه‌ای را که صنعت سنگ‌آهن باید به دولت بدهد متقبل شوند تا تولید‌کننده سنگ‌آهن بخش عمده‌ای از محصول خود را به فولاسازان داخلی بدهد.

سهامداران سنگ‌آهنی منتظر دستور صریح رییس‌جمهور

وی گفت: این کمک‌ها هرچند جسته و گریخته اما تا سال گذشته ادامه داشت و در سال‌هایی که صنعت سنگ‌آهن اگر محصول خود را به قیمت 140 دلار صادر می‌کرد برای 10 سال آینده خود نیاز به هیچ پولی نداشت، ولی چون متعهد به تامین نیاز داخلی بود با نصف این قیمت، سنگ‌آهن را به شرکت‌های فولادی داخلی فروخت اما حالا که قیمت سنگ‌آهن به 50دلار رسیده، فولادسازان دیگر خود را متعهد به مشارکت در پرداخت بهره مالکانه نمی‌دانند و متاسفانه با حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت این کمک هزینه هم قطع شده است.

نماینده سهامداران حقیقی صنعت سنگ‌آهن خواستار دستور صریح رییس‌جمهور درخصوص پایان مداخله‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در قیمت‌گذاری سنگ‌آهن شد و گفت: قطعا شخص رییس‌جمهور خبر ندارد که یک‌سوم از سقوط 60‌درصدی بورس در 19 ماه گذشته به خاطر همین مداخله‌ها و دستکاری‌های مسئولان دولت در موضوع حق مالکانه و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بوده است و اصولا وقتی دولت تصمیم به آزاد‌سازی قیمت‌ها در همه بخش‌ها اعم از فولاد، سوخت و حتی کالاهای اساسی مردم دارد، قیمت‌گذاری سنگ‌آهن به چه معنا است؟

منبع : تسنیم
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/04KcnGap
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه