محمود بازاری، مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه عدم تنوع در بازارهای صادراتی چالش اصلی کشور در این حوزه است، گفت: هنوز ترکیب بازار هدف ما همان چند بازار اصلی است و یکی از سیاستهای ما احیای بازارهای سنتی اقلام صادراتی از جمله در اروپا، امریکا، هند، چین، روسیه و اندونزی است که ترکیب جمعیتی زیادی دارند و در این راستا باید نگاه دولت و صادرکنندگان به این بازارها راهبردیتر و هدفمندتر شود.
وی در گفتوگو با سایت رسمی سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه یکی از موارد انتقاد در بحث صادرات غیرنفتی محدود بودن مقاصد صادراتی است، گفت: با وجود رشد 20درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به سال قبل، مقاصد صادراتی محدود به کشورهای چین، عراق، امارات، افغانستان، هند، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، مصر و آذربایجان بوده که 83 درصد از صادرات کشور به ارزش 14میلیارد دلار را به خود اختصاص دادهاست.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت با اشاره به سند راهبرد ملی صادرات غیرنفتی که در سال 1390 به تصویب هیات وزیران رسیده است، گفت: در سال 93 صادرات 47 میلیارد دلاری کالا هدفگذاری شده که به تفکیک 16.6 میلیارددلار در بخش پتروشیمی، 19.5 میلیارددلار در بخش صنعت، 3.1 میلیارد دلار در بخش معدن، 6.6 میلیارد دلار در بخش کشاورزی و 1.2 میلیارد دلار در بخش فرش و صنایع دستی است.
وی در ادامه به تشریح صادرات کالا در بخشهای مختلف پرداخت و گفت: در بخش پتروشیمی، کالاهای پایه نفتی و صنایع تبدیلی در شش ماهه نخست سال حدود 7.6 میلیارد دلار صادرات صورتگرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 23.5 درصدی داشته است. به گفته بازاری، انواع محصولات پلاستیکی، متانول، اتیلن، قیر، شویندهها، رنگ و صنایع دارویی در این گروه جای میگیرند.