بسیاری از شرکتها و برندها دوست دارند که در نظر مشتریان خود جایگاه موقر و متینی داشته باشند. این امر به خودی خود بسیار خوب است اما اغلب اوقات باعث خستهکننده و شبیه به هم شدن برندها و شرکتها به یکدیگر میشود. همچنین برای برندی که درگذشته بسیار خلاق و متفاوت با دیگران بوده است این امر یعنی مانند دیگران به نظر رسیدن، پسرفت وحشتناکی است. تغییر این جایگاه کسالت آور نیازمند تلاش فراوان برای تغییر نگرش تثبیت شده مردم در مورد برند مورد نظر میباشد. یکی از این راههای مناسب برای تغییر نگرش عمومی نسبت به برند و شرکت احیا و بازسازی محصولات قدیمی شرکت به طور خلاقانه است.
این چالش بزرگی برای اغلب شرکتها در طول زمان است. از یکطرف بازسازی محصولات قدیمی به معنای وفاداری شرکت به الگو و طرحهای خود است و از طرف دیگر این امر نیازمند جلب رضایت هر دو گروه مشتریان قدیمی و مشتریان جدید که به طبع سلیقههای متفاوتی دارند است.
ایده
شرکت ایتالیایی Piaggio تولید اسکوترهای مشهور Vespa را از سال 1946 شروع کرد. Vespa در زبان ایتالیایی به معنای وز وز زنبور است و اشاره به سروصدایی که این اسکوتر هنگام حرکت تولید میکرد دارد.در دهه 50 و 60 میلادی این اسکوتر جایگزین بسیار شیک و مناسبی برای موتورسیکلتها بود که مورد استفاده اغلب مردم قرار میگرفت. پس از دهه 60 میلادی و بهخصوص در سالهای اخیر محبوبیت برند Piaggio بهشدت کاهش یافت؛ به همین دلیل رؤسای شرکت تصمیم به بازسازی و احیای برند خود گرفتند.
در همین راستا آژانس روابط عمومی Piaggio در بریتانیا از افراد مشهور این کشور دعوت کرد تا Vespa رویای خود را طراحی کنند و به شرکت تحویل دهند تا در نهایت طرح برگزیده این کمپین به تولید رسیده و بهعنوان یادبود به طراح آن اهدا شود. این کمپین با استقبال افراد مشهور بریتانیا مواجه شد برای مثال هلن فیلدینگ نویسنده مجموعه رمانهای بریجیت جونز طرح وسپای مخصوص بانوان را ارائه کرد در حالی که دیوید بیلی عکاس مشهور بریتانیایی طرح وسپای پوشیده شده با خز را ارائه کرد. به موازات این کمپین یک طرح دیگر نیز از جانب شرکت ارائه شد و آن به نمایش درآمدن طرحهای پیشنهادی در حراجی مشهور Sotheby’s بود.
همچنین شرکت Piaggio به شرکتکنندگان قول داد تا علاوه بر تولید طرح برگزیده، یک نمونه واقعی از تمامی طرحهای پیشنهادی را به طراحان آن هدیه بدهد. این کمپین بدون هیچگونه تردیدی تاثیر بسیار زیادی بر احیای دوباره این شرکت داشت. علاوه بر منفعتی که برای شرکت Piaggio فراهم شد، در یک اقدام بشر دوستانه شرکتکنندگان این کمپین تصمیم گرفتند طرحهای خود را برای کمک به موسسات خیریه فعال در زمینه اعتیاد در حراجی Sotheby’s به فروش بگذارند.
همچنین در هنگام برگزاری کمپین شرکت یک مدل از اسکوتر Vespa متعلق به «سالوادور دالی» را نیز از موزه Guggenheim به امانت گرفت و در تبلیغ کمپین خود از آن استفاده کرد. همچنین کمپین شرکت Piaggio مورد توجه بسیاری از رسانههای سراسر دنیا نیز قرار گرفت. در نتیجه پوشش خبری مناسب این کمپین، شرکت افراد مشهور در آن و استقبال مردم از آن اسکوتر Vespa نه تنها به جایگاه فروش قبلی خود در اواسط دهه 50 و 60 میلادی بازگشت، بلکه به پرفروشترین محصول بازار نیز تبدیل شد.
آنچه در عمل باید انجام دهیم
-مطمئن شوید که داوطلبان نسبتا زیادی برای شرکت در کمپین شما وجود دارد؛ برای این کار باید اطلاعرسانی گستردهای در مورد کمپین خود انجام دهید. برای سهولت میتوان از روزنامهها و مجلات نیز برای اطلاعرسانی بهتر کمک گرفت.
-برای متمایل کردن افراد مشهور به شرکت در کمپین خود یک یا چند طرح خیرخواهانه را نیز در کمپین خود بگنجانید؛ این کار باعث میشود تا علاوه بر افراد مشهور مردم نیز علاقه و توجه بیشتری نسبت به کمپین شما نشان دهند.
-از افراد مشهوری که در کمپین شما شرکت میکنند پذیرایی مناسب به عمل بیاورید. شما از این افراد سود میبرید پس طبیعی است که در جهت جلب رضایت آنها حداکثر تلاش خود را بکنید.
-از عکاسان نیز برای تهیه تصاویر مناسب از کمپین خود دعوت به عمل بیاورید.