کسانی که به رابطه احساس و بازاریابی باور دارند، معتقدند کلیه تصمیماتی که در امر فروش اتخاذ می شود احساسی هستند. حتی اگر شما یک فرآیند کاملاً منطقی را هم برای خرید طی کنید، در آخر، این احساس شماست که شما را به خرید کردن یا خرید نکردن وادار می کند.
بسیاری از فاکتورهای عاطفی وجود دارند که بر مبنای آنها شما می توانید این عواطف را از مشتریان بالقوه خود دریافت و از طریق پیام های بازاریابی متناسب، برای ارتباط با مشتریان اقدام کنید. مردم روزانه تعداد زیادی از این پیام ها را دریافت می کنند. باید پیامی را ارائه دهید که از مزیت رقابتی برخوردار باشد و قدرت و نفوذ را برای کسب وکار شما ارائه دهد.
توجه کردن به احساسات مردم هنگامی که پیام بازاریابی خود را تدوین می کنید بسیار مهم است. در مورد احساسات آنها زمانی که پیام بازاریابی شما را می شنوند و احساساتی که بر تصمیم خرید آنها تأثیر خواهد گذاشت فکر کنید. شما باید دو هدف را به انجام برسانید: باید کاری کنید مصرف کنندگان چیزی را احساس کنند و سپس به احساسات شان عمل کنند. هنگامی که شما مخاطبان هدف تان را شناسایی می کنید، نیاز دارید که عوامل عاطفی برای برقراری ارتباط با آنها را نیز در نظر بگیرید.
محرک های احساسی در بازاریابی عبارتند از:
هیجان
هیجان احساسی است که در طیف گسترده ای از پیام های بازاریابی استفاده می شود. شرکت هایی که با امنیت مردم در ارتباط هستند اغلب از این فاکتور استفاده می کنند.
گناه
مصرف کنندگان به راحتی توسط پیام هایی که احساس گناه آنها را برمی انگیزد تحت تأثیر قرار می گیرند. طبق یافته های مقالات بین احساس گناه و واکنش های مقابله ای و نیز بین واکنش های مقابله ای و پیش بینی رفتارهای خرید در آینده، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، خرید نکردن دارای بیشترین تأثیر در بروز احساس گناه در مصرف کننده است.
اعتماد
اعتماد یکی از داغ ترین گرایش ها در بازاریابی است و به نظر می رسد هر شرکتی در تلاش است تا اعتماد مصرف کنندگان را جلب کند.
ارزش
ارزش یکی دیگر از ترفندهای گرم در بازاریابی است و بسیاری از شرکت ها به طور مستقیم آن را هدف قرار می دهند. به عنوان پیام های تبلیغاتی که می گویند اگر شما یک قیمت بهتر برای محصولی مانند این پیدا کردید ما آن را تطبیق خواهیم داد.
تعلق
تعداد بسیار کمی از مردم واقعاً می خواهند تنها باشند. طبیعت بشر به گونه ای است که اکثر مردم می خواهند احساس کنند که به یک گروه تعلق دارند و اغلب مشتریان نیز هنگام خرید محصولات در تلاش هستند تا بخشی از یک گروه خاص باشند.
بسیاری از شرکت ها در تلاش برای پاسخگویی به خواسته تعلق مصرف کنندگان هستند.
تأمین نیاز در کمترین زمان، ما در جهانی زندگی می کنیم که مردم انتظار دارند در تمام جنبه های زندگی به ارضای فوری برسند. پیام هایی که یک احساس فوریت در آنها وجود دارد به سرعت مردم را تحت تأثیر قرار می دهد.
مد، بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال متفاوت، بهترین وخاص بودن هستند. استفاده از این فاکتورها برای برانگیختن احساسات بسیار مؤثر خواهد بود. بسیاری از آگهی ها یک نمونه در این زمینه هستند.
ارزش وقت، در عصر حاضر مردم فعال تر و پرمشغله تر از همیشه هستند، آنها به دنبال وقت آزاد بیشتر برای منافع شخصی هستند تا وقت شان را با خانواده، دوستان و... صرف کنند. پیام های بازاریابی که زمان آزاد بیشتری را وعده دهند بسیار مؤثر هستند.