دوشنبه, ۸ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
قائم‌مقام بانک مرکزی خبر داد

احتمال کاهش نرخ سود تا پایان سال

8 سال پیش ( 1394/11/25 )
 

قائم‌مقام بانک مرکزی با اعلام اینکه دیر یا زود باید منتظر اقدامی اصلاحی و در راستای کاهش نرخ سود سپرده از سوی بانک‌ها بود، گفت: احتمال دارد کاهش نرخ سود سپرده تا قبل از اتمام سال اتفاق بیفتد، چرا که مسیر و جهت‌گیری در همین راستاست. به گزارش اخباربانک، به نظر می‌رسد که روزهای پایانی امسال آبستن اتفاقاتی تازه برای شبکه بانکی در حوزه سود باشد آن‌هم در شرایطی که روال سال‌های اخیر به‌گونه‌ای بود که سیاست‌گذار پولی ترجیح داده تصمیم‌گیری در این زمینه را به اوایل سال بعد منتقل کند.

نمونه بارز آن کاهش نرخ سود بانکی در اردیبهشت‌ماه سال جاری و سال گذشته بود به‌طوری که در هر دو مورد با وجود تأکید بر کاهش سود در نیمه دوم سال ترجیح بر موکول شدن این موضوع به ابتدای سال بعد بود. براین اساس نرخ سود سپرده که در اواخر سال ۱۳۹۲ با وجود قرار گرفتن تورم در روند کاهشی به‌طور مخربی بین بانک‌ها افزایشی شده و حتی تا مرز ۳۰ درصد هم پیش می‌رفت در اردیبهشت‌ماه سال گذشته ساماندهی شد و سود سالانه به ۲۲درصد و روزشمار به ۱۰درصد کاهش یافت.

58564457357345734573473474734358358358235823

همچنین در ابتدای امسال سود سپرده یک‌ساله به ۲۰‌درصد و سود تسهیلات تا ۲۴ درصد کاهش پیدا کرد تا بتواند تا اندازه‌ای به تورمی که تا ۱۵ درصد کاهش یافته بود نزدیک شود. اما بعد از هیجان مجدد برای کاهش نرخ سود در نیمه دوم امسال و ادامه بررسی‌ها در شورای پول و اعتبار برای ساماندهی منطقی سود بانکی با ایجاد شرایط و زمینه‌های لازم، اخیرا برخی منابع آگاه در شبکه بانکی خبر دادند که بعید نیست بانک‌ها تا قبل از انتهای امسال در مورد کاهش نرخ سود تا مرز ۱۸درصد تفاهم کرده و به مرحله اجرا برسد؛ موضوعی که البته در آخرین اظهارات قائم‌مقام بانک مرکزی مورد تأیید قرار گرفته است.

کمیجانی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت درباره تأیید یا رد اخباری مبنی بر «احتمال کاهش نرخ سود بانکی تا قبل از اتمام سال جاری»، عنوان کرد که در حال حاضر این بحث در جلسات شورای پول و اعتبار مطرح شده و اخیرا هم در دستور کار شورا بوده است. در عین حال که در جلسه‌های آتی نیز گزارش‌های کارشناسی در این زمینه ارائه خواهد شد.

وی با اعلام اینکه تا پایان سال جاری خبرهای خوبی در حوزه سود بانکی خواهیم داشت، ادامه داد: در ادامه‌ آثار مثبتی که در کاهش نرخ سود بازار بین بانکی انجام شده، دیر یا زود باید منتظر باشیم که از سوی بانک‌ها اقدام اصلاحی و در راستای کاهش نرخ سود سپرده‌ها انجام شود. قائم‌مقام بانک مرکزی تأکید کرد: احتمال دارد که تا پایان سال کاهش نرخ سود سپرده اتفاق بیفتد چراکه مسیر و جهت‌گیری در همین راستا است.

کمیجانی با اشاره به اینکه روند کاهشی نرخ سود که از پیش آغاز شده برای رسیدن به سطحی حوالی تورم کار مشکلی در پیش دارد، یادآور شد: اما انتظار براین است تا در شش ماه آینده نتیجه اجرای برنامه‌هایی که در این رابطه انجام شده در اصلاح سود مشاهده شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7lUG5q09
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه