پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

احتمال قدرت گرفتن تقاضا در بازار

8 سال پیش ( 1394/5/3 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

در جریان معاملات هفته گذشته که تنها سه روز کاری داشت، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران کاهشی حدود 1200 واحد را تجربه کرده و این هفته به‌عنوان منفی‌ترین هفته در دو ماه و نیم گذشته به ثبت رسید. بیشترین کاهش‌ها در روز ابتدایی و انتهایی هفته به وقوع پیوست و در روز سه‌شنبه شاهد کاهشی کمتر از 100 واحد بودیم. بدین ترتیب شاخص کل به رقم 67643.9 واحد رسید و در نزدیکی حمایت‌های مهم خود قرار گرفت. شاخص کل بازار فرابورس ایران نیز با بیش از هفت‌واحد نزول به رقم 803.2 واحد رسید تا در این نزول از شاخص کل بازار بورس عقب نماند.

نکته بسیار مهم در مورد معاملات هفته گذشته آن است که این نزول نسبتا سنگین زمانی اتفاق افتاد که بسیاری از نمادهای مهم و شاخص ساز به دلیل برگزاری مجامع بسته بودند. در این راستا می‌توان این سوال مهم را پرسید که «در صورت مجاز بودن این نمادها این نزول در چه اندازه‌ای بود؟» با توجه به گزارشات نه چندان قوی‌ای که از مجامع نمادهای مختلف به گوش می‌رسد و با نیم‌نگاهی به وضعیت کنونی بازار سرمایه، نمی‌توانیم انتظار بازگشایی قوی از این نمادها داشته باشیم، مگر آنکه معادلات در هفته پیش رو بر‌هم‌خورد. 

از سوی دیگر، آقای جان کری در روز پنجشنبه برای ایراد پاره‌ای از توضیحات در مجلس سنای ایالات متحده حاضر شد که بازتاب‌های متفاوتی از این صحبت‌ها در فضای مجازی منعکس شد. در میان صحبت‌های وزیر‌امور‌خارجه ایالات متحده، چند جمله مهم و کلیدی به چشم می‌خورد. به گزارش خبرگزاری‌ها آقای کری در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تصریح کرد: «هدف ما برچیدن کل برنامه هسته‌ای ایران نبوده است.» در ادامه، آقای وزیر به اهمیت تصویب شدن پروتکل الحاقی در مجلس شورای اسلامی ایران اشاره کرده و پس از آن در بخشی دیگر از صحبت‌های‌شان به تسلیم‌ناپذیری کشور ایران اذعان داشتند. ایشان در مورد بازرسی‌ها صراحتا بیان کردند که هیچ‌گاه از عبارت «همه جا و همه وقت» استفاده نکرده‌اند. با توجه به توضیحات وزیر امور خارجه ایالات متحده در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای این کشور می‌توان انتظار داشت تندروهای آمریکایی قدرت چندانی برای سنگ‌اندازی در ادامه مسیر توافق نداشته باشند. شرایط در داخل کشور نیز با آرامش دنبال شده و در این سوی میدان نیز تحرک خاصی از تندروها دیده نمی‌شود. با در نظر گرفتن این مسائل می‌توان انتظار داشت موج صعودی به وجود آمده در بازار که چهار روز کاری پیش پایان یافت، ریز موج اول از موج یک سیکل جدید بازار باشد.

با در نظر داشتن تمام این موارد نمی‌توان انتظار داشت بازار در هفته پیش رو روند صعودی خاصی را تجربه کند. در حقیقت، انتظار می‌رود بازار به اصلاح خود ادامه داده واستراحت خود را تکمیل کند. با این حال پیش‌بینی روندی سرتاسر منفی در هفته جاری نیز ساده‌لوحانه به نظر می‌رسد. محتمل‌ترین سناریو برای هفته کاری پیش رو حضور تقاضا در دو روز نخست هفته و یکه تازی عرضه در سه روز پس از آن است. حضور تقاضای نسبی در دو روز نخست هفته از آن رو است که بستری مناسب و عاری از وحشت برای بازگشایی نمادهای متوقف به وجود آید. در روز پس از گشوده شدن اکثر نمادهای مهم نمی‌توان انتظار خاصی را از تقاضا بیان کرد، چرا که در آن زمان عرضه تا حدی قدرت می‌گیرد که نرخ تقاضا بر عرضه کاهش چشمگیری را تجربه کند. سناریوی دیگری که وقوع آن برای هفته پیش‌رو خارج از منطق نیست، گشایش بازار با رنگ قرمز در روز نخست و بسته شدن آن با رنگ سبز در روز پایانی هفته است. رخداد این سناریو از آن محل محتمل تلقی می‌شود که بازار در هفته گذشته با عمومیت قرمز بسته شد. با توجه به تمامی این موارد انتظار می‌رود در یک‌سوم نخست جلسه معاملاتی روز جاری شاهد عرضه نسبی در بازار باشیم. پس از آن بازار تعادلی در حدود 45 دقیقه را تجربه خواهد کرد. در یک سوم نهایی بازار می‌توانیم شاهد تقاضا یا عرضه نسبی باشیم که با توجه به آنچه گفته شد، قدرت گرفتن تقاضا در این بازه زمانی بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KvchNy3W
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه