پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

احتمال شکل‌گیری روند صعودی پر قدرت

8 سال پیش ( 1394/6/20 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

سومین هفته شهریورماه، پیچیدگی‌های خاصی را برای بازار سرمایه به ارمغان آورد. با به صدا در آمدن زنگ آغاز معاملات روز شنبه، شاخص کل و بازار در مسیر صعود قرار گرفتند. طی این جلسه معاملاتی شاخص کل افزایشی بیش از 200 واحد را تحربه کرد. در دومین روز از این هفته، بار دیگر شاهد استراحت شاخص کل و اکثریت نمادهای بازار بودیم. این رویه در روزهای دوشنبه و سه شنبه نیز ادامه داشت و شاهد جهت‌گیری خاصی در بازار نبودیم. معاملات بدین منوال ادامه یافتند تا در واپسین روز معاملاتی این هفته هویت واقعی بازار نمایان شود. در جریان معاملات روز چهارشنبه، چند نماد از صنایع مختلف بازار به صحنه معاملات بازگشتند و تقریبا تمام آنها با استقبال بسیار ضعیفی مواجه شدند. این موضوع به معامله شدن این نمادها در قیمت‌های بسیار پایین و تاثیر شدیدشان بر شاخص کل منجر شد. بدین ترتیب، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران در این جلسه معاملاتی با 1043.99واحد نزول به رقم 63467.7واحد رسید.

243535636347647585869

با انتشار پیام ناظر در مورد بازگشایی نمادی موثر از یک صنعت که وضعیت چندان خوشایندی ندارد، معاملات تمام نمادهای آن گروه تحت تاثیر قرار گرفته و با سرعتی باور نکردنی، شرایط معاملات یک صنعت از معمولی یا حتی ایده آل به بد تغییر پیدا می‌کند. این حقیقت درمورد بازار نیز صادق است؛ بازگشایی بد یک نماد موثر می‌تواند تمام بازار را تحت تاثیر قرار دهد. در واپسین جلسه معاملاتی هفته گذشته، بازگشایی همزمان پنج نماد از چهار صنعت می‌توانست تمام بازار را به زانو در آورد. به کلام ساده تر، با انتشار خبر بازگشایی این نمادها پس از برگزاری مجامع‌شان، انتظار می‌رفت بازار به این موضوع واکنشی سخت نشان داده و به رنگ قرمز گرایش یابد؛ اما در کمال تعجب این تاثیر به 115 واحد نزول محدود شد و 929واحد دیگر از نزول حاصل معاملات این پنج نماد بود. با نگاهی ساده به معاملات این روز درمی‌یابیم که رنگ‌سبز گسترش بیشتری در سطح بازار داشته است و رنگ قرمز با محدودیت گسترده همراه بوده است. لذا دور از ذهن نخواهد بود اگر استنباط کنیم بازار در شرایطی مناسب برای صعود به سر می‌برد.

دو نکته بسیار مهم دیگر در مورد معاملات این هفته وجود دارد. حمایت شدن نفت کرود ایالات متحده در حدود قیمتی 45 دلار برای هر بشکه، یکی از مواردی‌ است که دلیلی برای نزول بازار سرمایه داخل کشور نتراشیده است. با توجه به بسته بودن بازارهای جهانی در دو روز نخست هفته، انتظار می‌رود در این دو روز شاهد شکل‌گیری روندی مشخص در بازار باشیم. نکته حائز اهمیت دیگر نیز، هم ارزی خریدوفروش کدهای حقیقی در چهار روز نخست این هفته و پیشی گرفتن ارزش خرید حقیقی‌ها از فروش‌شان در روز پایانی هفته است. این شرایط می‌تواند یکی از واضح‌ترین دلایل صعودی بودن بازار باشد.

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد، انتظار می‌رود در هفته پیش‌رو شاهد شکل‌گیری روند صعودی پر قدرتی در بازار باشیم. با آغاز معاملات در روز شنبه می‌توان انتظار داشت عرضه و تقاضا بار دیگر در برابر یکدیگر به زور آزمایی بپردازند؛ اما انتظار می‌رود این مجادله به نفع تقاضا فیصله یافته و در پایان نخستین جلسه معاملاتی هفته پیش‌رو شاهد صعودی شدن شاخص کل باشیم. در سایر روزهای این هفته نیز انتظار می‌رود تقاضا چیرگی خود بر عرضه را حفظ کرده و در پایان هفته رشدی بیش از 1000واحد را برای شاخص کل ملاحظه کنیم. این رخداد می‌تواند شرایط رشد شاخص کل تا محدوده 73000واحد را به وجود آورد. سناریو دیگری نیز برای این هفته وجود دارد که از نزول شاخص کل سخن می‌گوید. با توجه به طولانی شدن مدت زمان تقلای شاخص کل برای صعود، می‌توان رشد محدود آن را به‌عنوان «ریز موج اصلاحی صعودی» در نظر گرفته و موج نزولی دیگری را برای بازار متصور شویم. بدین ترتیب، با نزول بیش از 500واحدی شاخص کل در دو روز ابتدایی هفته، این سناریو محقق خواهد شد.

* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/FltUGSo9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه