پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

احتمال تداوم ریزش‌ها

8 سال پیش ( 1394/4/30 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

کاهش شدید شاخص کل بزرگ‌ترین دستاورد معاملات نخستین روز هفته کاری جدید بود.با گشایش بازار در جلسه معاملاتی گذشته شاخص کل در مسیر نزولی قرار گرفت و طی مدت زمان 30دقیقه، بیش از 450 واحد از ارتفاع خود را از دست داد. با اتمام 30 دقیقه نخست بازار، هیجان معاملات نیز کاهش چشمگیری را تجربه کرده و در ادامه بازار تنها 212 واحد از ارتفاع شاخص کل کاسته شد.

بدین ترتیب، با نقل و انتقال بیش از 698.5میلیون برگه سهم، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار 679.33واحد از ارتفاع خود را از دست داده و به رقم 68148.4 واحد رسید. ارزش معاملات این بازار در روز گذشته حدود 426.5‌میلیارد تومان به ثبت رسید و تعداد معاملات در این جلسه 37564 بود. نمادهای فعال در بازار فرابورس ایران نیز در این جلسه دستخوش کاهش قیمت‌ها بودند.در این جلسه معاملاتی شاخص کل این بازار کاهشی 10.6واحدی را تجربه کرده و به رقم 800.5 واحد رسید. ارزش معاملات این بازار حدود 148 میلیارد تومان به ثبت رسید که طی 11102معامله انجام شد.

نکته بسیار مهم در مورد جلسه گذشته بازار، ارزش بالای معاملات و همچنین میانگین نسبتا زیاد ارزش هر معامله است.در این جلسه، ارزش میانگین هر معامله حدود 11میلیون تومان به ثبت رسید که در مقایسه با روزهای پیش از توافق رشد چشمگیری داشته است.با در نظر گرفتن حضور بسیاری از نمادها در نزدیکی منفی کامل (در برهه‌ای از زمان یا تمام مدت بازار) درمی‌یابیم که برخلاف عرضه‌های زیاد در بازار، گاوها مجددا وارد بازار شده‌اند تا باری دیگر بازار را به سمت رنگ سبز سوق دهند.از سوی دیگر، این تقاضا با دخالت حقیقی در بازار شکل گرفته و همین موضوع را می‌توان به‌عنوان محل ضعف و موقتی بودن این حرکت معرفی کرد.

در بازه زمانی کنونی، معاملات بسیاری از نمادها به دلیل برگزاری مجامع سالانه متوقف می‌شود. در روز گذشته نیز تعداد زیادی از نمادها به این دلیل متوقف شدند و در پایان این جلسه معاملاتی، تنها 274 سهم فعال در بازار باقی ماند. نکته قابل توجه آن است که در روز گذشته بسیاری از نمادها بانکی متوقف شدند و بدین ترتیب از تعداد نمادهای شاخص ساز کاسته شد. نقدینگی موجود در بازار اکنون می‌تواند به‌صورت هدفمند وارد تعداد محدودتری از نمادها شده و کفه ترازو را به نفع تقاضا سنگین‌تر کند.

برای جلسه پیش‌رو انتظار می‌رود بازار با تقاضای نسبی گشایش یابد. رنگ بازار و جهت شاخص در این روز می‌تواند براساس میزان عرضه در 30دقیقه نخست بازار تعیین شود. رویای شدید تقاضا و عرضه در 30دقیقه نخست امروز می‌تواند سرنوشت بازاری برای یک هفته کاری تعیین کند. در صورت چیره‌شدن تقاضا بر عرضه در گشایش بازار و تداوم آن تا پایان بازار می‌توان انتظار داشت در هفته کاری پیش‌رو روندی نوسانی و رو به بالا را تجربه کنیم. در غیر‌این صورت می‌توان انتظار داشت نوسانات بازار برای یک هفته دیگر به نفع کاهش قیمت‌ها ادامه یابد.براساس شواهد و قرائن موجود در بازار، وقوع سناریوی دوم منطقی‌تر و محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/9g1thI8S
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه