ترافیكهای سنگین، بخشی از زندگی روزمره ما به شمار میرود. شاید ظاهرا راه فراری وجود نداشته باشد اما حداقل شما میتوانید حین انتظار پشت فرمان خودرو از وقت خود لذت ببرید. این تفكر از سوی گروه «Mini Teater» منجر به طرح و اجرای ایده «تئاتر در صندوق عقب» شد. یك گروه بازیگران تئاتر از اسلوونی با همكاری آژانس تبلیغاتی Pristop درصدد بودند راهی خلاقانه برای ترویج تئاتر پیدا كنند. در این حین رانندگان گرفتار در ترافیك نیز سرگرم میشدند. آیا راه بهتری برای سپری كردن این ساعتها میتوان یافت كه این چنین با نمایشهای واقعی «Mini Teater» در خیابان مردم را شاد کرد؟
بزرگسالان و بچهها از اجرای این ایده كه صندوق عقب را به یك صحنه تئاتر تبدیل میكند خوشحال و هیجان زده میشوند. آنها برای مدتی انتظار در صف ترافیك را از یاد میبرند. آنچه معمولاً استرس را در دل انسانها به وجود میآورد، حالا دیگر با ایده Mini Teater ، به یك نوع تفریح تبدیل شده بود.
چگونه تئاتر در صندوق عقب به وجود آمد؟
Mini Teater باید ضمن طراحی صحنه با توجه به نیازهای جمعیت اسیر ترافیك نقشها و دیالوگها را تعیین كند. بنابراین نمایشها كوتاهتر از حد معمول هستند و بازیگران یاد میگیرند چگونه در یك فضای محدود مثل صندوق عقب خودرو به ایفای نقش بپردازند. تئاتر در صندوق عقب به طور كلی شامل سه نمایش میشود كه همه آنها با امید شاد كردن مردم حین ایستادن پشت چراغ راهنما، افراد مختلف از هر سنی را خطاب قرار میدهند. به علاوه این نمایشها بخشی از برنامه منظم و همیشگی Mini Teater به حساب میآیند كه به معنای مدیریت آنها برای تبلیغ اجراهای واقعی خود و جلب توجه مخاطبان به یك برند جدید است كه احتمالا به شیوهای دیگر امكان دستیابی به این دسته از افراد وجود ندارد.
به گفته رابرت والتل، مدیر Mini Teater، تئاترها باید برای جذب و حفظ مخاطبانشان ابتكار از خود نشان بدهند. هر مدیر تئاتر در دنیا میداند كه این كار سختی است. بنابراین او با نمایش قدرت سرگرم كننده تئاتر به سبكی نوآورانه به نوعی خشنودی و رضایت دست یافته است. در ادامه ثابت شد كه چیزهای خوب در قالب بستههای كوچك عرضه میشوند. Mini Teater در سال 1999 میلادی توسط رابرت والتل و ایویكا بولجان با هدف افزایش خلاقیت در زمینه تئاتر پست درام راهاندازی شد. تمركز آنها روی خلاقیت یك بار دیگر در تئاتر صندوق عقب، خود را نشان داد كه در مسیر جذب مخاطبان یك برند جدید و خوشحال از نمایشهایی درباره آینده موفق بود.
حالا دیگر حفظ خلاقیت و تلاش برای كشف راههای جدید به منظور افزایش دسترسی و تبلیغ برند خود در مقایسه با گذشته اهمیت بیشتری پیدا كرده است. این نكته دقیقا باعث محبوبیت Mini Teater به واسطه كمپین اخیر خود شد. در مجموع، این اتفاق بیانگر قدرت تبلیغات محیطی است.
دستاندركاران
آژانس تبلیغاتی: Pristop، لیوبلیانا
مدیر اجرایی خلاقیت: آلجوسا باگولا
مدیر خلاقیت: رابرت بوهینك
مدیر هنری: ماتیجا كوكبك
نویسنده: پیتر زابرت
كارگردان: لوكا كیس
مدیر امور مشتریان: پترا پودگورسك
روابط عمومی: اوروس استانك