جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی که مخالف شالیکاری در استان‌هایی به‌جز استان‌های شمالی کشور است، بجا و درست است. بر همین اساس در استان‌های کم‌آبی مانند اصفهان نباید شالیکاری که نیاز به 15 تا 16‌هزار مترمکعب آب در هر هکتار دارد، انجام شود. این کار هدر دادن و اتلاف منابع ملی کشور است. البته کشاورزان این مناطق نیز دلایل خود را دارند و می‌گویند ما در گذشته با آب زاینده‌رود شالیکاری می‌کردیم، بنابراین الان هم همان کار را می‌کنیم. این کشاورزی عاقلانه نیست و توجیه اقتصادی ندارد. دولت هم نباید اجازه چنین کاری را به کشاورزان بدهد تا هر کاری که دل‌شان خواست انجام دهند و منابع ملی را هر گونه که می‌خواهند مصرف کنند.

شوربختانه این رویه نادرست در استان‌های دیگر مانند آذربایجان غربی و در حوضه آبریز ارومیه نیز انجام می‌شود. کشاورزان این منطقه سالانه 400‌هزار تن چغندرقند می‌کارند و به کارخانه‌های خراسان و اصفهان انتقال می‌دهند. هزینه حمل این مقدار چغندر قند که با حقابه دریاچه ارومیه و از سد بوکان استفاده می‌شود، ارزشش بیشتر از قیمت شکر تولید شده است.

وزارت کشاورزی باید جلوی چنین کشت‌هایی را بگیرد و در مقابل آن محکم بایستد و نظام کشت را سروسامان دهد. کشاورزی در کشور باید نظم و نسق بگیرد. وزارت جهاد کشاورزی متولی اجرای الگوی کشت در کشور است و رسانه‌ها باید در این زمینه کمک کنند تا این موضوع ملی به مطالبه اجتماعی تبدیل شود که چرا در کنار زاینده‌رود یا با حقابه خوزستان، کشت برنج انجام می‌شود؟

دولت باید در این زمینه با تحکم برخورد کند تا منابع آّبی کشور این چنین تلف نشود. منافع ملی در اولویت است و باید به آن احترام بگذاریم.

* مشاور معاون اول رییس جمهوری در امور آب، کشاورزی و محیط زیست

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qcViybaD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه