ایمیل مارکتینگ همواره یکی از اصلی ترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال و تعامل با مشتریان بوده است. ایمیل مارکتینگ علی رغم اینکه قدمتی ۴۰ ساله دارد، با تغییرات و پیشرفت های دنیای دیجیتال مارکتینگ هماهنگ شده و امروزه به شیوه هایی متفاوت در خدمت بازاریابی کسب وکارها درآمده است و مزایای آن صرفا به ایمیل های تبلیغاتی خلاصه نمی شود. یکی از مهم ترین کاربردهای این ابزار استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ است که در این مقاله قصد داریم به شرح آن بپردازیم.
ایمیل مارکتینگ مطابق آمارها تاثیری بیش از بازاریابی شبکه های اجتماعی دارد و در زمان های خاص مانند کمپین های مناسبتی نرخ تبدیل آن حتی از سرچ ارگانیک یا ورودی های مستقیم وب سایت ها نیز پیشی می گیرد. بسیاری از بازاریابان دیجیتال خبرنامه های ایمیلی را به عنوان اثرگذارترین شاخصه در موفقیت بازاریابی محتوایی شان معرفی کرده اند.
ایمیل مارکتینگ امکان ارسال ایمیل های متنوعی را برای ما فراهم می کند اما اگر بخواهیم انواع ایمیل در ایمیل مارکتینگ را در سه دسته جای دهیم، می توان دسته بندی زیر را پیشنهاد کرد:
تمام ایمیل هایی که به قصد تبلیغات یا بازاریابی برای مشتریان ارسال می شوند، در این دسته قرار می گیرند. هدف از ارسال این ایمیل ها افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش و ترافیک ورودی به وب سایت است و بخش زیادی از ایمیل های ارسال شده نیز در زمره کمپین های بازاریابی ایمیلی قرار می گیرند. ایمیل های معرفی محصولات جدید، پیشنهادهای ویژه و پروموشن ها نیز در این دسته هستند.
ایمیل های ترنزکشنال یا تراکنشی ایمیل هایی هستند که جهت آگاه کردن مشتریان یا کاربران از فرآیند ثبت نام، خرید یا ارسال محصولات ارسال می شوند. این ایمیل ها علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی در صرف زمان و نیروی انسانی می شوند، می توانند در کنار پشتیبانی مناسب حسی از اعتماد را در مشتریان ایجاد کنند. از جمله ایمیل های ترنزکشنال می توان به رسید خرید، تغییر گذرواژه، اطلاعات ثبت نام و ... اشاره کرد.
ایمیل مارکتینگ این امکان را برای شما فراهم می کند که بسیاری از فرآیندها را به صورت خودکار انجام دهید و برای رفتار ها یا موقعیت هایی که کاربران در سایت شما دارند، ایمیل های اتوماتیک تعریف کنید. اگر پنل ایمیل مارکتینگ شما به گوگل آنالیتیکس متصل باشد، می توانید از داده های بیشتر و امکانات بیشتری نیز بهره مند شوید. در ادامه مقاله بیشتر درباره اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ صحبت خواهیم کرد.
خودکارسازی فرآیند ایمیل مارکتینگ به معنی حذف دخالت انسان از این فرآیند است اما در حقیقت اتوماسیون معنایی فراتر از آن دارد. مهم ترین کارکرد اتوماسیون ارسال ایمیل مناسب به فرد مناسب و در زمان مناسب است. زمانی که شما ایمیل های اتوماتیک را در ترکیب با گروه بندی مناسب کاربران و تعریف مسیرهای کاربری مناسب به کار می گیرید، تاثیرگذاری ایمیل مارکتینگ را چندین برابر می کنید. از جمله مزایای اتوماسیون می توان به موارد زیر اشاره کرد:
چنان که اشاره کردیم دسته بندی مخاطبین و شخصی سازی ایمیل ها نکته ای حیاتی در ایمیل مارکتینگ است که نباید فراموش کنید. رعایت این نکات می تواند تاثیری باورنکردنی در نتیجه کمپین های ایمیلی شما داشته باشد. اما علاوه بر این نکته باید مواردی را که در اجرای ایمیل مارکتینگ ضرورت دارند نیز از یاد نبریم. تعداد ایمیل های ارسالی نباید به گونه ای باشد که مشتری احساس اسپم شدن یا دریافت پیام های بی مورد و بیش از حد کند. به علاوه در نظر داشته باشید، در صورتی از ایمیل مارکتینگ بهترین نتیجه را می گیرید که از مخاطبینتان برای ارسال ایمیل اجازه گرفته باشید و با رضایت خودشان آن ها را به لیست ایمیل کسب وکارتان افزوده باشید. زمان ارسال ایمیل نیز موضوعی است که باید در نظر بگیرید و با توجه به موقعیت زمانی مخاطبین و در ساعتی مناسب پیام هایتان را برایشان ارسال کنید.
ایمیل های اتوماسیون بخش مهمی از تعامل کسب وکارها با کاربرانشان را تشکیل می دهند و نقشی حیاتی در ریتنشن مارکتینگ دارند. برخی از مهم ترین نمونه های اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ عبارتند از:
وقتی کاربری به تازگی در سرویس شما عضو شده و از طرف شما یک ایمیل خوشامدگویی دریافت می کند، احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری با برند شما خواهد داشت. در ایمیل خوشامدگویی تلاش کنید به شیوه ای مختصر و ساده خدماتتان را برای کاربران توضیح دهید. مزایای سرویستان مانند سرعت، قیمت و ... را برای کاربران برشمارید و در انتها دکمه Call to Action و دعوت به خرید یا گشت وگذار در وب سایت را فراموش نکنید.
در سالگرد عضویت کاربران در سرویس یا وب سایتتان برای آن ها ایمیل بفرستید و از همراهی شان تشکر کنید. به این ترتیب مشتریان قدیمی نیز در فرآیند بازاریابی مجدد قرار می گیرند و احتمال بازگشت و خرید مجدد آن ها بسیار بالا می رود. به علاوه می توانید برای مناسبت های دیگر مانند سالگرد تولد کاربران نیز برای آن ها ایمیل تبریک بفرستید. قرار دادن یک کد تخفیف اختصاصی در ایمیل می تواند شانس بازگشت کاربران و احتمال انجام خرید را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.
ایمیل های یادآوری سبد خرید رها شده به طور متوسط نرخ باز شدنشان 45 درصد بوده است که 21 درصد افراد روی ایمیل کلیک کرده اند. از این میان نیمی از افراد خرید خود را نهایتا تکمیل کرده اند و این یعنی شما می توانید فقط با ارسال ایمیلی ساده، بیش از 10 درصد افرادی را که سبد خریدشان را نیمه کاره رها کرده اند را به مشتری تبدیل کنید.
سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا تمام امکاناتی را که برای ایمیل مارکتینگ موفق نیاز دارید، در اختیار شما قرار می دهد. این سرویس علاوه بر مزایایی مانند ادیتور کاربردی برای طراحی قالب، امکان گروه بندی و ایجاد سگمنت، شخصی سازی و ... اتوماسیون ایمیل مارکتینگ را نیز برای کسب وکارها ممکن کرده است.
نجوا که پیش از این به عنوان سرویس ارسال پوش نوتیفیکیشن شناخته می شد، سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی را نیز با پشتیبانی فنی و مشاوره کاربردی در اختیار کسب وکارهای ایرانی قرار داده و مشکلاتی نظیر تحریم آی پی، مشکلات پرداخت ارزی و ... را نیز از سر راه آن ها برداشته است.
سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا بسته های مختلفی برای کسب وکارهای گوناگون طراحی کرده است و هزینه و تعرفه ایمیل مارکتینگ را نیز به گونه ای در نظر گرفته که متناسب با نیاز آن ها و میزان ارسال ماهیانه باشد.
در حال حاضر برندهای معتبر و شناخته شده بسیاری سرویس نجوا را برای اجرای ایمیل مارکتینگ برگزیده اند و بازاریابی ایمیلی را در خدمت افزایش فروش و تعامل با مشتریان به کار گرفته اند.
اتوماسیون ایمیل مارکتینگ یکی از جدیدترین و مفیدترین کاربردهای این شیوه بازاریابی است. با استفاده از اتوماسیون علاوه بر خودکارسازی فرآیندهای ارسال و صرفه جویی در زمان و هزینه می توانید دقیق تر و بهتر مشتریان خود را هدف قرار دهید. با اتوماسیون قادر خواهید بود ایمیل مناسب را در زمان مناسب و برای کاربر مناسب ارسال کنید و به افزایش فروش و آگاهی برندتان کمک چشمگیری خواهید کرد.