اتحادیه اروپا رأیگیری در مورد اعمال سختگیریهای قانونی بیشتر به خودروسازان اروپایی به منظور کاهش میزان آلایندگی خودروهای تولیدی آنها را به تعویق انداخت. در همین رابطه یکی از بزرگترین گروههای سیاسی پارلمان اروپا اعلام کرد که این موضوع میتواند تصویب قوانین سختگیرانهتر در مورد میزان آلایندگی خودروها را بیش از پیش به تاخیر بیندازد. به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از جنجال تقلب شرکت فولکس واگن در ارائه آمارهای صحیح مربوط به میزان واقعی آلایندگی خودروهای تولیدی آن و با توجه به عزم سیاسی موجود، قرار بود پارلمان اروپا هفته آینده در ارتباط با وضع قوانین سختگیرانهتری در زمینه کاهش میزان آلایندگی خودروها رأیگیری کند.
تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای تصویب قوانین سختگیرانهتر در رابطه با میزان آلایندگی خودروهای تولیدی خودروسازان اروپایی به دلیل توافق 28 کشور عضو این اتحادیه برای صدور مجوز تولید خودرو با میزان آلایندگی خطرساز است. اتحادیه اروپا معتقد است توافقنامه اخیر سبب افزایش آلایندگی و در نتیجه مرگ زودرس و بیماریهای تنفسی خواهد شد.
با وجود عزم اتحادیه اروپا به مقابله با موافقتنامه مذکور و رد شدن این موافقتنامه در کمیته محیط زیست اتحادیه اروپا، اعضای حزب راستگرای مردم اروپا، سوسیالیستها و دموکراتها خواستار تعویق رأیگیری در مورد اعمال سختگیریهای بیشتر و رأیگیری در مورد آن تا ماه آینده شدند.
گفتنی است رد شدن طرح اتحادیه اروپا در پارلمان، به معنای تاخیری دوساله در ارائه طرح مسئول اجرایی اتحادیه اروپا در زمینه کاهش فاصله میان شرایط رانندگی واقعی و شرایط آزمایش میزان آلایندگی خودرو خواهد بود. در این میان برخی سیاستمداران اروپایی از اعمال شدن محدودیتهای قدیمی در زمینه کاهش آلایندگی خودروها در اروپا اظهار نگرانی کرده و معتقدند تا زمانی که قوانین مذکور اصلاح نشود شرکتهای خودروسازی تمایلی به سرمایهگذاری در تکنولوژیهای پاک از خود نشان نخواهند داد.
لازم به ذکر است سیاستمداران مذکور معتقدند کمیسیون اروپایی میتواند با تصحیح طرح موجود، از رد شدن آن توسط پارلمان اروپا جلوگیری به عمل آورند. براساس طرح اصلاح شده، خودروهای تولیدی توسط خودروسازان در شرایط واقعی آزمایش میشوند تا از این طریق میزانآلایندگی واقعی آنها مشخص شود.
در این راستا گربن یان گربرندی سیاستمدار هلندی میگوید: «هیچ کس نمیخواهد فرآیند اعمال محدودیتهای بیشتر بر خودروسازان را به تاخیر بیندازد. از سوی دیگر چنانچه ما اجازه تولید محصولات آلاینده را صادر کنیم، قادر نخواهیم بود امکانات لازم را برای اعضای اتحادیه اروپا به منظور کاهش آلودگی هوا فراهم کنیم.