اسفندماه امسال انتخابات اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی برگزار میشود. به دلیل اهمیت این انتخابات روزنامه فرصت امروز در نظر دارد تا زمان انتخابات نظر فعالان بخش خصوصی را درج کند برای شروع، سراغ محمدحسین برخوردار، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران رفتیم و نظر او را در این باره جویا شدیم که از نظرتان میگذرد.
انتخابات امسال اتاق بازرگانی را چگونه ارزیابی میکنید؟
حرکت به سمت اقتصاد مبتنی بر بخش خصوصی و رقابت بازار نیازمند نهادهای غیردولتی قدرتمندی است که بتوانند بهعنوان کانون مدیریت و مشارکت بخش خصوصی عمل کنند و مجالی برای بروز نگرانیها و محدودیتهای بخش خصوصی باقی نگذارند. مسلما كار هماهنگی بین بخش خصوصی و دولتی در شرایط فعلی بسیار حساس، پرچالش و دشوار است.
به نظرم ترکیب معقولی از پیشکسوتان و جوانان با تجربه میتواند راهگشای بسیاری از مشکلات و چالشها باشد و موجب افزایش کارآمدی اتاق بازرگانی و ایجاد تکامل در فرآیند تصمیمسازیهای اتاق بازرگانی شود تا صدای بخشخصوصی رساتر از همیشه به گوش مسئولان برسد.
به نظر شما منتخبان چه کاری را باید در اولویت قرار دهند؟
در یک کلمه اتاق نیاز به کاربردی کردن قوانین و استراتژیهای مدیریت فضای کسبوکار بخشخصوصی دارد و این در سایه تدبیر پیشکسوتان و خلاقیت و نوآوری جوانان و به دور از تنشآفرینیها و سیاسیبازیها قابل تحقق است، ضمن اینکه اتاق به بازآفرینی انرژی خود در جهت اصلاح ساختار درونی و شجاعت نقد درونی عملکرد خود و شفافیت در زمینه توازنبخشی به حوزههای مختلف اقتصاد نیاز دارد. تجربه دوره فشار تحریمها نشان داد که اگر ما اتاقهای بازرگانی فعال و پویا داشته باشیم، بخش خصوصی میتواند با تکیه بر رایزنیها، تدابیر و پشتیبانیهای آن، مسیرهای بینالمللی برای رفع بسیاری از محدودیتها را بپیماید.
آیا شاهد تغییرات ساختاری در اتاق خواهیم بود؟
بعد از انقلاب تغییرات زیادی در عرصه اقتصاد و تجارت داشتهایم. طبیعتا پیامد این تغییرات در اتاقهای بازرگانی قابل مشاهده است. اوایل انقلاب برخی مخالف فعالیت اتاق بازرگانی بودند و فشار میآوردند که اتاق باید تعطیل شود، اما کمیته هشت نفرهای که با نامهای به امضای امام خمینی (ره) به اتاق بازرگانی رفت تا امور را سروسامان دهد، توانست بر اوضاع مسلط شود.
آن زمان همه به دلیل فضای خیرخواهانه اول انقلاب، برای بهبود شرایط اقتصادی پا پیش گذاشته بودند و تلاش میکردند مشکلات پیش روی اقتصاد کشور را مهار کنند. شرایط اقتصادی دوره جنگ تحمیلی را نباید از یاد ببریم؛ بسیاری از کارخانجات از هم پاشیده بود و کسی هم جرات نداشت به صراحت از تقویت بخش خصوصی و کارآفرینی و ثروتآفرینی سخن بگوید. اما اکنون شرایط کاملا تغییر کرده و همه باور کردهاند که دولتها ذاتا نمیتوانند بهترین تولید را با کمترین هزینه انجام دهند و بخش خصوصی را بهعنوان موتور محرکه اقتصاد میبینند. بهینهسازی شرایط اقتصادی و توسعه کارآفرینی در اولویت سیاستگذاریها قرار گرفته است.
به اعتقاد من، اتاق بازرگانی هم مانند سایر سازمانها و نهادها برای رسیدن به نقطه مطلوب، باید مسیر تکاملی را طی کند. بخشی از این تکامل در محتوا و ماهیت اتفاق میافتد و بخشی نیز در شکل و ساختار. تغییرات اتاق باید بهگونهای باشد که بتواند همگام با تحولات داخلی و بینالمللی و مبتنی بر شاخصههای اقتصاد بومی و اقتصاد جهانی، شرایط را برای فعالیت کارآفرینان بخش خصوصی فراهم کند تا تولید و تجارت ما بتواند از ظرفیتهای داخلی و همچنین فرصتهای بینالمللی بهرهبرداری حداکثری کند. نکته اساسی در این میان آن است که ما در این دوره ممکن است شاهد گسست بیش از پیش تحریمها باشیم، بنابراین اتاقهای بازرگانی باید برای بازآفرینی هویت خود برنامهریزی داشته باشند.