هر عابری که پیام روی شیشه را میدید، لحظهای بیحرکت میماند و با لبخندی به لب به راه خود ادامه میداد. خیابان سپهبد قرنی یکی از خیابانهای پررفتوآمد تهران است. هر روز شاید هزاران عابر از این خیابان عبور میکنند، حال اگر از میان هزار عابر، 200 نفر نیز به طرح شیشه ویترین خشکشویی پاکان نگاه کنند، این بنگاه اقتصادی حتما به هدف تبلیغاتی و پیامرسانی خود رسیده است.
خشکشویی پاکان سالهاست از شیشه ویترین خود به عنوان رسانهای کوچک و رایگان برای ارتباط با مخاطبان استفاده میکند.
این خشکشویی به دیگر صاحبان کسبوکار میآموزد که میتوان باهزینههای کم نیز با مشتری بهترین ارتباط را گرفت.
نوآوری به سبک پاکان
سابقه فعالیت پاکان به دهه 40 بازمیگردد. این خشکشویی در ابتدا کانادا اکسپرس نام داشت و در سال 68 با نظرسنجی مشتریان به پاکان تغییر نام داد.
پاکان همیشه در این صنف جزو اولینها بوده است. نخستین سرویس سیار در ایران سال 1364، نخستین خشکشویی که بعد از جنگ توانست پرده موزهها و کاخها را بشوید، نخستین خشکشویی که کتیبه طلاکوب خانه خدا را شست و نخستینهای دیگر... خشکشویی پاکان سالانه یکسری کمپین را برنامهریزی و اجرا میکند؛ اما نکته مهم این کمپینها استفاده از ویترین خشکشویی به عنوان رسانه است.
در برگزاری هر سری از این کمپینها از ویترین و فضای داخلی خشکشویی استفاده میشود. این کمپینها به مناسبتهای مختلفی برگزار میشوند. برخی از مناسبتها مذهبی و برخی دیگر ملی هستند. اما اگر زمانی این مناسبتها باهم همزمان شود و پاکان بخواهد هر دو مناسبت را پوشش دهد، شیوه جالبی را پیاده
میکند.
برای مثال، در یکی از سالها ولادت امامحسن مجتبی(ع) و تولد کوروش کبیر همزمان شده بود. پاکان به این مناسبت حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) را در مورد کرم و بخشش که یکی از صفات کوروش نیز بود، برای تبریک به مخاطبان استفاده کرده بود. همزمانی روز خلیج فارس با روزهای ابتدایی سال هم باعث شد که پاکان به جای تبریکهای مرسوم سال نو، با نوشتن نام خلیجفارس به زبانهای مختلف برتمامیت ارضی
تاکید کند.
اعلام حضور سیاسی و اجتماعی
مثال دیگر بازی با تصویر و حروف برای تبریک روز مادر امسال است. هدف اصلی و همیشگی مدیریت پاکان احترام به تمام طبقات مشتری و مخاطبان است. از این مثالها زیاد است. شاید صحبت بنیامین نتانیاهو را با تلویزیون بیبیسی درباره نبود آزادی در ایران و جین نپوشیدن مردم ایران به یاد داشته باشید. در آن زمان کمپین عظیمی در شبکههای اجتماعی به راه افتاد و بسیاری طراحی ویترین خشکشویی پاکان را مثال میزدند. پاکان در آن زمان شیشههای ویترین خود را به رنگ آبی شلوار جین درآورد و جمله « از ۱۳۴۵ تا امروز: خشکشویی انواع جین!..»
Dry-cleaning jeans! since 1966 را نگاشت.
اما اقدام اخیر پاکان تبریک برد بازیکنان والیبال از تیم برزیل بود. پاکان با طرحی ساده اما جذاب این برد را تبریک گفته؛ طرحی که در آن از تصویر چند نفر از بازیکنان به همراه نمایی از پرچم کشور استفاده شده است. پاکان همیشه از المانها و تصاویر خاصی استفاده میکند؛ تصاویری که بسیاری از آنها با حوزه کاری این شرکت نیز
متناسب است. بسیاری از اقدامات پاکان هدف تبلیغاتی ندارد و فقط درجهت عمل به مسئولیت اجتماعی این کسبوکار است؛ نقشی که همه شرکتها و صاحبان کسبوکار به هر نحوی باید آن را
ایفا کنند.