اگرچه سامسونگ بزرگترین فروشنده گوشیهای هوشمند در جهان است، اما هرگز موفق نشد در بازار اشیای متصل به اینترنت خود را تثبیت کند. بیش از دو سال میگذرد که سامسونگ از Galaxy Gear رونمایی کرده و با این حال بهمراتب در پلههای پایینتر از اپل واچ و رقبای چینی خود قرار گرفته است.سامسونگ بهطور قطع به آن مرتبه نمیرسد. این شرکت کرهای که در تلاش بود خود را در بازار اشیای قابل حمل متصل به اینترنت تثبیت کند (ساعت مچی، دستبند و دیگر محصولات)، در حال حاضر حتی در فهرست پنج تولیدکننده برتر جهان هم قرار ندارد!
در آخرین رتبهبندی سه ماهه گذشته منتشر شده توسط شرکت آمریکایی بینالمللی پردازش داده IDC، شرکت سامسونگ در حال حاضر به مرحله «دیگران» تنزل پیدا کرده است. در ماههای جولای و آگوست و سپتامبر سال 2015، این نام تجاری Fitbit بود که بیشترین تعداد از اشیای متصل به اینترنت را با تعداد 4.7 میلیون دستبند تناسب اندام به فروش رساند و به همین ترتیب 22 درصد از سهم بازار جهانی را از آن خود کرد.
اپل با فروش 3.9 میلیون ساعت مچی متصل به اینترنت طی این دوره زمانی در دومین سکوی قهرمانی قرار گرفت. اما در حقیقت قیمت ساعت مچیهای اپل جزو بالاترین قیمتهاست. با اینکه آمریکاییها پیشرو این محصولاتند، اما این چینیها هستند که بازار را در دست گرفتهاند؛ همانند نام تجاری Xiaomi که طی یک سال میزان فروشش را 9 برابر کرد.
شرکتهایی که در زمینه گوشیهای هوشمند کمتر پویا بودهاند، طی این چند ماه، تقریباً همتراز با اپل در حیطه اشیای متصل قرار گرفتند.شیائومی حدود 3.7 میلیون ساعت و دستبند هوشمند را در سه ماهه سوم فروخت که تنها 200 هزار کمتر از شرکت آمریکایی اپل بود.
سامسونگ یکی از پیشگامان رو به رشد
یک تازه وارد چینی، تحت نام تجاری خود XTC، موفق به فروش 700 هزار نسخه از تلفن-دستبند خود با مدل Y01 شد. این محصول بسیار قابل توجهتر از دوربینی است که برای کودکان طراحی شده و فقط در چین به بازار عرضه میشود.
سامسونگ بین اینها دارای رتبه ششم با فروش 600 هزار ساعت هوشمند و دیگر دستبندهای متصل به اینترنت است چرا که این غول کرهای هنوز هم نخستین فروشنده گوشیهای هوشمند در جهان با اختصاص دادن 21.4 درصد از سهم بازار در سال 2015 است. با وجود این شرایط، اشیای متصل به اینترنت تا 3 درصد افزایش قیمت داشتهاند.
این شکست برای سامسونگ که یکی از پیشگامان در این عرصه است، بسیار تاسف آور است. ساعت مچی Galaxy Gear در حقیقت در ماه سپتامبر 2013 رونمایی شد، به عبارتی بیش از یک سال و نیم پیش از اپل واچ، اما تاکنون پیشرفت چندانی در فروشش نداشته است.
چین برای چینیها
امروزه دو کشور دارای پویاترین بازارها برای اشیای متصل به اینترنت، امریکا و چین هستند، در واقع دو کشوری که سامسونگ در آنها با بیشتر مشکلات روبهرو است. بهویژه در چین که تولیدکنندگان محلی بزرگترین سهم فروش را از آن خود کردهاند.
رامون لیاماس، مسئول بخش لوازم جانبی متصل به اینترنت در شرکت IDC اشاره میکند: «چین بازاری است که بیشترین رشد را برای اشیای متصل به اینترنت به خود اختصاص داده است. عاملی که روزانه هرچه بیشتر تولیدکنندگان چینی را وارد کارزار قیمتها میکند.»در کشورهای غربی، قهرمان آسیایی در سایه رقیب آمریکاییاش قرار میگیرد، جدالی که سامسونگ از زمان رونمایی ساعتهای اپل، نتوانسته از حواشی آن فرار کند.