اینکه در دل محدودیت ها یک یا چند نفر تصمیم بگیرند و کاری بکنند به نظر من جای قدردانی دارد. یکی از محدودیت هایی که در کشور به لطف خودسانسوری انجام شد فیلتر کردن سرویس محبوب اشتراک گذاری ویدئو یوتیوب بود، اما اینکه تیمی آستین بالا بزند و یوتیوب ایرانی بسازد جای شکرش باقی است.
آپارات وطنی وقتی در سال 1389 متولد شد شاید فکرش را هم نمی کرد روزی برسد که بیش از 7.5میلیون ویدئو به صورت روزانه در آن دیده شود!
به لطف فیلتر بودن یوتیوب، آپارات توانست خود را توسعه دهد و زیرساخت های مناسبی بسازد و بانکی بشود از داده های ویدئویی با محتوای ایرانی و بومی، چیزی که در دنیا نیز رایج است. در دنیا نیز نمونه های فراوانی وجود دارد که به شکل بومی فعالیت می کنند و البته در حوزه خود نیز موفق بوده اند.
به تازگی آپارات وطنی به لطف رکوردزنی خود دست به اجرای یک کمپین تبلیغاتی زده و این موفقیت را با مردم شهر در میان گذاشته است. در اینجا بد نیست نگاهی بکنیم به آمار و ارقامی که در سایت رسمی آپارات به لطف این رکوردزنی اشاره شده است:
آپارات اعلام کرده که آمار بازدید ویدئوهای روزانه آن به بیش از 7.5میلیون رسیده است.
این عدد معادل 45میلیون دقیقه تماشای ویدئو یا 85 سال تماشای ویدئو برای یک نفر است و این یعنی اگر امروز نوزادی به دنیا بیاید با آپارات پیر می شود!
این تعداد نمایش در سال 2015 بیش از 4.47میلیون ویدئو بوده و این در حالی است که در سال 2012 تنها 60هزار ویدئو در یک روز به نمایش درمی آمد.
10شهر پرترافیکی که از آپارات استفاده می کنند به جز شهرهای بزرگ همچون تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز، شهرهای همدان، اهواز، ارومیه، اراک و کرج هستند، اما شبکه هایی که بیشترین ترافیک استفاده از آپارات را دارند به ترتیب ایرانسل، مخابرات ایران و همراه اول هستند.
آپارات در مورد میانگین سنی کاربرانش نیز آماری ارائه داده که همانطور که انتظارش می رفت نزدیک 70درصد از کاربران آپارات زیر 35 سال سن دارند. هرچند این موضوع قابل پیش بینی است، اما انتظار می رود که آپارات برای افراد مسن تر که می توانند مخاطب بهتری برای تلویزیون اینترنتی باشند برنامه هایی داشته باشد. چنانچه در آمار آپارات اعلام شده است تنها 17درصد از کاربران آپارات بیش از 45 سال سن دارند!
اما موضوعی که باید موردتوجه باشد سهم استفاده از آپارات روی دستگاه های مختلف است. تنها 30درصد از کاربران آپارات از طریق دسکتاپ به این سرویس دسترسی دارند و این در حالی است که بالای 60 درصد از کاربران از طریق موبایل آپارات را می بینند و استفاده می کنند.
اما آپارات در سال های اخیر فعالیت های متعددی داشته و تلاش کرده تا پا را فراتر از اشتراک گذاری ویدئو بگذارد و وارد حوزه های مختلف بشود؛ یکی از این حوزه ها برنامه سازی است.
برنامه دید در شب که با مجری گری رضا رشیدپور اجرا شد یکی از موفق ترین برنامه هایی بود که توسط آپارات اجرا شد و تا جایی به ثمر نشست که وزیر امور خارجه آقای ظریف در این برنامه حضور یافتند. این موفقیت سبب شد تا برنامه های مختلف دیگری در این شبکه اجتماعی شکل بگیرد.
اما باید منتظر بود و دید که آیا دیگران نیز وارد این بازی شده و به رقیبی برای آپارات تبدیل می شوند؟ شاید شاتل یا ایرانسل برنامه هایی برای حضور در این حوزه داشته باشند اما باید به جرات گفت که این روزها فقط آپارات، تنها آپارات وطنی است.
مشاور بازاریابی و تبلیغات/ مجله بازاریابی آیمارکتور