پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با شعار «آزادی مسئولانه» دیروز آغاز به کار کرد. به گزارش «فرصت امروز»، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: امروز شرایطی در جهان حاکم است که به روشنی بیان می‌کند بدون وجود رسانه‌ها، حیات اجتماعی با مشکل مواجه است. وی افزود: نظام جامع رسانه‌ای در برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته شده که لایحه آن از طرف دولت به مجلس آمد، اما با اینکه کارهای تحقیقاتی در کمیسیون فرهنگی انجام شد، ولی به نتیجه خاصی نرسید.

رییس مجلس اظهار کرد: اخیرا نیز تحرکات خوبی در این زمینه از سوی دولت مشاهده شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

لاریجانی با بیان اینکه اگر یک نظام صنفی رسانه‌ای برای رسانه‌ها داشته باشیم خود آنها می‌توانند نظارت بر کار خود را بر عهده بگیرند، ادامه داد: نگرانی در بین اصحاب رسانه وجود دارد، مبنی بر اینکه برخی رفتارها در این عرصه باعث می‌شود تا استمرار فعالیت رسانه‌ها و دست‌اندرکاران آنها با خطر مواجه شود که با وجود قانون برای اصناف رسانه این نگرانی‌ها کاسته می‌شود که این امر به ثبات کار این صنف کمک زیادی می‌کند.

وی افزود: از دولت برای اینکه قانون انتشار اطلاعات را به اجرا درآورد تشکر می‌کنیم، چرا که اجرای این امر به رسانه‌ها کمک کرده و علاوه بر آن بخشی از حقوق مردم، همین انتشار اطلاعات است، زیرا دستگاه‌ها ملزم شده‌اند اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند. تردیدی نیست هر قدر در شرایط کشور، آزادی فکر باشد، رسانه‌ها قوت پیدا می‌کنند.

رییس مجلس با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات امروز کشور به امنیت اجتماعی مربوط است، گفت: مسئله اسیدپاشی در اصفهان تنها گوشه‌ای از این ناهنجاری‌ها است که گاهی تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه صورت می‌گیرد که باید این موارد به طور جدی بررسی و کالبدشکافی شود.

لاریجانی در بخشی از سخنان خود به مسئله هسته‌ای اشاره کرد و گفت: به نظر من راهی که دولت و 1+5 دنبال می‌کنند راه عقلانی است و از این طریق می‌توان به تفاهم رسید، زیرا ما باور داریم که در فکر تولید سلاح هسته‌ای نیستیم و 1+5 نیز باید این مسئله را مورد توجه قرار دهد.وی اظهار امیدواری کرد که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه مطلوبی برسد و اگر این اتفاق بیفتد دستاورد‌های خوبی را به همراه خواهد داشت.

لاریجانی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع عراق اشاره کرد و گفت: نباید بنشینیم که دشمن هتاکی مثل داعش به مرزهای ما برسند، اگر ایران به عراق و سوریه برای قلع و قمع شدن دشمنان کمک می‌کند، هم برای این است که به جامعه جهانی و منطقه کمک کند و هم از ایجاد ناامنی در مرزهای کشور جلوگیری شود.

علی جنتی، وزیر ارشاد نیز در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات انتخاب شعار «آزادی مسئولانه» را حرکتی هوشمندانه دانست و افزود: «آزادی مسئولانه شعار هوشمندانه‌ای است که برای این نمایشگاه انتخاب شده چون آزادی را در چارچوب قوانین و عرف اجتماعی تعیین می‌کند. آزادی، دستاویز قرار نگرفتن و استقلال و تصمیم‌گیری بدون درنظر گرفتن‌ مسائل جناحی و گروهی است. امروز، در دنیا بسیاری شعار آزادی مسئولانه سر می‌دهند، ولی همزمان بر پای‌بندی به قانون نیز تاکید دارند. آزادی مسئولانه انتشار اخبار و اطلاعات با رعایت چارچوب‌های قانونی، عرفی، اخلاقی و پرهیز از دروغ، شایعه، فرافکنی و بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی است.»

جنتی همچنین به رسانه‌ها توصیه کرد که خود را تا حد پیاده نظام جریان‌های سیاسی تنزل ندهند: «رسانه‌ها خود را پرسشگر و دولت را پاسخگو می‌دانند، اما این بدان معنا نیست که رسانه‌ها به کسی پاسخگو نبوده یا هر خلافی را مرتکب شوند و خود را تا حد پیاده نظام جریان‌های سیاسی تنزل دهند و بعد ادعای نمایندگی افکار عمومی را داشته باشند.» وزیر ارشاد رسانه‌ها را نیازمند میثاقی دقیق و اجتماعی دانست و گفت: «این میثاق باعث می‌شود تا ساز و کار ارزیابی رسانه‌ها آسان‌تر شده و آنها بتوانند از درون خود را پالایش کنند.»

از نظر جنتی یکی از مزیت‌های این پالایش این است که مجموعه روزنامه‌نگاران و اهالی مطبوعات از کسانی که در پوشش رسانه به دنبال کار دیگری هستند پالایش خواهند کرد. این میثاق همچنین باعث می‌شود تا سلسله مراتب اخلاقی در مورد ارتباط روزنامه‌نگاران با یکدیگر و همچنین مدیران رسانه‌ها تدوین شده و میزان سرقت‌های ادبی و بی‌توجهی احتمالی مدیران به حقوق روزنامه‌نگاران کاهش پیدا کند.

جنتی همچنین درباره رویکرد دولت در خصوص امور نظارتی درباره رسانه و موازین حکومتی گفت که دولت اصرار دارد این موازین و این نظارت به خود اهالی رسانه واگذار شود و ادامه داد: «به همین خاطر، دولت به دنبال آن است تا نظام سازمان صنفی رسانه‌ای را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.»

یکی دیگر از نکاتی که علی جنتی بر آن تاکید ورزید، اصرار بر اخلاق حرفه‌ای بود: «اخلاق حرفه‌ای و تقید به آن گمگشته امروز کشور است و باید آن را یکی از اولویت‌های اصلی رسانه‌ها برشمرد. رسانه به تعبیر امام خمینی(ره) دانشگاه است و مردم از آن الگو گرفته و کنش رسانه‌ها به هنجار اجتماعی تبدیل می‌شود.»

او تاکید کرد که اگر رسانه‌ای آشکارا دروغ گفته و تهمت بزند یا حق فردی را ضایع کند نمی‌توان گفت که آن رسانه به اخلاق حرفه‌ای متعهد است. وزیر ارشاد همچنین گفت که دولت از رسانه‌داری اجتناب می‌کند و افزود: «امروز شاهد انتشار بسیاری از نشریات دولتی هستیم که باید براساس اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شود.»

جنتی از تصویب قانون دسترسی آزاد به مطبوعات در هفته آینده هم خبر داد و گفت: «آیین‌نامه این قانون باید به تصویب دولت می‌رسید، کمیته قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تشکیل جلسه داده و در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسیده است و فکر می‌کنم هفته آینده این قانون به تصویب دولت برسد. »

شایان ذکر است نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها میزبان 440 رسانه است و در آن 20 خبرگزاری‌، 24 رسانه‌ و موسسات مطبوعاتی و 32روزنامه‌ آماده ارائه خدمات خود هستند. همچنین 31 رسانه بین‌‌المللی شامل 25 شبکه تلویزیونی‌، چهار خبرگزاری و پایگاه خبری، یک شبکه رادیویی‌ و یک مجله درخواست خود را برای حضور در آیین افتتاحیه نمایشگاه ارائه کردند. بیستمین نمایشگاه مطبوعات از 17 تا 23 آبان ماه همه روزه از ساعت 9تا20 آماده میزبانی از فعالان و علاقه‌مندان به این حوزه است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1IJMzhnO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه