ژاپن همواره به واسطه فرهنگ غنی خود مورد توجه جوامع مختلف بوده و در سال های اخیر نیز شاهد پیشرفت چشمگیری در زمینه تکنولوژی در این کشور بوده ایم. اما در روزهای اخیر، اتفاق مهم دیگری این کشور را در صدر بسیاری از خبرها قرار داده.
پس از مدت ها، اکنون نوبت استارتاپ های کشورهای آسیایی است که در بازارهای جهانی خودی نشان بدهند و در این میان کشور ژاپن موفق ترین استارتاپ های آسیا را در اختیار دارد. جسپر کول، مشاور سرمایه گذاری مجله اکونومیست معتقد است دهه آینده عصر طلایی استارتاپ های ژاپنی خواهد بود.
تویوتا، هندا، پاناسونیک، سونی و پایونیر شرکت های ژاپنی شناخته شده و موفقی هستند اما تمام آنها قبل از سال های 1970 پا گرفته اند. اقتصاد ژاپن پس از یك شكوفایی چشمگیر طی سال 1996 و اوایل سال 1997 سرانجام دچار یك ركود شد. در سه ماهه دوم سال 1997، تولید ناخالص داخلی (GDP) به شدت كاهش یافت. در نیم قرن گذشته، ژاپن هم رشد سریع و هم رکودِ طولانی را از سر گذرانده.
در دوره رشد سریع، مالیات پایین و سطح اندک مداخلات دولتی اصلی ترین سیاست های پیش برنده رشد بودند و در سال های اخیر شاهد پیشرفت این کشور در اقتصاد و صنعت بوده ایم. با کمی جست وجو می توانیم شرکت هایی را بیابیم که در سال های اخیر نیز توانسته اند در عرصه جهانی خودی نشان بدهند.
همان طور که انتظارش می رود بیشترین و بزرگ ترین سرمایه گذاری های اخیر روی استارتاپ های سیلیکون ولی صورت گرفته اند، اما تحقیقات سال ۲۰۱۵ نشان می دهند این روند در حال تغییر کردن است و تمرکزها بیشتر به سمت سرمایه گذاری روی بازارهای دیجیتالی آسیا سوق پیدا کرده است که در این بین ژاپن مهم ترین نقش را ایفا می کند.
قطعا دلایل بسیاری برای این امر وجود دارد، با اینکه سیلیکون ولی مهد تکنولوژی های جهان است اما آسیا نیز دارای بازاری عظیم، نوآورانه و به شدت در حال تحول و توسعه است. بسیاری معتقدند استارتاپ هایی که خارج از سیلیکون ولی شروع به فعالیت می کنند با شکست مواجه می شوند. حتی خیلی از سازندگان و بنیان گذاران این دغدغه را دارند که آیا ممکن است کاربران اپلیکیشن آنها را به دلیل اینکه ساخت کشورهای جنوب شرق آسیا است، دانلود نکنند؟ اما باید توجه داشت که موقعیت جغرافیایی در سال های اخیر اهمیت چندانی ندارد و کاربران اینترنت تنها محدود به اروپا و آمریکا نمی شوند.
همچنین براساس مطالعات انجام شده و تحقیقاتی که Ernst & Young انجام داده است نتیجه آن شده که دوسوم سرمایه گذاری های انجام شده از جانب شرکت ها در حوزه استارتاپ های تکنولوژی در منطقه جنوب شرقی آسیا بوده است.
در ادامه به معرفی چند استارتاپ ژاپنی موفق می پردازیم.
Mixi
Mixi یک جامعه آنلاین ژاپنی برای به اشتراک گذاری نظرات خود از طریق یک تالار گفت وگوی آنلاین و راهی برای بیان سلایق و سرگرمی ها است که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده است. بیشتر تمرکز mixi روی سرگرمی و ملاقات با افراد جدید براساس منافع مشترک است.
کاربران در این شبکه اجتماعی می توانند به ارسال و دریافت پیام بپردازند، خاطرات خود را بنویسند، خاطرات دیگران را بخوانند و در مورد آن اظهار نظر کنند. تحقیقات نشان داده بسیاری از کاربران به خصوص زنان، صمیمیت موجود در mixi را به سایر شبکه های اجتماعی موجود مانند فیس بوک ترجیح می دهند، به همین جهت تعداد کاربران ژاپنی فیس بوک به شدت کم است.
Tabelog
این وب سایت به پیدا کردن بهترین رستوران ها و غذاهایی که هم اکنون در نزدیکی منطقه شما قرار دارد کمک می کند، همچنین یک فضای آنلاین برای به اشتراک گذاری تجربه غذا خوردن در رستوران های مختلف است. Tabelog یکی از شرکت های تابعه استارتاپKakaku است که در ادامه در مورد آن خواهید خواند.
Kakaku
سایت ژاپنی کاکاکو یک ابزار بسیار ضروری برای خریداران است که در سال ۱۹۹۷ توسط Tanaka Minoru بنیان نهاده شده است. با استفاده از این سایت کاربران می توانند قیمت لوازم مختلف را مقایسه کنند و ارزان ترین قیمت را انتخاب کنند. از ویژگی های مفید دیگر کاکاکو نمایش نوسانات اخیر قیمت به وسیله یک چارت خطی بر حسب زمان است، بنابراین کاربر با مقایسه چارت ها نسبت به خریدهایش برنامه ریزی می کند. علاوه بر اینها یکی از استفاده های عمده ای که از کاکاکو می شود، مطالعه نقد و بررسی های کاربران است که نسبت به محصولات مختلف ارائه می شود.
Zozotown
یکی از سایت های مد ژاپنی است که در سال ۱۹۹۸ با یک فروشگاه کوچک شروع به کار کرد و سپس در سال ۲۰۰۴ وارد فضای آنلاین شد. اکنون Zozotown به عنوان بزرگ ترین سایت مد و خرید آنلاین ژاپنی در حال رشد و توسعه است. اخیرا با اضافه کردن پی پال به عنوان سیستم پرداخت منحصر به فرد خود در حال ارائه مد ژاپنی به سراسر جهان است. مدیر عامل این سایت مد ژاپنی yusaku maezawa است.
Gunosy
یک اپلیکیشن خبرخوان محبوب ژاپنی که به کاربران کمک می کند تا بتوانند در سه دقیقه خلاصه اخبار روز را بخوانند. درآمد اصلی این وب سایت از پخش تبلیغات است. به گفته این استارتاپ، در ادامه جذب ۱۲میلیون دلار سرمایه از KDDI (اپراتور مخابراتی معروف ژاپن) در ماه مارس، آنها اخیرا نیز سرمایه تازه ای را از این کمپانی جذب کردند.
SoundFordge
یک وب سایت ژاپنی برای موزیسین ها؛ علاوه بر امکان تست مجازی پدال های گیتار، یک سکوی تجارت الکترونیک برای خریدوفروش پدال های نو و دست دوم با بهترین قیمت های پیشنهادی است.