پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

سنگاپور سال گذشته اعلام کرد نوآوری و اقتصاد دیجیتال باید در اولویت برنامه های دولت این کشور قرار گیرد.

یک کمیته 30 نفره به نام «کمیته آینده اقتصاد» با حضور سران دولتی و تجاری تصمیم گرفتند برای آینده اقتصاد کشور برنامه ریزی کنند؛ آینده رشد صنایع و بازارها، نوآوری در شرکت های بزرگ، مشاغل و مهارت، زیرساخت و توسعه شهری از جمله حوزه هایی بود که این کمیته تصمیم گرفت با تمرکز روی آنها رونق اقتصادی به وجود آورد. بحث اصلی اما بر سر این بود که اقتصاد دیجیتال را در یکی از این حوزه های تمرکز بگنجانند.

حالا سنگاپور به گزارش مجمع اقتصاد جهانی بیشترین سود را از سرمایه گذاری هایی که روی نوآوری های فناوری کرده است، به دست می آورد. این کشور برای دومین بار متوالی در فهرست شاخص «آمادگی شبکه ای یا فناوری» مجمع اقتصاد جهانی در صدر قرار گرفته است.

این شاخص نشان می دهد کشورها تا چه اندازه آمادگی بهره برداری از فناوری های نوظهور و فرصت هایی را که نوآوری دیجیتال در اختیارشان می گذارد، دارند. مجمع جهانی اقتصاد، فناوری دیجیتال را چهارمین انقلاب صنعتی دنیا می نامد. کشورهایی مثل فنلاند، سوئد و نروژ در رده های بعدی این فهرست قرار می گیرند و ایالات متحده رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

سنگاپور، کشوری که به گفته نشریه اکونومیست وقتی در سال 1965 به عنوان کشوری مستقل به وجود آمد، چشم اندازهای خوبی نداشت، کوچک و توسعه نیافته بود، منابع طبیعی نداشت و جمعیتش را مهاجرانی تشکیل می دادند که حتی حافظه تاریخی مشترکی هم نداشتند.

اما سنگاپور به گفته یکی از اقتصاددانان ارشد مجمع جهانی اقتصاد موفق شده با اتصال به دنیا و همان طور که سال گذشته مشخص کرده بود، در اولویت قرار دادن اقتصاد دیجیتال، در این زمینه از تمام کشورهای دنیا جلو بزند.

پرسشی که در وهله اول به ذهن می رسد این است که سنگاپور چطور توانست با یک اقتصاد خرد به موفقیتی در این سطح برسد. نشریه اکونومیست معتقد است از موقعیت استراتژیک و بنادر طبیعی خود بهره برده است. این کشور تنگه مالاکا را دارد که از طریق آن نزدیک به 40درصد کل تجارت دریایی دنیا انجام می شود. این تنگه در قرن چهاردهم و بعدها در قرن نوزدهم یکی از مهم ترین پایگاه های تجاری دنیا بود.

در دوران نخست وزیری لی کوآن یو، نخستین نخست وزیر سنگاپور سودهای زیادی از تجارت در این تنگه حاصل شد. در همان دوران سنگاپور درهای خود را به روی سرمایه گذاری و تجارت خارجی گشود و سرمایه گذاران و تاجران چند ملیتی هم سنگاپور را گزینه مناسبی برای گسترش فعالیت های خود دیدند.

دولت هم جمع و جور، کارآمد و صادق ماند؛ ویژگی هایی که اکثر کشورهای همسایه سنگاپور ندارند. این کشور اصولاً در تحقیقاتی که درباره سهولت تجارت در منطقه انجام می شود، در صدر فهرست قرار می گیرد.

بستر اقتصادی سنگاپور به دنبال نخست وزیری آقای لی به اندازه ای آماده رشد و رونق شد که حالا در اقتصاد دیجیتال که به گفته کمیسیون اروپا تنها و مهم ترین محرک نوآوری، رقابت و رشد اقتصادی در سرتاسر دنیاست، از تمام دنیا جلو زده است. حال پرسش این است: چطور این کار را انجام داده است؟

سی ان بی سی  نیوز به نقل از اقتصاددان ارشد مجمع اقتصاد جهانی می نویسد: «این کاری است که سنگاپور کرده؛ در وهله  اول درهای خود را به روی دنیا باز کرد و یک استراتژی دولتی بسیار قدرتمند را درپیش گرفت تا بتواند فناوری اطلاعات و ارتباطات را در زمینه های مهارت، زیرساخت، کاربری تجاری و فردی تقویت کند. این روند را خیلی جدی در پیش گرفت و حالا به این موفقیت دست یافته است.»

ریچارد سامنز، رئیس مرکز دستورکار جهانی در مجمع اقتصاد جهانی می گوید: «اقتصاد دیجیتال بخش مهمی از معماری چهارمین انقلاب صنعتی دنیاست. برای اینکه فناوری دیجیتال بتواند به اقتصاد کشورها کمک کند، جوامع باید تأثیرات آن روی بازار را پیش بینی کنند و در محیط های بازار دیجیتالی با نیروی کار قرارداد عادلانه ببندند.»

سنگاپور تنها کشور آسیای جنوب شرق نیست که در این زمینه پیشرفت کرده؛ اوایل سال میلادی جاری اندونزی اعلام کرد تا سال 2020 می خواهد تبدیل به بزرگ ترین اقتصاد دیجیتال منطقه شود. به تازگی تحقیقی از سوی گوگل و شرکت سرمایه گذاری سنگاپوری تماسک (یکی از بازوهای اصلی سرمایه گذاری این کشور) انجام شد که می گوید منطقه آسیای جنوب شرق پتانسیل هایی دارد که به نفع سرمایه گذاران است.

نتایج این تحقیق که با بررسی وضعیت کشورهایی مثل تایلند، سنگاپور، اندونزی، ویتنام، فیلیپین و مالزی انجام شده، نشان می دهد مصرف اینترنت در این منطقه با سرعت زیادی رو به افزایش است. این منطقه در سال 2015 میلادی 260میلیون کاربر اینترنتی داشت و انتظار می رود در سال 2020 این رقم به 480میلیون نفر برسد.

این تحقیق نشان می دهد در این منطقه در طول ماه 3/8میلیون کاربر در فضای مجازی فعالیت می کنند. اقتصاد اینترنت در آسیای جنوب شرقی در سال 2015 میلادی 31میلیارد دلار برآورد شده و انتظار می رود تا سال 2025 به 200میلیادر دلار برسد. یکی از محرک های اصلی این رشد اقتصادی، تجارت الکترونیکی خواهد بود.

انتظار می رود معاملات آنلاین از 5/5میلیارد دلار در سال 2015 طی 10 سال آینده به 88میلیارد دلار برسد. تنها بازار تجارت الکترونیکی در سنگاپور در این بازه زمانی از یک میلیارد دلار به 5/4میلیارد دلار خواهد رسید. حتی تغییرات جمعیتی هم به نفع اقتصاد دیجیتال این منطقه عمل خواهد کرد. تخمین می زنند 70درصد جمعیت آسیای جنوب شرقی زیر 40 سال است.

انتظار می رود سرعت اینترنت همین طور بهبود پیدا کند و بیش از 80درصد جمعیت این کشور در آینده به اینترنت دسترسی خواهند داشت. امروز 46درصد جمعیت این منطقه به اینترنت دسترسی دارند. بازار تبلیغات مجازی در آسیای جنوب شرقی هم یکی دیگر از حوزه های بالقوه رشد اقتصادی است که انتظار می رود از 2/1میلیارد در سال 2015 به 9/9میلیارد دلار در سال 2025 برسد.

ارتباط با نویسنده: Azadehetehad@gmail. com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MI9FaXUJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه