گزارش ارزشیابی کیفی خودروهای ساخت داخل در بازه زمانی تیرماه مانند دو ماه گذشته همچنان خبر از کم فروغ بودن آسمان کیفیت محصولات خودروسازان داخلی می دهد.
به گزارش «فرصت امروز»، گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران روز گذشته منتشر کرده، عملکرد خودروسازان در حوزه کیفیت را همچنان تعجب برانگیز نشان می دهد. خودروسازانی که سال گذشته حدودا در همین زمان، با انتقاد شدید مشتریان خود نسبت به بی کیفیتی محصولات مواجه شده بودند، گویا فقط چند ماه بر سر قول خود مبنی بر افزایش کیفیت محصولات شان مانده اند.
ستاره های خودروسازان خاموش شد
در بازه قیمتی بالای 100 میلیون تومان، فقط نیومزدا3 بهمن موتور است که با سه ستاره در جدول و در همان جای قبلی نسبت به خردادماه باقی مانده است.
بازه قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان
در این بازه قیمتی، کیا سراتو سایپا با افزایش کیفیت نسبت به ماه پیش، سه ستاره است. تیگو 5 مدیران خودرو و جک S5 کرمان موتور، همان جایگاه ماه قبل را با دو ستاره حفظ کرده اند.
بازه قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان
در این بازه قیمتی از خودروی هایما S7 ایران خودروی خراسان که ماه پیش با سه ستاره صدرنشین بود هیچ خبری نیست. جک J5 کرمان موتور و برلیانس H330 پارس خودرو و آریو بن رو با دو ستاره حضور دارند. MVM 550 و NEW MVMX33 مدیران خودرو و لیفان X60 کرمان موتور نیز همچنان یک ستاره دارند تا آسمان خودروهای چینی، کم نور باقی بماند.
بازه قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان
در این بازه قیمتی تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو با سه ستاره همچنان کیفیت قبلی خود را حفظ کرده اند. رانای ایران خودرو نیز سه ستاره ماه پیش خود را حفظ کرده تا نشان دهد برنامه های ایران خودرو برای افزایش کیفیت این محصول به نتیجه مطلوب رسیده است.
NEW MVM 315 مدیران خودرو، پژو 206 و دنای ایران خودرو نیز همچنان دو ستاره دارند. در این بازه قیمتی، پژو 206 SD با افزایش کیفیت نسبت به ماه گذشته دو ستاره شده و سایر محصولات ایران خودرو نظیر پژو 405، سمند تبریز، پژو پارس مازندران، پژو پارس فارس و همچنین تیبا2 سایپا با یک ستاره در انتهای این جدول جا خوش کرده اند.
بازه قیمتی پایین تر از 25 میلیون تومان
در این بازه قیمتی نسبت به ماه گذشته هیچ تغییری صورت نگرفته و همه خودروهای گروه X سایپا و تیبا تنها یک ستاره دارند تا باز هم ثابت شود که ارزان قیمت ها، بی کیفیت تر هستند.
جدول ارزشیابی کیفی نشان می دهد خودروسازان داخلی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارند و به جای اینکه در دوره زمانی که با قهر تقریبی مشتریان مواجه هستند، تمرکز خود را بر افزایش کیفیت متمرکز کنند، بر افزایش تولیدی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به آنها ابلاغ شده، تمرکز کرده اند. چنین میزان کیفیتی در خودروهای داخلی، اصلاً رضایت بخش نبوده و طبیعتا با این کیفیت نمی توان چشم امید به صادرات و باز شدن بازارهای صادراتی دوخت.